Článek
Nedá se občas přeslechnout, co si kdo povídá u vedlejšího stolu, když navštívíte restauraci či kavárnu.
Že Češi jsou mistři ve stěžování, to asi nikdo popřít nemůže. Jednou si stěžují na ceny, jak je všechno drahé, jindy na nespravedlnost, jak to má zrovna dotyčný v životě těžký. Přitom těžké to máme všichni, jen každý nemá potřebu svou nespokojenost či frustraci veřejně ventilovat a hrát si na ublíženého.
V této kavárně to bylo zrovna tak. U vedlejšího stolu seděla jiná rodina s dětmi, která si kromě jiného stěžovala na otevírací dobu této kavárny.
„To já musím pracovat 8h .“ Bez okolků řekla poměrně nahlas žena tak, že to museli slyšet všichni z okolních stolů. Žena narážela na to, že tato kavárna, která je na vesnici, má otevírací dobu 13:00-19:00 každý den kromě pondělí, kdy je zavřeno. Mají tedy otevřeno 6 h denně, 6 dní v týdnu a stejně je to evidentně pro některé málo.
Otevírací doba není totéž, co pracovní doba
Výše zmíněné ženě, a i jiným lidem ale zřejmě vůbec nedochází, že otevírací doba není totéž, co pracovní doba.
Zatímco ona si v práci odpíchne odchod po 8 h směny, prodejce po konci pracovní doby nezaklapne dveře a neodejde domů. Po pracovní době obvykle následuje úklid lokálu, uklízení zbylých neprodaných produktů z vitrín do lednice, umytí vitrín, umytí nádobí a spočítání tržby.
Nehledě na to, že tato kavárna je rodinná a všechny dorty a zákusky si pečou sami, proto mají otevřeno odpoledne. Ráno a dopoledne tedy nakupují suroviny potřebné na pečení a poté pečou dorty a zákusky a připravují kavárnu k otevření. Je tedy za tím obrovský kus práce, na kterou nestačí ani těch 8 h denně.
Zamyslete se předtím, než něco vypustíte z úst!
Když někdo dělá na sebe, má mnohem komplexnější činnosti než zaměstnanec. Nemá jasně stanovenou pracovní dobu od do. Nemá jen svou přidělenou práci, ale musí řešit i věci, který běžný zaměstnanec řešit nemusí a které často ani nevidí: logistika, zásobování, hledání klientů či zakázek, vedení účetnictví, daňové evidence nebo jiná forma administrativy, úklid, samotné vytváření produktů nebo služby, které později prodává, marketing a samozřejmě jednání s úřady státní správy.
Takže příště, pokud budete mít nutkání něco podobného pronést na veřejnosti, tak se nad tím nejdříve pořádně zamyslete. Nemusí to být tak, jak se vám na první pohled zdá. Ať nejste před ostatními za hlupáky.