Článek
Polní kurát Otto Katz, u kterého byl dobrý voják Švejk buršem, měl v oblibě tuto písničku: „Ze všech nejmilejší svou milou já mám, nechodím za ní sám, chodí za ní jiných více, milenců má na tisíce, a ta moje znejmilejší je panenka Maria.“
Poslední únorovou sobotu (22. 2. 2025) jsme navštívili Svatou Horu u Příbrami, nestarší, nejznámější a nejpromodlenější mariánské poutní místo v Čechách. V Rusku se Trojicko-sergijevskou lávru v městě Sergiev Posad u Moskvy (v klášteře je hrob cara Borise Godunova) neodvážili zrušit ani za Stalina (obec však přejmenovali na Zagorsk) a stejně tak tomu bylo u nás se Svatou Horou. I ta v dobách vlády jedné stany jakž takž fungovala, byť Státní bezpečnost zdejší náboženské aktivity pilně sledovala. Zázraky, jejichž původkyní je Panna Maria Svatohorská, se od 17. století zaznamenávají do zvláštních knih a mělo by jich být již přes čtyři tisíce. Sošku Bohorodičky, která je v poutním kostele na hlavním oltáři, prý vyřezal ze dřeva první pražský arcibiskup Arnošt z Pardubic (1297-1364), který měl v Příbrami tvrz. Tuto pověst šířili od konce prvé poloviny 17. století jezuité a zmiňuje ji Bohuslav Balbín ve svých latinsky psaných Rozmanitostech z historie Království českého. Leč stejně jako u staroboleslavského Palladia země české půjde o reáliemi nepodloženou, avšak dobře míněnou a pěknou legendu.

Původní podboba svatohorské kaple
První zaznamenaný a lékařsky potvrzený zázrak? Mariánská kaple zde stála již od 15. století. V r. 1632 se na vrch nad Příbramí vydal z Prahy nevidomý žebrák Jan Procházka provázený vnukem. Měl totiž několikráte po sobě sen, ve kterém mu jeho dědeček radil, aby se vydal na Svatou Horu a pomodlil se u kaple k Panně Marii, která jej vyléčí. Svatostánek byl ve zuboženém stavu, zpustošili ho Švédové, zuřila přece Třicetiletá válka. Procházkové začali s modlitbami a s generálním úklidem kaple a žebrák viděl den ode dne lépe. Zvěst o zázraku se po kraji šířila rychlostí blesku a Panna Maria Svatohorská začala úřadovat.

Slepý Jan Procházka s vnukem putují na sv. Horu
Svatou Horu měli v 17. a 18. století ve správě páni patres od jezuitů, a to ti, kteří si vystavěli kolej a kostel v nedaleké Březnici. Jejich oblíbený raně barokní architekt Carlo Lurago (1615-1684) z městečka Pellio Superiore v severní Itálii (dnes provincie Como) vypracoval plány, podle kterých nad Příbramí vznikl v letech 1658-1709 prototyp poutního místa v Čechách a na Moravě. Téměř čtvercový, uzavřený prostor obehnaný ambity s nárožními kaplemi. Hlavní obdélná mariánská svatyně nachází se uvnitř nádvoří na vyvýšené kamenné terase obehnané balustrádou se sochami světců, na terasu vedou z nádvoří čtyři schodiště. Jde o architektonické uspořádání typicky italské, avšak přizpůsobené našemu chladnějšímu podnebí, neboť ambity jsou otevřené arkádami jen do vnitřního nádvoří. Poutníci byli v ochozu chráněni před nepohodou a mohli zde i přenocovat. Pokud se na Svatou Horu vydali třeba z Prahy, tak pouť trvala 3 dny. Lurago rovněž vystavěl jezuitskou kolej a kostel v „mateřské“ Březnici, v Praze dokončil klementinský chrám sv. Salvátora a křídlo koleje do Křižovnické ulice (to však podle návrhu svého kolegy Francesca Carratiho), je autorem kostela sv. Ignáce na pražském Karlově náměstí, Nanebevzetí Panny Marie v Hradci Králové, Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Ignáce v Klatovech, navrhl černínský zámeček Humprecht u Sobotky, Leopoldovu bránu na Vyšehradě… Jeho příbuzným z následujícího století byl Anselmo Martino Lurago (1701-1765), který se oženil s dcerou slavného Kiliána Ignáce Dientzenhofera a mimo jiné dokončil nejznámější stavbu svého tchána (a také českého baroka), malostranský chrám sv. Mikuláše.

Bazilika minor Nanebevzetí Panny Marie
S barokem se to u nás mělo tak, že zpočátku, dejme tomu do roku 1680-90, šlo o sloh vítězné katolické církve (ecclesia triumphans) a pobělohorské šlechty zbohatlé na majetkových konfiskacích (raný barok). Stavebník chtěl diváka či návštěvníka ohromit, potřeboval ukázat svoji moc, majetek a významné společenské postavení. Okázalost, monumentalita, pompa, toť znaky raně barokního slohu. Stačí se podívat v Praze na Valdštejnský palác, na paláce Černínský a Nostický nebo v moravském Plumlově na lichtenštejnský zámek. Postupně však nejen šlechta a církev, ale i lid obecný začali novému slohu přicházet na chuť. Italští a bavorští umělci se u nás usazují, žení se s Češkami a protože v oné době se za Čecha pokládal ten, kdo v království trvale žil a mezi umělci se objevují i ryze česká jména (Škréta, Kupecký, Liška, Kaňka, Pacákové…), lze oprávněně hovořit o baroku českém jako o specifické odnoži dynamického, radikálního, popř. klasicizujícího baroku italského a rakouského. Ať už se nám to líbí nebo ne, lid český a moravský katolickou víru na přelomu 17. a 18. století povětšinou přijal za svou. Rekatolizační smršť doby pobělohorské učinila své. Barokní malířství milovalo šerosvit. Kombinaci světel a stínů. Přesně taková byla doba, kterou nepřesně označujeme jako „temno“. Doba jasu i temnoty.

Ambit se zvonicí
Pouti k zázračným soškám, pramenům a studánkám byly oblíbené mezi urozenými i neurozenými. Snad v každém městečku se starobylý gotický kostel přebudoval do barokní podoby, nebo se alespoň přistavěla kaple a pořídil barokní mobiliář. Kostelík s cibulkou na věži a barokní sochy sv. Jana na mostku nebo sv. Floriána na návsi najdeme na řadě Ladových vesnických obrázků. Nejlépe tuto dobu vystihl historik Josef Pekař (1870-1937): „Temno 18. století (znám jeho stíny snad více, než jiní) mělo v jiném směru také dosti světla a tepla, že to byla doba, kdy nejen pražská města ožila podivuhodnou krásou baroka, ale kdy celý národ až do poslední vsi, do poslední chatrče, do posledního vzorku krajky a do poslední melodie lidové písně naplnil se životní radostí barokní kultury, pronikající, tvořící, budující novou společnost, nový národ, týž národ, z něhož vyšlo naše obrození, z něhož vyšly naše generace.“

Jedna z kaplí na obvodu baziliky
Co tehdejší architekti opravdu uměli, bylo zasazení stavby do české a moravské krajiny. I příbramská Svatá Hora viditelná zdaleka je toho příkladem. Do komplexu se nejčastěji vstupuje od východu okázalou Pražskou branou s pozlacenou kopií svatohorské mariánské sochy v nice nad římsou. Ambity jsou zdobeny bohatou štukovou výzdobou a freskami na stěnách i na klenbě. Ty vztahují se k historii poutního místa (lunety) a dále zpodobňují některé z mnoha zázraků přičítaných Panně Marii Svatohorské. „Zázrakové“ fresky mají v rozích poznamenáno pořadové číslo a rok, pod kterými bylo „miraculum“ zaneseno do evidence. V ambitech nachází se 9 oltářů, resp. výklenkových kaplí a čtyři osmiboké kaple v rozích. Ty jsou pojmenovány pragmaticky: Mníšecká (SV), Plzeňská (SZ), Březnická (JZ) a Pražská (JV).

Pražská brána - detail

Zázrak č. 10

Zázrak č. 43
Mají bohatou štukovou a freskovou výzdobu, v Pražské najdeme vymalované znaky pražských měst a kopii Brandlova obrazu Zvěstování Panny Marie (Petr Brandl, 1668-1735). Originál je z bezpečnostních a klimatických důvodů deponován v Národní galerii. Malíř obraz vytvořil na objednávku pražských měst v r. 1691. V „Dějinách Svaté Hory“ k tomu kněz, katecheta a svatohorský patriot František X. Holas (1872-1929) poznamenává: „Téhož r. 1697 věnovalo Staré a Nové město ještě po 100 zl., Malá strana 50 zl. Z těchto peněz vyplatil kancléř Gränitzer malíři Petru Brandlovi za oltářní obraz Zvěstování P. Marie 160 zl. Truhlář, jenž obraz zabednil, aby se cestou nepoškodil, obdržel 3 zl. 30 kr., povozník za dovezení na Svatou Horu 1 zl. 30 kr. Aby nový obraz od vlhké zdi nevzal škody, dal P. Vogler udělati pod něj dřevěnou podložku. Později pořízen na Brandlův obraz pozlacený rám, jenž stál 99 zl. 19 kr. a přispěla naň opět v obvyklém poměru všecka tři města.“ Na velké Brandlově výstavě ve Valdštejnské jízdárně (byla ukončena 11. 2. 2024) zrestaurovaný obraz Svatohorského Zvěstování ve zlaceném rámu vítal návštěvníky.

Petr Brandl - Svatohorské Zvěstování
Na straně západní je o něco méně okázalý portál Březnický lemovaný dvěma věžičkami s měděnými cibulkami.

Brána Březnická
Umělců, kteří se na stavbě a výzdobě poutního komplexu podíleli, je bezpočet. Vedle již zmíněného Luraga třeba architekti Pavel Ignác Bayer (?) a Kilián Ignác Dientzenhofer, ze sochařů Jan Brokof, František Quitainer, Jan Oldřich Mayer a další. Na přebohaté štukové výzdobě ambitů a kaplí mají zásluhu Italové působící v Čechách: Santino Cereghetti, Antonio Cordatti a Giovanni Batista Colombo. Pokud jde o fresky, pak původní, avšak povětrností poškozená barokní výmalba musela být ve druhé půli 19. století přemalována (malíři Malthauser a Umlauf).

Pražská kaple
Centrem Svaté Hory je kostel Nanebevzetí Panny Marie, v jehož zdivu bychom našli zbytky původní gotické svatyně. Vnější stranu kostela lemují opět kaple. Obdélný interiér je sklenutý valenou klenbou s pseudobarokní štukaturou. „Majstrštykem“ je hlavní oltář budovaný postupně v létech 1684-1775, vynikající ukázka stříbrnictví a zlatnictví doby baroko-rokokové. Důstojný souputník svatovítského náhrobku sv. Jana Nepomuckého. Stříbro pochází, jak jinak, z příbramských dolů. Zhruba uprostřed oltáře je v zasklené skříni gotická soška Panny Marie Svatohorské z hruškového dřeva, kvůli které celý objekt vznikl. Třímanuálové varhany na kruchtě jsou až z doby nedávné. Jde o dílo varhanáře Vladimíra Šlacha z Borovan u Českých Budějovic, pražský arcibiskup Duka královský nástroj pořízený z výnosů veřejných sbírek, darů, benefičních koncertů a dotací posvětil v neděli 25. 11. 2018. Zde je třeba připomenout, že na stavbě a výzdobě Svaté Hory, zvláště pak jejích kaplí, se v době barokní finančně podílely české šlechtické rody. Šternberkové, Černínové, Jeníškové z Újezda, Vratislavové z Mitrovic, Vrtbové, Trautmansdorfové, Šporkové, Kolowratové, Berkové, Martinicové… Mariánská soška je oblékána do šatiček, kterých je plná skříň. Jedny z nich věnovala Panence Marii její jmenovkyně, císařovna Marie Terezie.

Hlavní oltář se soškou P. Marie Svatohorské

Interiér baziliky Nanebevzetí Panny Marie
Opomenout nelze slavné Svatohorské schody, které propojují Příbram se severní částí ambitu svatohorského areálu. Krytá, stupňovitá chodba o délce necelých 500 m. Projektantem nebyl nikdo jiný, než Kilián Ignác Dientzenhofer a výstavba byla rychlá, roky 1727 - 28. Schodů by mělo být 365, ale nepočítal jsem je.

Slavné Svatohorské schody zvenku…

... a zevnitř
Když byl v r. 1773 zrušen jezuitský řád, Svatou Horu spravovali světští administrátoři s titulem probošta. Vydrželi zde 86 let a zasloužili se např. o nahrazení plochého stropu kostela z r. 1670 klenbou. Od roku 1861 poutní místo spravuje řád Redemptoristů (kongregace Nejsvětějšího Vykupitele), jehož členové mají péči o poutní místa v popisu práce. V r. 1905 papež Pius X. povýšil svatohorský kostel Nanebevzetí Panny Marie na basiliku minor (čestný titul pro významné chrámy propůjčovaný papežem).

Z výzdoby Pražské kaple

Klenba Pražské kaple
Ateistické komunistické běsnění let 50. nemohlo Svatou Horu vynechat. V noci ze 13. na 14. 4. 1950 (akce „K“) byli redemptoristé během dvou hodin vyhnáni a internování v centralizačním táboře v Králíkách poutní místo a klášter, asi 35 km na SV od Lanškrouna). Jeden z redemptoristů Dominik Metoděj Trčka (1886-1959) byl ve věznici v Leopoldově poslán do korekce jen proto, že si o Vánocích zpíval koledu. Umřel na zápal plic vyvolaný podchlazením a protože šlo o smrt mučednickou, Jan Pavel II. jej v r. 2001 beatifikoval. Duchovní správa na Svaté Hoře však za vlády jedné strany byla vždy, někdy horší, jindy lepší. Pater Zdeněk Adler (1920-2011) byl u „pacoušů“, čili v prorežimním hnutí katolického duchovenstva Pacem in Terris. Na druhé straně se zasloužil o restaurační práce po zhoubném požáru dne 27. 4. 1978. Ten poničil budovu probošství, střechu kláštera a severní část ambitu. Šlo o požár založený StB? Vyloučit to nelze, avšak oficiální závěr (děti si založily u horního konce svatohorských schodů ohníček) je pravděpodobnější. Na hašení ohně se totiž obětavě podíleli i příslušníci tehdejší Veřejné bezpečnosti.

Sochařská výzdoba jednoho ze schodišť
Nejvíce komunistům ležely v žaludku výroční svatohortské pouti. Probíhají vždy třetí neděli po svatodušních svátcích (Letnicích), a to již od neděle 22. 6. 1732, kdy byla poprvé slavnostně korunována zdejší mariánská soška. Proč? Maria, Dei Genitrix (rodička Boží), je přece královnou nebes a královny se korunují. Rok co rok se na Svaté Hoře scházely tisíce lidí a tak tajní se svými kamerami a fotoaparáty byli v plném nasazení. Komunisté si pro odlákání poutníků vymysleli Příbramské letní slavnosti, avšak výsledek byl stejný, jako když císař Josef II. zavedl z úsporných důvodů jednotné císařské posvícení. Lidé slavili obě a obdobně tomu bylo v Příbrami. Bylo přece možné navštívit Svatou Horu, vyslechnout mši a promluvu Františka Tomáška a pak se děcka vyblbla ve městě na kolotoči.

Jedna z výklenkových kaplí
Ještě je třeba připomenout, že svatohorským varhaníkem byl po několik let P. Karel Bříza (1926-2001), redemptorista, tajně vysvěcený kněz, hudební skladatel a varhaník. Jeho lidově melodické mešní ordinárium (Břízovo) z roku 1967 je stále nejběžnějším zpívaným liturgickým zpěvem (Kyrie - Gloria - Credo - Sanctus - Benedictus - Agnus Dei). Znají je i ti, kteří pravidelnými návštěvníky bohoslužeb nebývají.
Dnes mají redemptoristé svatohorský areál opět ve své správě, farářem je P. Mgr. David Horáček, CSsR (Congregatio Sanctissimi Redemptoris, redemptor = vykupitel).

Ambit
Svatou Horu několikrát navštívil císař a český král Ferdinand III. Habsburský (1608-1657). Syn krvavého Ferdinanda II. odpovědného za popravu 27 představitelů stavovského odboje (nepřesně „českých pánů“) na Staroměstském náměstí v roce 1621. Ferdinand III. se naštěstí nepotatil. Byl to rozumný, rozvážný panovník víry katolické, ovšem nikoli přehnaně bigotní. Uměl dobře česky a vděčíme mu mimo jiné za typické panorama české a moravské krajiny. Vydal totiž nařízení, aby se pobořily neobývané hrady, neboť v dobách Třicetileté války tyto staly se úkryty pro tlupy vojenských zběhů, marodérů, loupežníků a jiné chásky. Příkaz byl proveden a císař pán tak obohatil země Koruny české o romantické zříceniny. Svému synovi Leopoldovi, který vládl až do roku 1705, dal jednu velmi užitečnou radu, kterou se lze v politice řídit i dnes. Zněla přibližně takto: „Když budeš okolnostmi přinucen jako panovník konat, ale zároveň nebudeš mít zájem na tom, aby se záležitost vyřešila, musíš k jejímu vyřízení jmenovat komisi.“

Císař a král Ferdinand III.
A mariánské poutě? Mamka (*1930) je pamatovala. Z Vysokého Mýta do Knířova k zázračnému obrazu Panny Marie Knířovské ze 17. století v kostelíku Zvěstování Panny Marie. Vůdce procesí, čili předříkávač, nahlas zanotoval verš z mariánské písně a poutníci jej sborem opakovali. Pěknou pouťovou vzpomínku vyprávěl Jiří Suchý při jednom představení v divadle SEMAFOR. Předříkávač: „Tisíckrát pozdravujeme Tebe“. Poutníci sborově: „Tisíckrát pozdravujeme tebe.“ Předříkávač: „Ó matičko, Krista Ježíše“…atd., atd. Předříkávač: „Auto jede, pozor dejte“. Poutníci: „Auto jede, pozor dejte.“ Vůdce: „Vy volové, nezpívejte.“ A poutníci zpívají: „Vy volové, nezpívejte.“ Leč sluší se zakončit třeba takto „Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum.“

Svatohorské schody začínají v Příbrami u Dlouhé ulice (nedaleko nám. TGM)
Zdroje
- vlastní vědomosti
- výklad paní průvodkyně
- Umělecké památky Čech, díl 3 (hesla P/Š): Academia
- Svatá Hora byla v době komunismu pod dohledem Státní bezpečnosti, článek na https://www.pribram.cz/clanek/svata-hora-byla-v-dobe-komunismu-pod-dohledem-statni-bezpecnosti/14948/
- https://svata-hora.cz/