Článek
Od zveřejnění skutečnosti, že pivo se bude na Mistrovství světa v hokeji pořádaném letos v Praze a Ostravě prodávat za 110 Kč, uplynuly sotva dva dny, ovšem s negativními reakcemi fanoušků se už stihl doslova roztrhnout pytel. S nepříliš velkým nadšením byla ostatně přijata i neoficiální hymna šampionátu, již starší píseň Hell.o od zpěvačky Lenny (Lenky Filipové ml.).
V kontextu výše uvedeného se proto jeví jako překvapivý názor uvedený v tomto článku, který říká, že cena piva v takovéto výši je úplně v pořádku.
Jako Češi jsme samozřejmě na cenu piva hákliví. Jistě, můžeme argumentovat tím, že na předchozích dvou domácích mistrovstvích světa stálo pivo 50 Kč (2004), respektive 80 Kč (2015), nabízí se však otázka, jestli to už tehdy nebyla cena přemrštěná. Nejde vůbec o to, zda cena roste úměrně průměrné mzdě v zemi, spíš je problém v tom, že pořadatelé touží na akci co nejvíc vydělat a na image České republiky jako země levného piva jim prakticky vůbec nesejde.
Pojďme však srovnávat. Ve dvou nejbohatších zemích, které se letošního MS zúčastní, totiž v Norsku a ve Švýcarsku, se běžná cena piva pohybuje kolem 200 Kč za půllitr. To je méně než dvojnásobek ceny, kterou v pražské a ostravské fanzóně už za týden zaplatíme. Přitom kupní síla je v těchto zemích výrazně vyšší než u nás. Levnější pivo než na letošním MS mají doma běžně k dostání například Němci, o srovnání jejich kupní síly s českou se asi bavit nemusíme.
Samozřejmě platíme hodně za služby, za zážitek, za to, že jste na velké akci a můžete ji zakusit na vlastní kůži. Jistě tuto cenu mnozí bez problémů zaplatí, nemůžu ale souhlasit s tím, že je od pořadatelů nasazena v rozumné výši. Pokud se někdo ze zahraničních fanoušků bude chtít skutečně rozšoupnout, určitě nebude kupovat v O2 aréně piva po 110 Kč, ale jednoduše si zajde do nejbližšího supermarketu, kde je sežene třeba pětkrát levněji. Často to dělají třeba Finové, kteří jsou konzumací alkoholu vyhlášení.
Česká republika je vyhlášená konzumací piva. Když se zeptáte 10 lidí, na co bychom měli být jako národ hrdí, můžete si být jisti, že nejméně 5 z nich vám řekne pivo. A budou mít pravdu. Pivo je zdejší tradice a k údivu mnoha zahraničních návštěvníků je skutečně v mnoha restauracích levnější než voda. Mě tedy ve výsledku ani tolik neštve ta vysoká cena, kterou si třeba leckdo nemůže dovolit, ale spíš ta falešná snaha být za každou cenu světoví, snažit se adaptovat na okolní trendy a přitom zcela kašlat na tradice této země.
Možná to není tak do očí bijící jako skutečnost, že na Václaváku prodáváme matrjošky a v centru Prahy jsou desítky obchodů s „marihuanou“ a „absintem“, i tak je ale velká škoda, že když máme možnost ukázat světu, v čem jsme jedineční, děláme, že v ničem, že je u nás všechno stejné jako jinde na světě. Považuji to za příznak nízkého sebevědomí tohoto národa.
Anketa
Věřím, že pokud jste zaplatili tisíce korun za vstupenky, může pro vás cena piva představovat jen drobné. Samozřejmě vám přeji příjemný zážitek v arénách, ke kterému pivo – zejména v této zemi – neodmyslitelně patří. My ostatní si turnaj vychutnáme, jako každý rok, z pohodlí obýváku a přece jen o dost levněji. Ať se daří.