Článek
1. Evoluční psychologie – zájem o status
Naši předkové žili v malých tlupách, kde bylo zásadní vědět, kdo má vysoký status, kdo s kým spolupracuje a kdo s kým soupeří.
Tento instinkt se nám zachoval: máme přirozený zájem sledovat „vysokostatusové jedince“ (v minulosti to byl náčelník, dnes je to celebrita).
Díky tomu máme pocit, že známe pravidla hry ve společnosti a můžeme se podle nich řídit.
---
2. Sociální učení – napodobování
Lidé se učí pozorováním druhých. Slavní lidé fungují jako inspirace – ukazují, jak vypadá úspěch, jak se oblékat, jak se chovat.
Vědecké studie ukazují, že když vidíme celebrity, aktivují se podobné mozkové oblasti jako při interakci s reálnými přáteli (např. mediated parasocial relationships).
---
3. Parasociální vztahy
Psychologie mluví o tzv. parasociálních vztazích: máme pocit, že „známe“ známou osobnost, i když interakce je jednostranná.
Mozek totiž neumí úplně odlišit skutečné přátelství od toho mediálně zprostředkovaného. Proto se o celebritách bavíme podobně, jako bychom probírali známé ze sousedství.
---
4. Dopamin a drama
Bulvár je často založený na emocích: skandály, pády, vztahy, úspěchy. Tyto příběhy vyvolávají silné reakce a aktivují dopaminový systém v mozku – podobně jako dobrý seriál nebo drby.
Evolučně je pro nás přirozené zajímat se o drby, protože to byl způsob, jak zjistit, co se děje v komunitě, komu lze věřit a komu ne.
---
5. Sociální srovnávání
Podle teorie sociálního srovnávání (Festinger, 1954) lidé rádi porovnávají svůj život s ostatními.
Když vidíme, že i bohatí a slavní dělají chyby, cítíme se lépe. Naopak jejich úspěchy nám můžou sloužit jako motivace.
---
Závěr:
Z vědeckého hlediska nás bulvár a život celebrit zajímá, protože jsme evolučně naprogramovaní sledovat jedince s vysokým statusem, učit se od nich a šířit drby. Mozek přitom vytváří pocit, že je „známe“, a tak jejich příběhy sledujeme podobně jako životy lidí z našeho okolí.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Parasocial_interaction
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Teorie_soci%C3%A1ln%C3%ADho_srovn%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD