Hlavní obsah
Názory a úvahy

Andrej Babiš jen zneužívá hlouposti Čechů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: The White House from Washington, DC, Public domain, prostřednictvím Wikimedia Commons

Andrej Babiš na návštěvě Bílého domu s Donaldem Trumpem

Andrej Babiš na českou politickou scénu vtrhnul doslova jako uragán. A stejně jako po přírodní katastrofě, ani po Babišovi nezůstal kámen na kameni. Nad tím, proč jeho populismus tak skvěle na Čechy funguje, zůstává rozum stát.

Článek

Andrej Babiš a jeho hnutí ANO v současné době vévodí volebním preferencím v České republice. Babišův recept je jednoduchý a spočívá ve správné analýze dat o složení populace. Babiš moc dobře ví co, a jakou rétorikou slíbit méně vzdělaným voličům a našim seniorům, kteří jsou zvyklí na to, že co se říká v televizi je pravda. Z toho hnutí ANO těží a je to přinejmenším nemorální.

Za úspěchem hnutí ANO stojí jen vynikající marketing

V roce 2013 slavilo tehdy nové hnutí ANO nečekaný úspěch. Díky výsledku parlamentních voleb se podařilo této politické straně pod vedením Andreje Babiše poprvé vstoupit do poslanecké sněmovny. Druhým významným milníkem se stal volební večer 21.října 2017, kdy hnutí ANO už parlamentní volby suverénně ovládlo, a to především zásluhou do té doby prakticky „neviditelného“ marketingového experta Marka Prchala.

Foto: Sandra Kisić, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, prostřednictvím Wikimedia Commons

Marek Prchal svým geniálním marketingem před veřejností dokonale skryl „pravého“ Andreje Babiše

Ten svou spolupráci s Andrejem Babišem završil prezidentskou kampaní v roce 2023, tehdy už za kontroverzních okolností. Marketingové sdružení Art Directors Club tuto kampaň označilo za amorální a lživou. Prchal proto byl vyloučen z jejich řad.

Političtí komentátoři se shodují na tom, že to byl právě úspěšný marketing, co Andreje Babiše vyšvihlo do nejvyšších pater české politické scény. A to i přesto, že za sebou má hned několik kontroverzních momentů, jako je spolupráce s STB, střet zájmů u Agrofertu, koupě hlavních médií a tvrzení, že stát chce řídit jako firmu. Podle mnohých se tak úspěšně skrze marketingové vábničky podařilo zastřít fakt, že Andrej Babiš je jednoduše buran s úrovní návštěvníka čtvrté cenové.

Andrej Babiš mění názory jako aprílové počasí

Zdrženlivost ani vytříbenost myšlenek rozhodně nepatří mezi silné stránky předsedy hnutí ANO. Ne jinak jsou na tom jeho voliči, a to Andrej Babiš dobře ví.

Mimo jiné Andrej Babiš úspěšně překroutil myšlenky svého někdejšího souputníka z prezidentské kampaně. Už coby opoziční politik se totiž jal své politické body u voličů sbírat s názorem, že probíhající válku je potřeba za každou cenu zastavit. Méně bystrým voličům to muselo znít jako rajská hudba, jenomže přeci nelze ukončit válku tím, že agresorovi dáme pro co si přišel. Je jasné, že půjde dál.

Prezident Pavel v rozhovoru pro Sky News apeloval na nutnost válku zastavit, dohodnout se na budoucím uspořádání a současně také vyjádřil nutnost činit všechny kroky se souhlasem Ukrajiny. A jakožto zkušený diplomat logicky varoval před eskalací ruské agrese. Toto už je tvrzení, na kterém se dá stavět, na rozdíl od blábolů pana Babiše, kterými jen opíjí občany, kteří nad jeho výroky nedokáží správně přemýšlet.

Šéf hnutí ANO si s logikou hlavu neláme a podle toho, jak se mu to zrovna hodí, nakládá nejen s myšlenkami svých politických souputníků, ale i s těmi vlastními. Když dostal v nedělním duelu ČT otázku, zda by Česko mělo splnit své závazky a poslat v případě napadení Polska či pobaltských států do těchto zemí například vojáky, prohlásil rozhodně, že nikoli. Své tvrzení ovšem posléze korigoval vyjádřením na sociálních sítích, kde prohlásil, že závazky v případě napadení spojenecké země by pochopitelně dodržel. Pan Babiš zkrátka řekne cokoliv, co si zrovna přeje slyšet jeho duchem prostý volič.

Foto: David Sedlecký, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, prostřednictvím Wikimedia Commons

Andrej Babiš svým voličům servíruje svou falešnou lidskou tvář

Ostatně popírání vlastních prohlášení jen proto, že je to zrovna v dané situaci výhodné anebo z toho lze vytěžit osobní prospěch, je typickým rysem populistických politiků. Lidé jednoduše chtějí slyšet, bude líp, jak svého času hlásal příznačně slogan ANO.

Babišův populismus je cesta zla, ale na lidi funguje

Výkřiky typu „Zastavíme válku“ opravdu nikam nevedou. Sám Andrej Babiš, usilovně se zaklínající na někdejších billboardech mírem, mimochodem dříve prohlásil, že NATO by se mělo transformovat na útočný pakt proti terorismu.

Eskalace, dramatizace a snaha o vyvolání strachu jsou dalšími charakteristickými rysy, které se v komunikaci Andreje Babiše, potažmo celého hnutí ANO, vytrvale objevují. Snaha o přemrštěnou lidovost, kterou se prostým lidem dostává pod kůži, populistický přístup jen podtrhuje.

Mnohá média na lži a manipulace Andreje Babiše samozřejmě vytrvale upozorňují. Podle něj samotného se nicméně jedná jen o nástroj jeho politických odpůrců. Řada jeho voličů přijala i tento narativ ochotně za svůj. Je to především nižší střední a nižší třída, často z venkova nebo okrajů měst, která volí populisty a nacionalisty.

Tito lidé nejsou jednoduše ochotni v zájmu vlastního jednoduchého vidění světa pochopit, jakého zla se Andrej Babiš dopouští. Připustit si, jak slepí jsme vůči tomuto politikovi byli, je přitom jediná cesta, jak skutečně může být do budoucna líp.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz