Článek
Je návštěva hokejového šampionátu o hokeji, nebo o pivu?
Již tento pátek započne po devíti letech první zápas mistrovství světa v hokeji v naší domovině. Jen se místo očekávaných soupeřů, na které hned v úvodu narazí naše reprezentace, řeší daleko horlivěji zveřejněná cena za čepované pivo na stadionech v Praze a Ostravě. Ta letos činí 110 Kč za 12° Pilsner Urquell a 90 Kč za 10° Staropramen. Pro nás jsou to ceny naprosto šokující, jelikož se jedná o dvojnásobek běžných cen v hospodách a restauracích napříč republikou.
Cena tak poskočila oproti poslednímu mistráku pořádaného na našem území v roce 2015 o rovných 30 Kč. Sice za stejnou dobu vzrostla také průměrná mzda v republice, ale kdo z vás ji skutečně má, že. Mnohem zásadnější faktorem proto je, zdali je takováto cena férově nastavená pořadateli a dodavateli a jakému dalšímu účelu to může sloužit. A proto se ptám: Je návštěva hokejového šampionátu o hokeji, nebo o pivu?
To, že obojí spolu silně souvisí nikterak nerozporuji. Nicméně co když se nám pořadatelé snaží říct, že se to s konzumací alkoholický nápojů nemá přehánět, celá akce má být především v duchu fandění svému týmu a vychutnání si celého zážitku se spoustou doprovodných programů tak, jak se sluší, pokud možno ve střízlivém stavu? Hokejoví fanoušci jsou u nás i v zahraničí naštěstí obecně vzato považovaní za nekonfliktní a umírněné i v případě bolestivých proher svých týmů oproti takovým fotbalovým hooligans. Jenomže, jak by to asi vypadalo, kdyby se na mistráku točilo pivo za hubičku jako v průměrné knajpě?
Anketa
Ano, pivo k hokeji patří. Ani zdaleka ale není tím nejdůležitějším
Hokejový zápas trvá spolu s přestávkami v průměru dvě hodiny, ovšem protáhnout se může i na tři. Za takovouto dobu to umí v ústech pěkně vyprahnout, tuplem při intenzivním fandění, a při takto příznivé ceně by se málokterý Čech asi držel zkrátka a nezašel na jednoho, druhého a klidně i třetího čepovaného zrzka. Jak by to potom vypadalo po konci zápasu si raději představovat nebudu. Možná, že by se nic zásadního nedělo. Po třech pivech se už však málokdo dokáže mírnit. Pak stačí jen malá rozbuška emocí a výtržnosti jsou na světě před zraky milionů diváků na místě i u obrazovek. Narážím hlavně na ty jedince, kteří se chodí na sportovní utkání zásadně opít, porvat a něco zdemolovat. Najdou se bohužel i mezi těmi hokejovými.
Vysoká cena (z českého pohledu) za točené pivo proto může zafungovat jako peněžní brzda pro ty, kteří nemají problém udělat za pár hodit více než tři kousky. Takových pět piv za 550 Kč bude pořádný ranec pro většinu z nás. Kdo však peníze počítat nemusí (jako zahraniční návštěvníci ze západních zemí), nic mu v konzumaci bránit nebude. Dala by se totiž hledat jistá spojitost mezi ekonomickou skupinou normálních fanoušků, kteří se chovají slušně, a těmi nenormálními, kteří se „načnou“ ještě před příchodem na stadion, kde vyvolávají konflikty.
Zahraniční fanoušci naši cenu piva řešit nebudou
Průměrná cena vstupenky se letos pohybuje mezi 2000-4000 Kč v závislosti na druh zápasu a místo na stadionu. To není málo, ale ani extrémně moc. Proto předpokládám, že pro jedince, kteří si mohou dovolit navštívit více jak jeden zápas nebude problém dát za jedno pivo stovku, když se jedná o tak výjimečnou událost. A kdyby snad ano, pak má v případě Ostravy příležitost zajít třeba do Stodolní ulice, která čeká na hosty jako na (s)milování.
V případě zahraničních návštěvníků z Německa, Rakouska, Polska, Švédska, Finska, Dánska, Ruska, Lotyšska, Litvy, Estonska, Slovinska, USA anebo Kanady bych nepředpokládal, že by se některý z nich pohoršoval nad cenovkou v přepočtu čtyř a půl euro. Vždyť minulý rok stálo pivo v lotyšské Rize 150 Kč a rok před tím ve finském Tampere dokonce 220 Kč! A hádám, že se tam prodávalo dobře. Českých sto deset kaček najednou působí jako lidovka. Nicméně ani plzeň ani Staropramen nemusí být pro cizince dostatečně známé a atraktivní značky jako třeba daleko více světově populární Heineken. Současně s tím pro ně návštěva hokejového zápasu pravděpodobně není automaticky spojená s konzumací piva jako u nás.
Anketa
Kdo pil, zemřel. Kdo nepil, taky. Oba ale viděli stejný zápas
Řešit proto každý rok cenu čepovaného piva na mistráku se jeví jako další český národní sport, s nímž si za hranicemi děláme leda tak z ostudy kabát. Přitom hokejové mistráky pořádané v Česku patří, díky větším kapacitám stadionům, k těm vůbec nejnavštěvovanějším (až 700 000 lidí). Ani letos tak nebude o zákazníky nouze, zvlášť když jsou nejen české zápasy dávno beznadějně vyprodané. Pořadatelé ve spolupráci s domácími pivovary si letošní cenu určitě dobře spočítali tak, aby na ní ani jedna strana netratila (možná tedy jen vypočítaví Čecháčci).
Dle mého úsudku je takováto cena za pivo zcela v pořádku při přihlédnutí k druhu společenské akce. Dokud se takovéto ceny nezačnou z ničeho nic bez varování objevovat v klasických hospodách a restauracích, není důvod se kvůli tomu bouřit. Pokud máte rádi pivo a dostanete na hokeji žízeň, neřešte cenu, řešte pouze míru. Vždyť život je krátký (pro milovníky piva obzvláště).