Hlavní obsah
Názory a úvahy

Ochrana GDPR? Tam, kde je třeba, nefunguje, a jinde se na ni vymlouvají

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Ochrana osobních údajů (GDPR)

Včera se mi stala událost, o kterou bych se s vámi ráda podělila. Týká se elektřiny, konkrétně odhlášení odběrného místa z důvodu ztráty vztahu k němu a následnému přihlášení jiným odběratelem. Čekala jsem formalitu, ale narazili jsme na GDPR.

Článek

Zkratku GDPR všichni zajisté znáte. Ale pro ty nezkušené stručně vysvětlím. Tato zkratka vznikla z anglického „General Data Protection Regulation“, česky přeloženo jako „obecné nařízení o ochraně osobních údajů“, kdy jen tak někdo nemůže uchovávat, předávat či jakkoli jinak manipulovat s vašimi osobními údaji bez vašeho souhlasu.

Za osobní údaje se považují „jakékoli informace, které se týkají identifikované nebo identifikovatelné žijící osoby. K osobním údajům patří i různé jednotlivé informace, které společně jako celek mohou vést k identifikaci určité osoby.“ Osobními údaji jsou pochopitelně jméno a příjmení, adresa pobytu, emailová adresa, která obsahuje jméno a příjmení (ne tedy firemní např.info@firma.cz), rodné číslo, číslo jakéhokoli dokladu totožnosti, lokační údaje (údaje o poloze, které vyžadují různé mobilní aplikace kvůli personalizaci reklamy), IP adresa různých zařízení, lékařská dokumentace apod.

Důvodem vzniku tohoto zákona byla nadměrná nevyžádaná reklama, obtěžování a prodávání osobních údajů třetím stranám bohužel často s cílem zákazníka přimět uzavřít mimo prostory firmy pro něj nevýhodnou smlouvu, od které je těžké bez sankcí odstoupit.

Proč ale toto celé píšu. I po zavedení tohoto zákona stejně k mnoha změnám nedošlo a stále vám volají různé neznámé firmy, které se vám snaží vnutit jejich produkty a služby a i když se jich zeptáte, kde na vás vzali kontakt, tak jednoduše zavěsí a vám nezbývá nic jiného než neustále blokovat tato čísla, přičemž oni vám zavolají z jiných nových čísel a situace se neustále opakuje. Toto určitě znají všichni, to mi i vy dáte za pravdu.

Ale na zavedení této právní formule se mnoho firem záměrně vymlouvá a komplikuje, to všem život. Hned uvedu příklad, se kterým jsem se včera setkala já. Řešila jsem ukončení smlouvy o odběru elektrické energie z důvodu ztráty vztahu k odběrnému místu bez náhrady (na toto místo se přihlásí nový zákazník, se kterým nejsem nijak v kontaktu, ani ho neznám, ale ten si zvolil jiného dodavatele).

Já jsem si tedy na své straně vše zařídila se svým dodavatelem elektronicky. Přišlo mi i potvrzení emailem, že mou žádost o ukončení v pořádku přijali a brzy se mi ozve jejich asistent. Brzy poté mi skutečně volala jedna paní, která se jen ptala na podrobnosti, tak jsem ji celou situaci vysvětlila. Ona chápala, a nakonec se zeptala, zda mám nějaký vztah s novým zákazníkem, jestli bych nechtěla uskutečnit pouze přepis, tak jsem jí řekla, že ne, a tím to pro mě haslo a považovala jsem celou věc z mé strany za vyřízenou, což byl omyl.

Zhruba za měsíc mi volala jiná asistentka od konkurenčního dodavatele (zajišťující novou smlouvu s novým zákazníkem na mém původním odběrném místě) s tím, jestli jsem ukončila svou smlouvu s mým dodavatelem a pokud ano, zda ji mohu sdělit datum ukončení mé smlouvy. Tak jsem ji přeposlala mé vyplněné ukončení smlouvy a pak potvrzení od dodavatele emailem, že mou žádost o ukončení přijali, a ještě výstřižek ze své aplikace, kde bylo viditelné, že výpověď již běží. Už toto jsem považovala za nad rámec svých povinností. Za tu dobu jsem už zapomněla, že mi přišel ještě dopis, kde je odlišné datum ukončení od data uvedeného v mé výpovědi.

Asistentka od konkurence se ale ozvala znovu, že toto potvrzení emailem ani výstřižek z mé aplikace jí nestačí a že potřebuje odpověď od mého dodavatele, kde je jasně uvedeno datum ukončení. Nejprve jsem tedy hledala znovu v emailu, poté v aplikaci, ale nikde jsem nic nenašla, jen jsem si pamatovala, že jsem toto určitě četla, ale už mi vypadlo, že to bylo v písemné podobě. Naštěstí druhý den jsem si vzpomněla, že to možná přišlo poštou a začala jsem hledat v přihrádce se svými dokumenty, kde jsem požadovaný dopis našla, tak jsem ho okopírovala a poslala dalším emailem dané asistentce, ale rovněž jsem si i trochu rýpla a vyjádřila, samozřejmě slušně, své znechucení nad tím, proč toto musím řešit já, proč jednoduše oni nezavolají mému dodavateli a tyto informace si od nich nezjistí, je to přece jejich práce, oni zajišťují pro nového zákazníka novou smlouvu u nového dodavatele, s nímž já nemám nic společného.

Paní mi v mžiku odepsala, že moc děkuje za součinnost a že se omlouvá, ale že konkurence jim odmítá tyto údaje vydat právě kvůli směrnici GDPR. Já ale nechápu, co je za osobní údaj datum ukončení mého odběru elektrické energie k určitému odběrnému místu? Vždyť to přeci nijak nevede k odhalení mé totožnosti, pokud nikde nefiguruje mé jméno. Mohli by jim přeci sdělit pouze to datum a tím by to končilo, ne? Co kdyby někdo nebyl tak vstřícný a jednoduše jim odmítl tyto informace poskytnout? Nebo kdyby dotyčný ten dopis třeba vyhodil, protože by ho to nezajímalo, a tudíž by si to datum ani třeba nepamatoval? Jak by se to řešilo dál? Musel by se ten dotyčný znovu spojit se svým dodavatelem a požádat ho o znovuzaslání onoho dopisu nebo by si to nějakým zázračným způsobem vyřešil nový dodavatel sám?

Jde mi zkrátka o princip. O pocit, že jsem musela řešit něco, co je práce někoho jiného, kdo je za to navíc placen. Sama jsem to řešila 2 dny a strávila jsem nad tím určitý čas, který bych mohla využít mnohem lépe. Přijde mi, že směrnice GDPR vůbec nefunguje tam, kde by měla, a naopak akorát ztěžuje běžné životní situace. Jaký na to máte názor vy? Stalo se vám něco podobného? Určitě se o své zkušenosti s GDPR podělte v diskusi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz