Článek
Když bohatství plulo napříč oceánem
Titanic nebyl jen parník — byl to symbol moderní doby a luxusu a zdánlivé jistoty. Na palubě první třídy cestovali nejbohatší průmyslníci své éry.
Byli tam John Jacob Astor IV, realitní magnát a jeden z nejbohatších mužů Ameriky (jeho majetek se odhaduje na 87 milionů dolarů v roce 1912, což by dnes byly přes dvě miliardy). Dále Benjamin Guggenheim, dědic slavného těžařského impéria, Isidor Straus, spolumajitel obchodního domu Macy’s, nebo George Dunton Widener, pokračovatel tabákového a automobilového impéria své rodiny.
Ti všichni zmizeli v hlubinách moře. A s nimi i část amerického kapitálu. A právě to mělo na ekonomiku větší dopad, než se na první pohled zdá.

John Jacob Astor IV.
Otřes na trzích i v rodinných impériích
Když 15. dubna ráno dorazila do New Yorku zpráva o potopení Titaniku, Wall Street se doslova zastavil. Nešlo o paniku, ale o šok. Z novin vyplývalo, že mezi mrtvými jsou lidé, kteří měli podíly ve velkých firmách, investicích a nemovitostech po celých Spojených státech.
Astor měl rozsáhlé developerské projekty na Manhattanu, jehož akcie a pozemky krátkodobě ztratily hodnotu. U rodiny Strausů musel být přerozdělen majetek včetně podílu v Macy’s, a právníci několik let řešili dědictví i řízení firmy. U rodiny Widenerů se mluvilo o ohrožení investic do železničního a tabákového průmyslu.
I když dnešní data z burzy z roku 1912 nenajdeme v reálném čase, historici potvrzují, že několik dní po katastrofě byly americké akcie citelně rozkolísané, zejména ty napojené na pojišťovnictví a dopravu.

Isidor Straus
Pojišťovny krvácely, důvěra se potápěla
Lloyd’s of London tehdy vyplatil největší pojistné odškodnění v dějinách — přes 1 milion liber. I přes pojistné krytí utrpěla společnost White Star Line ztrátu kolem 2,5 milionu USD. Lodní průmysl, do té doby považovaný za stabilní a prestižní, ztratil gloriolu jistoty.
Katastrofa donutila investory zpochybnit, zda je „bezpečný luxus“ vůbec možný — a pojišťovny zvýšily sazby nejen pro lodní přepravu, ale i pro další rizikové projekty.
Ekonomická lekce z hlubin
Potopení Titaniku mělo i symbolický rozměr: bohatství a moc nebyly zárukou přežití. V době, kdy se svět rozjížděl do nové éry průmyslového kapitálu, to byl tvrdý vzkaz.
Ekonomové dnes mluví o tzv. „reputačním šoku“ — ztráta důvěry, která se promítne do chování investorů. A přesně to Titanic způsobil.
Lidé si začali víc uvědomovat riziko. Bohatství se z luxusního plavení přesunulo do konzervativnějších investic, a pojišťovnictví i dopravní průmysl prošly zásadními reformami. Zrodila se první pravidla o povinných záchranných člunech, hlídání ledovců a mezinárodní dohody o bezpečnosti na moři — všechno motivované nejen lidskou tragédií, ale i ekonomickou ztrátou.
Když ztráta přinesla změnu
Z globálního hlediska Titanic ekonomiku nezhroutil. Ale otřásl jí v základech tam, kde bylo bohatství nejkoncentrovanější — v amerických elitách.
Smrt několika desítek milionářů spustila řetězec dědických řízení, přerozdělování majetku, změn ve vedení firem a také posun v tom, jak se tehdy přemýšlelo o riziku.
Možná právě Titanic ukázal, že i ty největší impéria — ať už z oceli, zlata nebo sebevědomí — mohou během jediné noci zmizet pod hladinou.
-
Zdroje:
Frey, B. S., Savage, D. A., Torgler, B. (2009): Surviving the Titanic Disaster: Economic, Natural and Social Determinants, CESifo Working Paper No. 2551.
„The Untold Economic Story of the Titanic“ – Encyclopedia Titanica.
„How much money was lost on the Titanic?“ – Namso-Gen Blog.
„The Richest People Who Sailed on the Titanic“ – LoveMoney.com.
„Titanic (1912)“ – Wikipedia – Historical and Economic Aftermath section.