Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak jsem málem naletěla nabídce „on-line práce“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Corrundo

Podezřelé chování on-line jobu

Neetické chování při nabídce on-line jobu.

Článek

Tak chci napsat, jak jsem málem naletěla, i když si myslím, že zkušeností z on-line prostoru mám za ta léta mnoho. Naštěstí mě moje „mozková kontrolka“ včas varovala, a já jsem to znechuceně opustila zaplaťbůh ještě před tím, než mou peněženku opustily mé peníze.

Jakže to bylo? Jednoduše. Byla jsem zrovna nemocná doma, a přišla mi na WhatsApp nabídka on-line jobu, že pokud budu dostatečně klikat na určité položky, budu z toho mít nějaký malý profit. Tvářilo se to jako clickworker. Clickworker trénuje umělou inteligenci na základě velkých objemů dat, ať už obrázků, textů, slovních vazeb atd. Práce pak spočívá v uploadování velkého množství dat na předem daný server. Konzultovala jsem to se známým z IT, vypadalo to důvěryhodně, a jelikož jsem se zrovna tak trošku doma nudila, říkám si proč ne, alespoň se zase trošku vzdělám v oblasti Artificial Ingelligence (AI). :-)

Mělo mě varovat už to, že link na stránku zaslaný WhatsAppem nebyl bez hesla vůbec přístupný. Ale ať, říkám si, vzdělám se zase v nových trendech. Po zaregistrování mně paní (nebo pán?) na druhém konci světa posílal WhatsAppem printscreeny, jak se mám registrovat do dané aplikace, a co mám dělat, abych viděla své denní penzum práce. Portál byl opravdu profesionálně udělaný, všechna čest. Ale adresa v záhlaví nebyla Clickworker, ale Clickwork. No malá odchylka, která mě málem zavedla tam, kde člověk nechtěl být.

Když jsem se ptala po WhatsApp chatu, co to klikání vlastně znamená, vyrozuměla jsem, že je to „optimalizace nabízeného zboží“ pro maloobchodníky. Když jsem plnila úkol, v apce se mi objevovaly různé nabízené druhy zboží za různé ceny a já si svým klikáním vybírala jednotlivé produkty a klikáním uploadovala na jejich server. Bylo toho opravdu dost, za jeden den člověk měl cca 150 x kliknout na dané druhy zboží, a ještě to znásobte dvěma, jelikož každý klik obsahoval ještě „upload click“. No, zaděláno na karpální tunely.

Přišlo mi divné, že když kliknu na nějaký typ zboží, třeba na TV, tak ale uploaduji úplně jiný druh a pořád cca to samé, např. boty. Když jsem toto „reklamovala“ přes WhatsApp své lektorce, bylo mi řečeno, že je to ok, jelikož si to vybírá náhodně. Jak jsem klikala, nabíhala mi „virtuální provize“, která byla ještě k tomu v kryptu Tether. Ani to mě zvlášť neznepokojilo, Tether je relativně stabilní krypto a já jsem se těšila, že se naučím, jak se krypto převádí atd., jelikož v tomto oboru nemám žádnou praxi. Při asi dvoustém kliku mi to najednou zahlásilo něco podivného, že nemůžu dál pokračovat, jelikož je moje balance najednou v záporu. Na můj dotaz, co to je, mi bylo lektorkou sděleno, že mám velké štěstí, jelikož se jedná o „combo“ a v tomto případě si musím navýšit svou balanci, abych mohla dokončit úkol, a že se mi můj celkový bonus pak zvedne 6×! A po ujištění, že mi to v rámci tréninku převede do mého účtu už pro reálnou činnost, jsem se jen bláhově zaradovala.

Slovo dodržela a po absolvovaném „tréninku“ moje balance obsahovala opravdu cca 50 Tetherů a já mohla začít klikat naostro. Super, říkám si, dobrý základ a můžu teď klikat. Klikám a klikám, a opět okolo 220 kliku najednou hádejte co, Combo! Tak to píšu lektorce, co teď s tím. „No to je super“, odvětil někdo přes WhatsApp, to bude ten 6 násobný zisk, je to dost vzácné toto dostat hned na začátku. No super, říkám já, ale jak mám pokračovat, když moje balance je najednou z plus 50 Tether na minus 52 Tether? „No, musíte si převést peníze na svůj účet v naší appce.“

"Hm, říkám, „a to se dělá jak?“

Nebudu tady čtenáře unavovat, přes kolik virtuálních a jiných peněženek a obchodníků s kryptem jsem měla převést 50 EUR a směnit je na Tether. Mě už to naštvalo. Co já si mám platit za to, že budu pro někoho klikat? A taky mi začal být divný celý koncept. Tato appka nejen, že vypadala jako Clickworker, ona na něm ale parazitovala. Navíc podle mě i to klikání na zboží vůbec asi nemusí být pro AI, ale může to být i klikání na reklamní nabídky maloobchodníků, ale bez možnosti nakoupit, což jim vpodstatě může „vyjídat“ i jejich budgety na reklamy. Jinými slovy, pokud si obchodníci platí Pay-per-click, tak jim tato aktivita může zbořit celý byznys, aniž by tušili, proč tomu tak je (pokud tedy nemají tým schopných datových analytiků, kteří přijdou na tento mechanismus, tak nemají šanci na to přijít).

Navíc jsem dodnes nepochopila z jejich GT&C, co to „Combo“ vlastně znamená.

Tak jsem se rozhodla, že to zveřejním, aby ostatní neměli tendenci naletět na podobnou zhovadilost. Jestli je to už trestný čin, nemám šanci poznat, instituce, kam jsem se s tím obrátila, o to také moc zájem neměly. Ale rozhodně bych chtěla varovat všechny, kdo by v tomto viděli slušný přivýdělek. Mně se tedy nakonec nic nestalo, peníze jsem jim neposlala, ale slyšela jsem příběhy, kdy jim lidé takto posílají velké částky, aby mohli dokončit svou práci pro podobné servery. Pokud nejde přímo o podvod, o neetické chování jde určitě (a podle mě by to podvodem skončilo v momentě, kdy jim někdo pošle větší sumu peněz). Navíc v kryptu se v podstatě nedá dohledat, kdo si takto „mastí kapsu“.

Tak umělé inteligenci zdar, ale té lidské zvlášť! :-)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám