Hlavní obsah
Umění a zábava

Už ani na Prachaře se nechodí. Kina opět zejí prázdnotou i kvůli zdražování

Foto: Derks24 / pixabay.com

Smutný pohled na prázdné nebo poloprázdné sály trápí nejednoho kinaře

Česká i světová kina již druhým měsícem zejí prázdnotou. Diváky do nich nepřilákají ani známé herecké tváře nebo atraktivní slevy. Provozovatelům nezbývá než spásně vyhlížet, co udělá premiéra druhá Duny.

Článek

Období po Novém roce je pro provozovatele kin a filmová studia noční můrou. Jak už to tak bývá, mnoho odborníků situaci předvídalo dopředu zejména jako následek loňské hollywoodské stávky, která zapříčinila odsun spousty atraktivních bijáků na pozdější měsíce letošního roku. Zatímco nás na jaře bude čekat záplava jednoho velkolepého filmu za druhým, v současnosti není prakticky na co chodit. Z toho důvodu se světová, ale i česká návštěvnost v kinech propadá na historická minima srovnatelná s obdobím lockdownů před pár lety.

Už ani na Prachaře se v houfech nechodí

Zimní sezóna bývá oproti té letní téměř každý rok na zajímavé novinky chudá a vyplňují ji především oscaroví kandidáti. Přesto se čas od času objeví nějaký divácký hit, který naplno vytěží kombinaci nulové konkurence a sychravého počasí venku. Z globálního hlediska jím letos měla být komiksovka studia Sony – Madam Web. Už z reklamní kampaně se dalo tušit, že se do kin naopak řítí obří propadák, který vyhoří jak mezi diváky, tak i finančně, a studio kvůli němu prošustruje kalhoty.

Oproti tomu v Česku měla být další zimní hitovkou komedie Rudolfa Havlíka – Franta mimozemšťan s Jakubem Prachařem v hlavní roli. Podobně jako u Madam Web bylo už z ukázek jasné, že nás žádný kdovíjaký kulturní zážitek nečeká, nicméně současná „star power“ Jakuba Prachaře naznačovala alespoň solidní návštěvnost přesahující 100 000 diváků.

Toto očekávání logicky vycházelo z tematicky spřízněné ztřeštěné komedie Jedeme na teambuilding rovněž s Prachařem, Vojtěchem Kotkem nebo Annou Polívkovou, které se od Nového roku podařilo nastřádat velmi oslnivých 240 000 diváků navzdory srovnatelně prachbídným recenzím. Jedním z faktorů vysoké návštěvnosti byla právě slabá konkurence a hlad po nenáročně zábavě.

Na takováto čísla však může František mimozemšťan spolu s režisérem Havlíkem – který jinak má na kontě divácké hity jako Ostrov nebo Po čem muži touží s návštěvností 300 000, respektive 500 000 diváků – zcela zapomenout. Místo toho bude rád, když se vyškrábe na hranici 50 000. To je na českou buranskou komedii, které jinak mají domácí diváci rádi, opravdu málo a už nyní v návštěvnosti zaostává např. za historickým dramatem Jeden život o příběhu Nicholase Wintona.

Františka mimozemšťana, který je v kinech teprve druhý týden (!), stačily tento víkend sestřelit i několik týdnů až měsíců staré kousky jako Aristokratka ve varu nebo animák pro děti Ptáci stěhováci. Dva měsíce starý muzikál Wonka pak zaostal pouze o pár desítek diváků. Nebýt filmů z minulého roku, kinaři by klidně mohli své sály na čas zavřít a moc lidí by po nich netesknilo.

Právě v porovnání s domácími hity jako Jedeme na teambuilding nebo Aristokratka ve varu, kterým se shodně podařilo nastřádat přes 230 000 diváků, vychází František mimozemšťan jako ryzí propadák navzdory masivní reklamní kampani, před níž na začátku února nebylo téměř úniku. Že by se už diváci Prachaře už doopravdy přejedli a na jeho nové výstupy přestali být zvědaví? Nebo je film opravdu tak špatný, že nestojí ani za návštěvu? Kdo ví.

Drahé lístky diváky od návštěvy kina odrazují. I na sv. Valentýna

Mnohem pravděpodobnějším faktorem, který zcela jistě ovlivňuje současnou nízkou návštěvnost je zvyšující se cena lístků. Řeč je zejména o řetězci Cinema City, který ještě před Vánoci zdražil své lístky přibližně o 10 %, ale stále do toho zachoval svůj unikátní, leč nesmyslný manipulační poplatek 24 Kč. To znamená, že vás v řetězci s největším počtem multiplexů v Česku vyjde nejlevnější návštěva na minimálně 300 Kč za osobu.

V období sv. Valentýna, kdy mnoho párů tradičně chodí na rande do kina, se takováto společná návštěva vyšplhá klidně na 600 Kč. A to prosím bez občerstvení (které zdražilo o podobnou částku) či cestováním (taky zdražilo), protože se Cinema City vyskytuje jen v krajských městech. Pokud by tedy jeden z nich zacvakal sám celou návštěvu se vším všudy, vyšlo by ho to hravě na více jak 1000 Kč. To už je slušná večeře pro dva v lepší restauraci.

Řetězec si ovšem této situace byl předem dobře vědom, a proto se pokusil nalákat zamilované hrdličky prostřednictvím slevové akce, kdy má drahá polovička lístek jen za poloviční cenu (což je mimochodem pro představu stále cca 150 Kč, které za sebe utratím ve svém maloměstském kině se srovnatelným filmovým zážitkem).

Nepovedlo se! Celková návštěvnost během valentýnského týdne se v Česku propadla o 10 000 na necelých 30 000 diváků. Takové číslo zvládají nastřádat úspěšné filmy za jeden den.

Spasí kina po celém světě druhá Duna?

Když už mluvíme o úspěšných filmech, jako ke spasitelovi se nyní obrací kinaři po celém světě ke druhému dílu Duny režiséra Denise Villeneuvea, jenž má být dle reakcí novinářů epickou sci-fi podívanou roku, ba co možná i desetiletí. Na své si ale přijdou také milovníci poctivé filmařiny a strhujících hereckých výkonů, a ne pouze umělých digitálních atrakcí, a tak se dá předpovídat zvýšený, až rekordní zájem o tento bezmála tříhodinový film.

V Česku návštěvnost Duny neohrozí ani nová vztahová komedie s Hřebíčkovou, Matka v trapu, která dle prvních recenzí vypadá na další tuzemské nevtipné peklíčko, kterých od Nového roku bylo už dost. Jestliže vás tak nebaví pořád sedět doma, přičemž lyžařská sezóna je ten tam, skutečné jaro ale stále v nedohlednu, a zajímají vás kvalitní filmy, možná by stálo za to si datum 29. 2. poznamenat do kalendáře a být svědkem filmové události roku jako první.

Anketa

Chystáte se do kina na novou Dunu?
Ano, určitě!
7,3 %
Zvažuji to
2,8 %
Spíš ne
33,3 %
O tomto filmu slyším poprvé
56,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6115 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz