Hlavní obsah
Názory a úvahy

MHD je nejefektivnější způsob dopravy. Navíc je za hubičku

Foto: Aktron, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>, via Wikimedia Commons

Cestovat MHD není ostuda. Naopak. Je to mimořádně efektivní. Navíc poměrně levné

Jezdit autem po městech poslední dobou už nedává žádný smysl. Podobná doba dojezdu za nepoměrně vyšší cenu. Autem po městě lidé už jezdí snad jen proto, aby bylo vidět, že na to mají.

Článek

Dnes už městská hromadná doprava představuje zcela něco jiného než kdysi. Dříve možná bývalo symbolem úspěchu všude vystupovat z auta a ideálně z luxusního auta. Jenomže od doby, kdy Henry Ford postavil na silnici první, lidem dostupný, osobní vůz, uplynula pěkná řádka let. A doprava se úplně proměnila. Dnes už městská hromadná doprava představuje zcela něco jiného než kdysi. Dříve možná bývalo symbolem úspěchu všude vystupovat z auta, a ideálně z luxusního auta. Jenomže od doby, kdy Henry Ford postavil na silnici první, lidem dostupný, osobní vůz, uplynula pěkná řádka let. A doprava se úplně proměnila.

Mnoho a mnoho let nazpět nikdo nevěděl, co to je dopravní zácpa, protože auta vlastnili jen bohatí lidé, a jezdilo jich samozřejmě minimum. Dnes je situace ale naprosto jiná. Auto má každá rodina, nezřídka kdy je v rodině aut vícero. Fakt, že člověk má auto, už dnes neznamená nic. Tak proč si honit triko, a nezvolit ten opravdu výhodnější způsob dopravy?

Město versus mimo město

Cestování po městě a mezi městy je ještě něco naprosto jiného. Dálkové trasy mají i jednoznačné nevýhody. Spoje nejezdí tak často jako MHD, a trefit se na čas odjezdu může komplikovat situaci. Zaměřme se tedy výhradně na cestování po větších městech v MHD. Doprava ve městech je čím dál tím hustší a pomalejší. Většina klíčových cest bývá tak plná, že vyhnout se nekonečnému popojíždění je prakticky nemožné. Takže auta v kolonách poskakují po pár metrech, stále se rozjíždějí a brzdí, což násobí jejich amortizaci. O spotřebě PHM nemluvě. Cena za 1 km jízdy je mnohonásobně vyšší, než cena 1 km jízdy tramvají, metrem, nebo autobusem.

Foto: A.Savin, FAL, via Wikimedia Commons

Velká města mají hromadnou dopravu vyřešenu už velmi sofistikovaně. Není žádný důvod ji nevyužívat

Síť MHD je ve městech tak hustá, že zastávka je v podstatě všude coby kamenem dohodil. Obrovskou výhodou MHD je fakt, že když vystoupíme například z tramvaje, nečeká nás, mezi řidiči velmi oblíbená disciplína, hledání parkovacího místa. Takových míst je v centrech měst skutečně po skromnu. Než nějaké místo najdeme, kolega, který jel tramvají, už má většinou vše vyřízeno a kráčí na zastávku, ze které ho další spoj odveze domů. Částka, kterou řidič za takové parkování potom zaplatí, mnohdy cenu jeho cesty klidně i zdvojnásobí. Po městech je podle mého soudu jednoznačně výhodnější využívat, v českých městech velmi solidní, MHD.

Auto jako symbol

Ve společnosti je stále velká spousta lidí, kterým auto slouží spíše jako nějaká vizitka, která všem ukazuje, že tento člověk je „někdo“. A právě kvůli tomuto pocitu lidé jsou ochotni trávit klidně i celé hodiny v dopravních zácpách. Jen kvůli okamžiku, kdy z auta vystupují. Samozřejmě vystoupí tak, aby je všichni viděli. A klidně kvůli tomu zaparkují třeba i na chodníku. Cenu za dopravu samozřejmě neřeší, a je jim tedy jedno, že je násobně vyšší než cena za využití MHD.

Foto: Jirka23, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Parkování je velkým problémem ve většině velkých měst. Najít místo je obtížné a také drahé

Autem všude a pak křičet, že je draho

Drahé jídlo, drahé oblečení, drahé energie. Tyto výkřiky jsou českým evergreenem. Spoustě lidem vůbec nedochází, že pláčou na úplně špatném hrobě. Je přeci do nebe volající, sednout do auta, plahočit se hodinu na jednu stranu města, najít a zaplatit parkování, a potom zase další hodinu nazpět. Když uvážíme amortizaci auta, pohonné hmoty a cenu parkování, jsou to naprosto vyhozené peníze. A je celkem jedno, jestli si řidič chtěl jen honit triko, nebo si prostě jen neumí spočítat, že je to nesmysl. Peníze jsou pryč, ale večer na na facebooku bude takový člověk nadávat na to, jak podražilo mléko a maso, nebo ještě lépe, jak jsou drahé cigarety.

Kdyby lidé více uvažovali o tom, jaký způsob dopravy zvolí, více počítali – čas i peníze – ve městech by ubylo aut a lidem by zbývalo více času pro sebe, a také více peněz. Město, které není obskládané zaparkovanými auty by také mohlo působit daleko vzdušnějším dojmem, než město, které připomíná spíše obrovské odstavné parkoviště. O hluku a naprosto zbytečných emisích nemluvě.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz