Článek
Co je Vinted a jak vlastně funguje?
Vinted je platforma, která slouží jako prostředník mezi prodávajícím a kupujícím. Když se řekne prostředník, tak nám automaticky naskočí provize z prodeje. Stejně jako je to třeba u Aukra, eBay nebo Amazonu. Vinted je v tomto ohledu jiné. Svou základní platformu poskytuje zdarma. Tedy prodávající neplatí Vinted žádnou provizi ani jiný poplatek z prodeje. Automaticky vás tedy v tento okamžik napadne, z čeho tedy platforma žije.
Vinted žije hlavně z těch prémiových služeb, které jsou samozřejmě zpoplatněné. Pro prodávající se jedná zejména o možnost topovat své zboží, tzn. po zaplacení tohoto poplatku se vaše nabízené zboží bude objevovat vždy mezi prvními nabídkami, tudíž je zvýšená šance prodeje tohoto zboží.
Pro kupující to dříve byla možnost připlatit si ochranu kupujícího, která je ovšem nyní povinná. Jakmile kliknete na tlačítko „koupit“, tak se připočte automaticky tento poplatek k ceně. Poplatek je ve výši 5% z ceny zboží + fixní částka 18 Kč. Poplatek je zároveň včetně DPH.
Poplatek slouží jako ochrana kupujícího především proti těmto 3 nejčastějším případům:
- Předmět vůbec nedorazí.
- Předmět přijde poškozený.
- Předmět výrazně neodpovídá popisu.
Někteří uživatelé si ovšem stěžují, že tato ochrana je spíše na papíře, ale v praxi moc nefunguje. Já hodnotím negativně velmi krátkou dobu na reklamaci, která je pouhé 2 dny od chvíle, kdy vás Vinted upozorní, že zásilka by měla být doručena nebo se ztratila. Přijde mi to jako velmi krátká doba, pokud by se měla např. u elektrozařízení projevit nějaká vada. U oblečení vnímám tuto dobu za dostačující, aby si zákazník stačil vybalit předmět a posoudit jej.
Velkou výhodou obchodu uskutečněného prostřednictvím Vinted pro kupujícího je ochrana jeho osobních údajů, kdy prodávající nezná přesnou adresu kupujícího, ani jeho jiné osobní údaje jako telefon, e-mail, bankovní účet apod.
Prodávajícímu po obdržení informace o prodeji jeho zboží přijde přímo od Vinted adresní štítek s čárovým kódem nebo pouze kód pro odeslání, to záleží na výběru dopravce, přes který zásilku odešle. Na štítku je pouze jméno a příjmení a kód pro odeslání.
Jakmile je zásilka na cestě, prodávající obdrží e-mailem potvrzení o převzetí zásilky od daného dopravce. Zároveň přijde tento oznam i Vinted a údaj o přepravě se objeví přímo u prodaného v předmětu v konverzaci zároveň i s datem předpokládaného doručení, což je výhodné pro kupující, že jednak vědí, že zásilka je již v přepravě a jednak znají přibližné datum jejího doručení.
Po vyzvednutí zásilky kupujícím se opět toto info zobrazí v konverzaci a kupující má 2 dny na to, aby případně zásilku reklamoval. Pokud takový krok neučiní, tak se transakce automaticky dokončí a prodávajícímu přijde do Vinted peněženky smluvená cena za zboží.
Prodávající si poté může peníze z peněženky buď nechat převést na svůj bankovní účet nebo si z těchto peněz kupovat předměty od jiných prodávajících na Vinted.
Novinky na Vinted
Asi letos nejpozitivnější a nejočekávanější novinkou bylo rozšíření možností odesílání zásilek přes Z Boxy. Do té doby bylo možné zasílat zboží, pokud si někdo vybral jako dopravce Zásilkovnu, pouze z partnerských prodejen.
Další novinkou je rozšíření i na další trhy, zejména na slovenský a polský trh. Prodávající mohou zaplesat radostí, že mají větší potenciální klientelu, ovšem kupující moc spokojení nejsou. Nejčastěji si stěžují na zboží neodpovídající popisu, dlouhou dodací dobu, vysoké náklady přepravce nebo na nemožnost odfiltrovat si zahraniční nabídky, aby zkrátka viděli jen nabídky české.
A nakonec, na co bych málem zapomněla, je rozšíření z původního zaměření, které bylo pouze oblečení, o další kategorie: elektronika, bydlení (kuchyňské elektrospotřebiče, nádobí, textil, bytové doplňky, kancelářské potřeby aj.), zábava (knihy, časopisy, hudba, video) a koníčky a sběratelství (nejen sběratelské kousky, ale i deskové hry, hudební nástroje, předměty pro ruční práce apod.).
Nevýhody obchodu na Vinted
Z pohledu prodávajícího vidím jako nešťastné to, že prodávající nemá v podstatě žádnou ochranu před kupujícím. Bohužel existují i nepoctiví kupující, kteří si neprohlédnou velikost, popis zboží, nedoptají se a pak žádají o vrácení zásilky, že zboží nechtějí, že si ho představovali jiné, že neodpovídá popisu, a i když jim prodávající vyjde v reklamaci vstříc, uhradí zpáteční náklady na vrácení zásilky, takže to kupujícího nakonec nestojí ani korunu, tak mu i přesto udělí špatné hodnocení a zkazí mu osobní rating. A to klidně i u položky za 50 Kč.
Dále se někdy podivuji nad velmi nízkou cenou prodávaného zboží. Kolikrát narazíte i na kousky za méně než 20 Kč, což si říkám, proč vůbec někdo něco za tak nízkou cenu prodává. Když vezmu v potaz náklady na balení zásilky, můj strávený čas s tím, praní oblečení, v případě košilí nebo jiného mačkavého oblečení i žehlení a odnesení zásilky do spřátelené prodejny s nějakým dopravcem, na poštu či do boxu, tak mi to vůbec nedává smysl. Přitom i na Vinted je možnost „darovat s Vinted“, kde prodávající mohou zcela zdarma takové věci darovat potřebným lidem. Nebo, a co je za mě ještě mnohem lepší varianta, je zboží darovat jiným lidem z okolí nebo zboží odnést ve velkém pytli do textilního kontejneru.
Další negativum spatřuji ve velmi malé podpoře v případě, že něco nefunguje tak, jak má. Zkrátka česká podpora je minimální, což je velká škoda. Nenajdete žádný český e-mail ani telefon, pouze obecný formulář v aplikaci, kterou řeší robot. V případě složitějšího problému nemáte možnost něco slovně popsat a už vůbec ne v češtině. I v samotném formuláři máte uvedeno, že pokud nepožadujete odpověď v češtině a svůj dotaz včetně odpovědi budete řešit v angličtině, tak se doba vyřízení požadavku výrazně urychlí. Takže velké mínus pro lidi, kteří neovládají jiný než mateřský jazyk.
Čeho jsem si všimla hned a co jsem původně považovala u sebe za pouhou náhodu, je, že prvních pár předmětů vystavených novým uživatelem se prodá výrazně rychleji než předměty nastávající. Není to jen můj dojem, ale dokonce se o tom zmiňuje nejedna recenze na Google play, emiminu, i na Facebooku. Vinted zřejmě aplikuje jiné řazení předmětů vystavených novými uživateli než těmi stávajícími.
Jako další nevýhodu uvádějí někteří prodávající topování předmětů, kterou považují za bezpředmětnou. Tvrdí, že ani po zaplacení poplatku se jim nejenže nezvýšila prodejnost, ale dokonce se ani nenavýšil počet zobrazení, což je opravdu divné, takže tuto možnost nevyužívají. Já osobně nemám s topováním žádné zkušenosti, takže nemohu posoudit.
Z pohledu kupujícího se mě osobně rovněž nelíbí, že nemohu nabídky filtrovat dle zemí a že nevidím před nákupem, když má nějaký prodávající tzv. dovolenou. To je možnost, kdy si kupující zadá do profilu režim dovolené, čímž se samozřejmě prodlouží doba na odeslání zásilky. Teprve až po nákupu takové položky mi přišla do chatu automatická zpráva, že kupující uplatňuje dovolenou a ještě si požádal o prodloužení lhůty na odeslání zásilky z 8 dní na 11 dní.
Dále jsem si v současné době všimla, že trvá u některých položek mnohem déle vystavení předmětů, dříve to bylo v řádu sekund až minuty. Když byly některé mé předměty ve zpracování i následující den, tak jsem kontaktovala podporu Vinted. Díky tomu jsem zjistila, že podpora je velmi omezená, nejprve s vámi komunikuje robot a poté popisujete, co se přihodilo. Zároveň tam máte možnost zaškrtnout, že nepožadujete odpověď v češtině, což vám zaručí rychlou odpověď. Já jsem pro jistotu i celý svůj problém popsala v angličtině, aby nedošlo kvůli automatickému překladu k nějakému nedorozumění. Díky tomu mi vedení odepsalo hned následující den a popsalo, že jsou namátkou vybrané některé předměty, které projdou kontrolou a následným schválením a že díky tomu může dojít k prodlení až 48h. Odpověď mi přišla až poté, co už byly mé předměty schváleny a vystaveny, takže těžko říct, zda se to urychlilo proto, že jsem na to upozornila nebo ne.
Uživatelé, kteří hodnotili aplikaci Vinted na Google play si často stěžují kromě výše zmíněných nevýhod i na odstranění zajímavých funkcí jako např. filtrování podobných předmětů, které v jedné verzi Vinted bylo, v aktualizované verzi zmizelo, pak ji zase do nové aktualizace přidali a tak stále dokola.
Další uživatelé si stěžují na protěžování polských prodejců, kteří i když nemají zaplacené topování, tak se jejich nabídky objeví jako první.
Jiní zase hodnotí negativně nulový postih pro kupující, kteří nejsou schopni si svou zásilku vyzvednout, dokonce prý ani negativním hodnocením. Toto zatím rovněž nemohu posoudit, protože se mi zatím nic podobného nepřihodilo.
Nový typ podvodu na Vinted
S rozšířením o další prodejní kategorie se rozmohl další podvod ze strany kupujícího na prodávajícího. Informuje o tom jedna uživatelka na facebookové stránce Vinted CZ/SK.
Podvod spočívá v tom, že i když kupující pošle správné zboží, kupujícímu dojde v pořádku, tak přesto kupující nahlásí problém, původní věc z balíku si ponechá, vloží do něj výrazně levnější věc, otevřený balík odfotí a Vinted tvrdí, že mu přišlo něco jiného a že požaduje reklamaci. V praxi tak obdrží kupující jak drahou věc, kterou může dále střelit, tak zároveň i své peníze zpět.
Někdy se ale nejedná o tento podvod, ale o chybu dopravce. Jiná uživatelka pod tento příspěvek napsala svou zkušenost, kdy kupujícímu dorazilo skutečně něco jiného, ale jak prodávající, tak kupující to mohly dokázat fotografií balíku, ze které bylo patrné, že kupující přišel skutečně úplně jiný balík, než který prodávající odeslala. Obě strany tedy v tomto případě obdržely kompenzaci od Vinted, a tím se celá situace uzavřela.
Doporučuji tedy si všechny balíky před odesláním fotit a Vinted by mělo i od Zásilkovny stejně jako třeba od PPL zasílat komplet adresní štítek, kde je uvedeno aspoň jméno a příjmení kupujícího, aby si to odesílatel mohl před odesláním zkontrolovat i podle jména, protože k záměně kódu může dojít snadno. V tomto případě zřejmě došlo k prohození 2 balíků. Těžko říct, zda se jednalo o chybu Zásilkovny, kdy některý zaměstnanec nalepil na balíky chybné čárové kódy, nebo o chybu uživatele, kdy opsal na balík špatně kód pro odeslání, nebo zda třeba Vinted neodeslal e-mailem kód pro odeslání špatnému uživateli.
