Článek
Stejně jako každou středu, kdy navštěvuji dálkové studium jedné školy, cestuji vždy cestou zpět MHD a vlakem domů. Cestu tam totiž absolvuji autem, jelikož mám zařízenou spolujízdu. Ostatní dny jsem doma na rodičovské dovolené s malou dcerkou, proto nevyužívám žádné předplatné na MHD, ale kupuji si jednotlivé jízdné a aplikaci Virtuální karta používám pouze pro prokázání slevy na jízdném.
Jednu středu, konkrétně 5. 3. 2025, jsem měla s touto aplikací problémy. Když jsem si kupovala jízdenku na hlavním vlakovém nádraží, tak vůbec pokladní nešel nahrát QR kód, který ukazuje přímo aplikace a díky němuž se nahrává a ověřuje sleva na jízdném. Zkoušely jsme to nejprve naskenovat přes okénko, poté bez něj napřímo přes skener a nic. Paní viděla můj profil pouze částečně, ukazovalo jí to chybu a neviděla platnost poskytované slevy. Odkázala mě tedy na mladšího kolegu u jiné přepážky s jiným skenerem, ale i jemu se ukazoval profil takto podivně a ani on si s tím nevěděl rady a poradil mi, že vlak, kterým chci nyní jet, obsluhuje společnost Arriva a nikoli ČD a oni prý na rozdíl od ČD neúčtují přirážky, pokud si kupuji jízdenku ve voze, i když si ji mohu koupit ve stanici, tak ať to zkusím u nich, že zde by mi mohli dát pouze plné jízdné a když nehrozí pokuta, tak o nic nejde. Poděkovala jsem mu a odešla jsem na nástupiště a čekala na přijíždějící vlak.
Ve vlaku žádný průvodčí nepřišel, takže jsem ten den měla vyřízeno, jela jsem vlastně zadarmo, ale celá situace mi i po příchodu domů vrtala hlavou. Jakmile jsem obstarala dcerku, která krátce po obědě usnula svým odpoledním spánkem, tak jsem začala pátrat na internetu dále, čímž jsem zjistila, že skutečně od 5. 3. 2025 dochází k omezení některých funkcí aplikace Virtuální karta z důvodu přechodu na novou aplikaci, která bude spuštěna 14. 3. 2025, ale není omezena funkce prokazování jízdného nebo slevy.
To mi nedalo a kontaktovala jsem přes Messenger přímo technickou podporu PMDP a informovala je o mém problému s prokazováním slevy a brzy na to se někdo ozval, že už evidovali tento problém, ale že byl v 11:30 tentýž den již vyřešený. Na tuto zprávu jsem odpověděla, že to není možné, protože já jsem si kupovala jízdenku mnohem později a stejně to nefungovalo. Pán mi na to znovu odpověděl, že můj problém s podrobným popisem, co se stalo, jak se to chovalo a s dalšími podrobnostmi předá dál.
Následující týden jsem jela k lékaři a očekávala jsem stejný problém a byla jsem připravená na nejhůř zaplatit plné jízdné, kdyby nebylo zbytí. Ve vlaku přišel sympatický průvodčí a ptal se, kam to bude. Tak jsem mu řekla cílovou stanici a že mám slevu na jízdném v aplikaci Virtuální karta, ale už minulý týden s ní byly problémy, tak jestli se může podívat a že když tak zaplatím plné jízdné. On se podíval, přes QR kód slevu viděl, dokonce i platnost, ale pro změnu viděl celý můj profil jako neaktivní, zašedlý a odkázal mě na pobočku PMDP, ať si tam zajdu a zjistím, co je za problém, ale jízdenku se slevou mi normálně prodal.
Po lékaři jsem tam tedy zašla, zmáčkla jsem příslušný požadavek na automatu vydávající pořadový lístek na čekání a čekala jsem, až na mě vyjde řada. Když se konečně objevilo mé číslo na displeji, tak jsem přistoupila k příslušné přepážce a paní jsem vše vysvětlila, proč sem jdu, s čím mám problém a jak to lze řešit.
Paní se jen pousmála, řekla že nejsem první s tímto 2025 ukazují, a naopak kroutila hlavou nad tím, že stále musí řešit to samé dokola, že to skutečně souvisí s přechodem na novou aplikaci a že všichni zaměstnanci všech smluvních dopravců IDP měli být o přechodu informováni a že se jim profily i slevy na jízdném v tomto přechodném období 5. 3.-14. 3. 2025 ukazují pouze v tzv. základním zobrazení, tedy jinak, než byli dříve zvyklí.
Paní mi vypsala na takovou papírovou kartičku mé údaje jako jméno a příjmení, datum narození, mou slevu a její výši, poté platnost a opatřila razítkem PMDP a jejím podpisem a že nyní už konečně nebudu mít se slevou problém. Pak jsem absolvovala už jen jednu jízdu, přičemž jsem si koupila přestupní jízdenku přímo ve voze MHD, jelikož mi spoj perfektně navazoval na vlak a stihla jsem to do 1 h, tak jsem s tím už neměla problém, jelikož průvodčí ve vlaku mě opět nestihl zkontrolovat před mým výstupem. Zajímalo by mě, zda by to konečně již bylo bez problému a v případě problémů s aplikací, zda by akceptovali papírovou kartičku se slevou.
Další týden už bylo po přechodném období, takže jsem si stáhla novou aplikaci VPK a čekala jsem, zda vše proběhne bez problému a naštěstí proběhlo. Průvodčí naskenoval QR kód z nové aplikace a bez problému mi prodal jízdenku se slevou.
Pro příště by to určitě chtělo takový přechod lépe zorganizovat, a hlavně řádně proškolit všechny zaměstnance všech smluvních dopravců IDP, aby mnoho cestujících tak jako já nemuselo řešit vzniklou pseudosituaci, marnit nejen svůj čas, ale čas i zaměstnanců PMDP na pobočce.
Zdroje:
Osobní komunikace přes aplikaci Messenger s pracovníkem technické podpory PMDP.
Osobní zkušenosti při cestování MHD a vlakem v rámci IDP.
PECUCH, Martin. Dopravní podnik spustí novou aplikaci. Cestující musí počítat s odstávkou dobíjecích systémů[online]. Aktual. 21. 2. 2025. © 2025 Statutární město Plzeň Dostupné z: https://plzen.eu/o-meste/aktuality/aktuality-z-mesta/dopravni-podnik-spusti-novou-aplikaci-cestujici-musi-pocitat-s-odstavkou-dobijecich-systemu/