Hlavní obsah
Názory a úvahy

Proč už dávno automobilky neinstalovaly do svých aut senzor zatížení zadních sedadel?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: iStockphoto.com

Nezapomínejte na své dítě v autosedačce

Není to poprvé, co jsem četla článek, že některý z rodičů zapomněl na zadním sedadle dítě v autosedačce, jemuž se tato událost stala osudnou. Proč s tím nikdo nic nedělá?

Článek

Naposledy jsem takový článek četla před 3 dny. Událost se stala ve Francii. Podrobnosti jsou zde:1

I v České republice došlo k podobnému neštěstí, kdy kojenec zemřel v autě. Viz článek zde:2

V USA zapomněla babička svou roční vnučku vyložit v jeslích a šla do práce. Po 8 hodinách zemřela - podrobnosti zde:3

V Německu zemřel 18měsíční syn v rozpáleném autě, kde ho zapomněl svůj otec -podrobnosti zde:4

A to je prosím pouze pár případů z loňského roku. Mnoho diskutujících příbuzné obviňuje, že jim by se to nemohlo stát. Skutečně? Jste si opravdu tak jistí? Já tedy ne. Každý může občas zažít zkrat, a proto je přeci nutné takovým nešťastným událostem předcházet a ne je dávat za vinu rodině.

Popíši zde, co se stalo mně. Když jsem byla mladší, měla jsem svou vysněnou dalmatinku. Jednou při venčení jsem se znenadání zastavila ještě v supermarketu něco koupit a fenku jsem přivázala před obchodem. Nebála jsem se, že by ji někdo ukradl, protože byla k cizím lidem nedůvěřivá, štěkala a nenechala by se odvézt. Při zaplacení nákupu jsem se odebrala k východu. Ovšem tento obchod měl 2 vchody a já vyšla tím druhým. Úplně jsem v ten moment zapomněla, že jsem tentokrát měla s sebou i svou Lucy a šla jsem s taškou do města. Sejde z očí, sejde z mysli. Teprve až na náměstí jsem si uvědomila, že jsem asi něco zapomněla a během chvilky jsem si vzpomněla, že jsem zapomněla fenku uvázanou u druhého vchodu obchodu. Rychle jsem běžela zpět k obchodu a naštěstí tam stále byla. Byla to chvilka. Stačilo jen jít jiným východem a už to bylo.

Co tím chci říct? Že je to velmi obdobný případ jako s těmi zapomenutými dětmi. Ti rodiče mají dítě vzadu, nemají ho tudíž na očích. Může se jednat i o nenadálou situaci. Běžně třeba vozí děti do jeslí maminka a nyní třeba z důvodu její nemoci to musí udělat otec, který ale tuto činnost nemá zautomatizovanou. Může mít důležitou konferenci před obchodními partnery v angličtině, takže je myšlenkami zcela jinde. Dítě může v autě usnout, takže při cestě ani nedutá a neštěstí je na světě. Zkuste se někdy vžít do takové situace. Nebo může být dítě v noci extrémně plačtivé. Mohou ho bolet rostoucí špičáky či stoličky a Vy jste každé dvě až tři hodiny vzhůru a malého konejšíte a uspáváte. Ráno jste totálně vyčerpaní, ale víte, že musíte fungovat. Už ani nevnímáte, jestli je pondělí, úterý nebo pátek. Všechny dny jsou stejné. Vezete dítě do jeslí či školky a jedete do práce. Počítáte, že jste jej vyložila. Dokonce si to i pamatujete, ale jste si skutečně jistí, že to bylo dnes a ne včera? Dali byste za to ruku do ohně? Tady se jedná o dítě, nikoli o zapomenutou kabelku, které je to jedno. Maximálně by vám kvůli ní někdo mohl rozbít okénko a vykrást celé auto,ale nejde o život.

Nebylo by lepší místo neustálého obviňování nezodpovědnosti rodičů s tím radši něco udělat? Něco, díky čemuž bychom mohli podobným tragédiím předejít? Kolik dětí ještě bude muset zemřít, než s tím někdo začne něco dělat? Přitom řešení je mnoho a jsou jednoduchá.

Zaprvé, proč to neřeší automobilky? Stačilo by na zadní sedačky instalovat speciální hmotnostní senzor, který by řidiče informoval, že je dítě stále v autosedačce. Ostatně podobné senzory jsou již v autě, pokud máte ve speciálním držáku vložen mobilní telefon. Když odcházíte z auta, tak vám tento symbol zahlásí zvukovým signálem i nápisem na displeji, že si ho nemáte zapomenout vyjmout z držáku před svým odchodem z auta. Podobný senzor by tedy mohl být i vzadu na sedačkách a zapnul by se v případě, že je na jedné ze zadních sedaček přimontovaná autosedačka.

Za druhé, proč to neřeší legislativa Evropská unie? Řešíme tu nesmysly s neoddělitelnými víčky, a přitom se nám v oceánech válí tuny celých plastových lahví, a tady nám umírají děti. Ať je aspoň EU co k čemu. Stačilo by stanovit zákon, aby všechny automobilky, které vyváží svá auta do zemí Evropské unie, aby v rámci základní výbavy takový senzor povinně měly.

Za třetí, proč nemají veškerá předškolní zařízení povinnost oznámit rodičům, že jejich dítě ten den do školky či jeslí nedorazilo? Kdyby něco podobného bylo nařízeno, děti by mohly žít. Jediným telefonátem by rodiči docvaklo, že dítě zapomněl v autě.

Nezavírejme před takovými tragédiemi oči. Neviňme z toho pouze rodiče, může za to celá společnost. Nyní budou probíhat volby do Evropského parlamentu. Volme správné kandidáty a zveřejňujme tento problém dál, aby si toho konečně někdo vlivný všiml a začal s tím něco dělat. My všichni s tím totiž něco můžeme udělat!

Odkazy

1 https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-muz-z-francie-nechal-cely-den-v-aute-16mesicniho-syna-ten-zemrel-na-prehrati-organismu-40474069

2 https://www.novinky.cz/clanek/krimi-policie-vysetruje-smrt-rocniho-ditete-v-aute-na-hradecku-40444903

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/516077-babicka-zapomnela-vnucku-v-aute-divenka-1-po-osmi-hodinach-zemrela

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/511285-otec-v-nemecku-zapomnel-v-rozzhavenem-aute-18mesicniho-syna-dite-zemrelo

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Senzor

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz