Hlavní obsah
Umění a zábava

Rok 2023 byl bohatý na filmové propadáky a divácká zklamání

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels

Každý rok se vedle dobře hodnocených snímků a kasovních trháků urodí také propadáky, který studia hodně zabolí. Rok 2023 jich byl nezvykle plný.

Článek

Před pár dny jsem sepsal souhrn těch nejlépe hodnocených a nejvýdělečnějších filmů uplynulého roku. Nyní přichází řada na výběr toho nejhoršího, co rok 2023 v kinech a na streamovacích službách nabídnul. Vybíral jsem převážně za kombinace nízké tržby a slabá divácká a kritická hodnocení.

„Marvel is dead,“ hlásá internet

Začneme hned nejviditelnějším problémem z filmového světa – mašina na peníze jménem Marvel se zadrhla a přestala tisknout miliardy dolarů ročně. Proč? Úpadek kvality filmů i seriálů, nezajímaví hrdinové, přesycenost diváků a nejednoznačné směřování propojených příběhů. Takto by se dal stručně popsat hlavní problém komiksového studia.

Není to až tak velká nadsázka, když řeknu, že Marvel (respektive celý konglomerát Disney) minulý rok pohnojil, na co sáhnul. V porovnání s neskutečně úspěšným rokem 2019, kdy celé studio přepočítávalo celkem 7 svých filmů, které pokořili miliardu dolarů o 4 roky později přišla tvrdá rána, kdy se nejen takový milník nepodařil překonat ani jednou, ale ještě k tomu spousta snímků hromadu peněz prodělala.

Zpět ale k Marvelu, kterým to celé začalo. Průšvih jménem Ant-Man 3 řešil internet již dlouhé týdny před premiérou. Návštěvnost o prvním týdnu hluboce zaostala za nejpesimističtějšími odhady a v Marvelu se rozezněl rudý poplach. Ošklivé digitální triky, směšné postavy (s výjimkou Jonathana Majorse, jehož následné obvinění ke smíchu rozhodně není) a ryzí nuda a zmar zapříčinili, že divácký zájem velmi rychle opadl a z Ant-Mana udělal historicky první velký Marvel propadák.

S výjimkou solidních třetích Strážců galaxie noční můra pokračovala dál podzimním propadákem The Marvels. Internet se už dlouho marně pokouší hollywoodským hlavounům vysvětlit, aby za každou cenu násilně nevyměňovali mužské hrdiny za ženské, pakliže je diváckou základnou především mužská populace. Výsledek? Nebudu vás zatěžovat čísly, vše mluví za vše, když Disney po dvou týdnech přestal tržby veřejně reportovat. Než se k tomu postavit jako chlap, zalezl do díry jako myš.

Marvel si je naštěstí neúspěchů dobře vědom (komu by ty peníze taky nechyběli, že?), a tak zařadil zpátečku u několika rozběhnutých produkcí (Thunderbolts, Blade, Captain America 4) a poslal scénáristy zpět k psacím strojům. Některé dokonce vyhodil a nahradil novým týmem (Daredevil), aby začali psát od začátku. Jak se mu tato rázná taktika vyplatí se dozvíme nejdříve v roce 2025, jelikož letos nás čeká pouze Deadpool 3. Ten však má s MCU pramálo společného, jelikož dříve spadal pod Foxe.

Disney po rekordní dekádě spadl z výšky na hubu

Marvel máme za sebou, nyní přichází řada na propadáky od studia Disney jako takového. To totiž posledních 10-15 let razí strategii, že je výhodnější natočit ročně 5 nákladných produkcí, z nichž aspoň 3 pokoří miliardu dolarů, než točit 20 středně rozpočtových filmů, z nichž polovina v kinech vyhoří. Jejich plán kupodivu vskutku roky fungoval. Jaksi ale zapomněli, že když vyhoří 5/5 nákladných produkcí, nic už je nespasí.

Zdali propadáky jako Malá mořská víla (zde by tržby nebyly katastrofální nebýt astronomického rozpočtu $250 mil), pátý Indiana Jones (s rozpočtem ještě o 50 mil. vyšším), pixarovský animák Mezi živly (stejný případ jako Víla) a Disneyho animák Přání oslavující stoleté výročí založení studia sdílí nějaké společné prokletí není jasné. Někteří provolávají hesla: „go woke, go broke“, jiní se ohání cpaním silných ženských hrdinek na sílu atd. Problém jako vždy spočívá v samotné kvalitě.

Staronový šéf, Bob Iger, se už vyjádřil v tom smyslu, že bude studio opět brát zřetel na kvalitu, nikoliv kvantitu. Zda-li to znamená méně remaků a předělávek starých klasik do digitálního kabátku (Kráska a zvíře, Lví král, Kniha džunglí), nebo chce studio opravdu točit nové a originální filmy se teprve uvidí. Duch scénáristické stávky se přelil i do letoška, a tak se na nějakou slibnou revoluci můžeme těšit také až nejdříve za rok.

DC Comics poprvé pokořil Marvel – v sérii svých propadáků

Jestliže minulý rok existoval ještě větší studiový smolař, bylo to právě DC Comics. To, snažíc se dohnat svého odvěkého konkurenta, paběrkuje s přestávkami asi od roku 2015 s průšvihem Batman vs. Superman. Občas jim ale něco vydělalo. Minulý rok to nebylo vůbec nic.

Nejprve kriticky a divácky nezaujal druhý Shazam!, jehož studio bojkotovalo už během reklamní kampaně, na což si stěžoval sám hl. představitel Zachary Levi. Marně. Tržby ještě horší než u jedničky, recenze přímo zdrcující. V létě přišla ještě větší rána do čumáku, a sice The Flash. Snímek živořící 6 let v produkčním pekle spatřil světlo světa, Tom Cruise ho ze záhadného důvodu vychválil do nebes a DC, potažmo Warner Bros., si připsalo pravděpodobně největší kasovní propadák roku. Se svými ošklivými digitálními efekty, infantilním přehráváním trestaného herce Ezry Millera si to snad i plně zasloužil.

O pár měsíců později mizérie pokračovala „mexickým“ superhrdinským filmem Blue Beetle, který by býval dopadl ještě hůře než Flash, kdyby jeho rozpočet nebyl pouze třetinový. Malé tržební zlepšení se čekalo alespoň u druhého Aquamana, jehož první díl vydělal přes miliardu dolarů a z DC filmů byl vůbec nejúspěšnější. Prokletí se opakovalo navzdory v kinech poloprázdnému vánočnímu období. Diváci dali jasně najevo, že je druhořadé postavy ze starého DC vesmíru už nezajímají a chtěli by zpět starého dobrého Batmana a Supermana. No uvidíme, jak se DC povede slibovaný restart.

Česká tvorba jako každý rok nabídla filmové peklíčko

Filmové peklíčko z domácí produkce je mezi filmovými kritiky už jakýsi zavedený pojem. Každý rok se urodí nějaký Kameňák, Babovřesky, Bastardi nebo něco z pera Zity Marinové (Sezn@amka, Román pro pokročilé, Ženy a život), co ale kupodivu všech skeptiků v kinech divácky zaboduje. Jiné naopak propadnou celkově.

V první polovině roku se nám tak urodil film Cool Girl! v hl. roli s Annou Šulcovou, Dominique Alagia a Kristal Shine (to jsou prosím jména influencererek, nikoliv pornoherečkek). Rozkaz zněl jasně: statisíce sledujících na Instagramu, TikToku a YouTube každé z nich musí zákonitě stačit na masivní návštěvnost v kinech, i kdyby došla pouze polovina. No, nedošel téměř nikdo. Celková návštěvnost 26 000 diváků jasně potvrzuje, že ne všechny internetové celebrity jsou Kazma (drzoun s funkčním marketingem), aby si mohli točit cokoliv a kdekoliv. Budiž to výstrahou pro budoucí možné pokusy Shopaholicadel či Agáty Hanychové.

O další příspěvek, z něhož boleli oči, se postaral Vachlerův přemoudřelý čmelák v Tajemství a smyslu života. Nemám nic proti ezoterickému smyšlení populace, pakliže nejde až za hranu jako se to občas podaří Jaroslavu Duškovi. Když ale ošklivě digitální čmelák radí svým postavám, aby si dělali v životě, co chtěli, natěž je o pár minut ztrestá právě za to, nějaké poselství filmu se zcela míjí účinkem. Jestli toto mělo být v produkci nějakých 10 let, pak bych panu Vachlerovi doporučil trávit vzácný čas smysluplnějšími aktivitami a být na sebe přísnější.

Vynechat nesmím ani typické české vztahové komedie. Těm se obecně nevede divácky tak špatně, pokud se například nepokouší převádět divadelní adaptaci na filmové plátno. O této chybě ví své Vanda Hybnerová s Můžem i mužem a tragickou návštěvností 16 000 diváků. Potvrdilo se, že co funguje na divadelních prknech (kde hra slavila velkých úspěch), nemusí fungovat jinde.

Streamovací platformy si rovněž vylámaly zuby za hodně peněz

Na závěr ještě proletím diváckými propadáky streamovacích služeb, které sice nemusí řešit kino tržby, ale stamilionové investice je vždy potřeba nějak navrátit. Tam, kde Zabijáci rozkvetlého měsíceNapoleon alespoň útočí na filmové ceny, akční romantická komedie Ghosted s Chrisem Evansem a Anou De Armas od Apple TV+ měla hlavně bavit a nabídnout slušnou akci. Místo toho diváky unudila k smrti.

O tom samém by měl dobře vědět Zack Snyder se svou vykrádačkou Star Wars – Rebel Moon – s níž Netflix naplánoval celou sérii. Po prvním díle už ale všichni vědí, že trávit u tohoto produktu volný čas není dobrý nápad. Tuplem když Snyder tradičně slibuje svůj opulentní režisérský sestřih s tunou slow motion záběrů.

Nejen Hollywood se minulý rok poučil, že se diváci do kin po covidu automaticky vracet nebudou, tuplem se zvyšujícím se vstupným, pakliže v nich neběží něco s přidanou hodnotou jako např. Avatar, Top Gun, Barbie či Oppenheimer. Zdali to v následujících letech bude konečně znamenat důraz na originální a kvalitní tvorbu na úkor kvantitě a nekonečných remaků, to si zatím můžeme zbožně přát.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz