Článek
O čem bude Záhada strašidelného zámku? Sázka na detektivní linku a neokoukané tváře
Režisér Ivo Macharáček, zkušený tvůrce podepsaný pod hitem Tajemství staré bambitky, se tentokrát vydává cestou dobrodružství. V hlavních rolích nové štědrovečerní pohádky uvidíme mladé tváře Oskara Hese (Bratři, Král Šumavy) a debutující Sofii Annu Švehlíkovou (dcera Davida Švehlíka a Jitky Schneiderové). Děj nás zavede na zámek Strašperk, kde princezna Elvíra nečeká na záchranu, ale spolu s princem Arminem vyšetřuje záhadná zmizení
Hlavní dvojice přináší do příběhu energii, mladistvost a lehký humor. Oba mají prostor ukázat i fyzické herectví, včetně kaskadérských scén. Vedle nich zaujme i Jana Plodková jako Hortenzie, která dodává příběhu modernější, hravý prvek. Vedle mladých tváří se představí i osvědčení herci jako Pavel Kříž, Jaromír Dulava nebo Jiří Mádl.
Nová pohádka dále slibuje vizuálně atraktivní podívanou, opírá se o silné obsazení a tradiční motivy, které české publikum o Vánocích vyhledává. Nejde o revoluci žánru, ale o poctivou, laskavou vánoční podívanou, která má ambici potěšit široké publikum.
To, co se jeví záhadou, vlastně záhadou není, ale po chvíli se opravdová záhada objeví. A právě pátrání po oné záhadě nám dalo možnost postavit pohádku na hranici dobrodružného, téměř akčního žánru
Bude nová pohádka lepší než loňské Tři princezny?
Režisér Ivo Macharáček by mohl sloužit jako záruka jistoty. Mezi jeho nejvýraznější počiny se řadí dvojdílná pohádka Tajemství staré bambitky (2011, 2018) s Tomášem Klusem, Kamilou Janovičovou a Ondřejem Vetchým v hlavních rolích, která slavila u diváků velký úspěch.
Zejména první díl se řadí mezi vánoční stálice a mezi televizními diváky si stihl vybudovat srovnatelný kultovní status jako například první Anděl páně. Ostatní pohádky z produkce České televize za posledních 20 let takovéto štěstí neměly. Do seznamu zapomnění můžeme po roce zařadit také loňskou pohádku Tři princezny, která si u diváků nevedla vůbec dobře.
Tehdy se vlny rozpačitých názorů začaly čeřit ještě před samotnou televizní premiérou. Většině nespokojených divákům vadilo údajné rozbíjení tradičních hodnot, které měly mít na svědomí prvky feminizmu a emancipace ženských hrdinek. Ty tvořily tři princezny s patřičně světovými jmény: Sofie, Leona a Flóra, které „nemusel nikdo ochraňovat, zachraňovat nebo vysvobozovat“.
Česká televize se spolu s tvůrci Tomášem Pavlíčkem, Hanou Cielovovou a Zdeňkem Jecelínem chtěli přiblížit modernímu divákovi a divačkám bouráním zažitých konvencí, ale také tradičních pohádkových propriet, kdy stateční princové vysvobozují nezmarné princezny, které k tomuto specifickému žánru zkrátka neodmyslitelně patří.
Tři princezny v sobě ani zdaleka nenesly žádnou výraznou agitku, jak se mnozí internetoví škarohlídi zbytečně obávali, avšak také nepracovala s vybranými tématy příliš obratně, originálně, a zejména zapamatovatelně.
Na portálu ČSFD si přesto vysloužila jedno z nejhorších procentuálních ohodnoceních, kdy se souhrnné číslo zastavilo na 27 %. Hůře na tom je pouze Kouzelník Žito s 24 %, který dle ohlasů divákům při štědrovečerní večeři v roce 2018 uvíznul v krku hlouběji než kapří kůstka.
Tři princezny současně zaznamenaly nejhorší diváckou sledovanost štědrovečerních pohádek ČT za 15 let, kdy si ji při rozbalování dárků pustilo „jen“ 1,9 milionů. Ano, sice se v porovnání s běžnou televizní sledovaností nejen této veřejnoprávní stanice jedná o úctyhodný výkon, v porovnání s nejsledovanější pohádkou moderní historie, Klíč svatého Petra (2023), to byl propad o rovný milion duší.
Jaké jsou ohlasy a odhadované hodnocení nové pohádky?
Lze si jen domýšlet, zdali byl propad sledovanosti způsoben negativní vlnou ohlasů ještě před premiérou, nebo „únavou z materiálu“ z dílny České televize, která nedoručila kvalitní a zapamatovatelnou pohádku už dlouhá léta.
Jak si povede nejnovější počin Záhada strašidelného zámku se dozvíme již tradičně 24. 12. v 19:00 na ČT1, respektive o den později, kdy už bude internet zase plný rozporuplných pocitů a dojmů. Ačkoliv jsou mé předpoklady kvalitní podívané téměř na bodu mrazu, naděje vždy umírá jako poslední, tuplem o Vánocích. Méně je více. Na prostoduché, oddechové zábavě není v těchto dnech nic špatného, takže pokud si tvůrci neukousnuli příliš velké sousto, mohl by na nás tentokrát čekat kvalitnější kousek.
Nejen diváci, ale i algoritmy jsou letos ve svých odhadech opět opatrné. Web Kinobox.cz spočítal prostřednictvím svého algoritmu odhadované hodnocení Záhady strašidelného zámku na 63 %. Podobné AI skóre si však loni odnesly Tři princezny, zatímco uživatelské se na tomto webu zastavilo na čísle 26 %. AI míní, divák mění…
Co si můžeme z loňské pohádky odnést za ponaučení, je, že snaha modernizovat tradiční témata a přibližovat látku mladší generaci diváků, se míjí účinkem, než jak by si tvůrci přáli.
Má smysl stále točit každý rok novou štědrovečerní pohádku?
Štědrovečerní pohádky ČT jsou v současné podobě spotřebním materiálem a pásovou výrobou, která má úspěch sice poměrně zajištěný, ale čím dál častěji se tento recept opotřebovává a zadrhává. Na téměř každé z posledních deseti pohádek lze spatřit urychlenou produkci, šetření financemi, ale také talenty před a za kamerou.
Hvězdná obsazení sice ledasco slibují, když ale herci nemají ve skutečnosti, co hrát, zapamatovatelný výkon (jako např. u nezapomenutelné dvojice Trojan–Dvořák z Anděla páně) z toho nevzejde. A když za rok vyjde další kus, nač se vracet k té předchozí.
Hovořil jsem o tom již loni, zmíním to i letos – kdyby Česká televize zvolnila tempo a přestala sekat pohádky jako Baťa cvičky, a místo toho si dala alespoň rok pauzu a až každé druhé Vánoce točila něco nového, možná bychom se na ty nové pohádky těšili více.
Soukolí se ovšem i po pár přešlapech točí již 50 let bez přestávky dál, takže nač měnit zavedené postupy, že? Nuže, není nic jednoduššího než přepnout na jiný kanál. Nebo ještě lépe, věnovat se svým blízkým a rodinným příslušníkům.
Další zdroje: csfd.cz, kinobox.cz, idnes.cz, prozeny.blesk.cz, fdb.cz