Jak by bylo možné Vinted vylepšit?
Za mě rozhodně přidat českou podporu. Někoho, kdo by obsluhoval telefony, e-mail či alespoň chat. Někoho, komu by bylo možno v případě složitějších obtíží v češtině vysvětlit, co se děje, kdy se to děje a za to obdržet v češtině podrobnou odpověď, jak je možné problém vyřešit. To je za mě základní mínus celé aplikace, jinak se mi celkově politika Vinted líbí.
Za druhé se mi nelíbí, že kupující má v podstatě právo na vše, zatímco prodávající na nic a je tak v područí kupujícího. Kupující může vrátit beztrestně kupovaný předmět, může si vymyslet různé důvody a i když prodávající ví, že to není pravda, obávajíc se špatného hodnocení, radši reklamaci podanou od kupujícího uzná a zaškrtne, že zpětnou zásilku uhradí on sám, i když stejně dobré hodnocení nemá jisté. A pak ve finále místo výdělku, kdyby narazil na více takových kupujících naráz, prodělá. Nebo pokud by narazil na takový podvod, který jsem zmínila v předchozí kapitole, tak nemá ani zboží, ani peníze.
Za další si myslím, že by měl být kupující potrestaný za nevyzvednutí zásilky. Může si kdykoliv např. v případě nemoci či hospitalizace v nemocnici snadno požádat o prodloužení lhůty pro vyzvednutí, a to zcela zdarma. Nebo může přeci kohokoliv jiného požádat o vyzvednutí, nemusí to přece vyzvedávat osobně on sám, stačí dotyčnému jen říct, kde to má vyzvednout a sdělit mu kód pro vyzvednutí. I vyzvednutí z boxu je velmi jednoduché a zvládne ho opravdu každý, stačí jen do klávesnice vyťukat kód pro vyzvednutí, čímž se otevře daná úložní schránka, dotyčný si vyzvedne balíček, schránku zavře a to je celé.
A za třetí, co mi tam zásadně chybí, je filtrovat podle zemí. To je opravdu hrubý nedostatek a zájemce ztrácí mnoho času, když si chce vybírat něco konkrétního a teď po zúžení výběru zjistí, že žádná nabídka není česká a může tak začít od znova. Přitom nejde jen o obavu z kvality zboží, ale především o mnohem dražší přepravní náklady, takže to má výrazný dopad na konečnou cenu zboží.
Závěrem
Vinted má stejně jako mnoho jiných platforem své výhody i nevýhody, které si každý musí posoudit sám. Když ale vše shrnu, tak se mi prostředí i politika Vinted líbí. Používání aplikace, jak pro kupujícího, tak i pro prodávajícího je velmi snadné.
Kupující se nemusí bát, že po zaplacení peněz předem neobdrží žádnou zásilku, jako je tomu např. u různých prodejních skupin na Facebooku, u inzerátů přes Bazoš apod.
V porovnání s Aukrem je zcela zásadní výhoda Vinted v tom, že prodávající neodvádí žádnou provizi Vinted z prodaného předmětu a ani neplatí za vystavení zboží, tyto základní služby jsou zdarma. Prozatím, i když doufám, že to tak zůstane napořád.
Zdroje
Všeobecné obchodní podmínky pro uživatele v mobilní aplikaci Vinted.
Blog. Novinka: Odeslání zásilek z Vinted je možné i přes Z-BOXy [online]. Posl. Akt. [15. 5. 2025 ]. © 2025 Zásilkovna s.r.o. Dostupné z: https://www.zasilkovna.cz/blog/novinka-odeslani-zasilek-z-vinted-je-mozne-i-pres-z-boxy
Recenze uživatelů aplikace Vinted na Google play.
Diskuzní portál eMimino. Aktuální zkušenosti s prodejem na Vinted [online]. Posl. akt. [10. 5. 2025]. ©2025 eMimino.cz. Dostupné z: https://www.emimino.cz/diskuse/aktualni-zkusenosti-s-prodejem-na-vinted-497536/strankovani/3/
Facebooková skupina Vinted CZ/SK.