Hlavní obsah
Lidé a společnost

Dárek do Kyjeva

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak jsem chtěla potěšit svoji o pár let starší přítelkyni malým dárkem k Vánocům. V Kyjevě je totiž slavily poprvé podle našich tradic. Clo přesáhlo naše možnosti. Dověděla jsem se to po 3 měsících.

Článek

Domnívala jsem se, že už mě v mých letech nemůže nic překvapit. Mýlila jsem se. Posuďte sami. Dne 21. 11. 2023 jsem poslala v předstihu vánoční pozornost své dnes již třiaosmdesátileté přítelkyni do ukrajinské metropole. Mnoho let si vyměňujeme kalendáře. Protože porto roste, tak jsem letos zvolila potisk kalendáře na utěrce. Motivy Mucha. Cena 80 Kč. Přidala jsem lázeňské oplatky. Zásilka o hmotnosti 370 gramů stála na poštovném 401 Kč. Což pro mě, jako starobní důchodkyni není málo, ale radost přítelkyně a tak trochu dárek na válkou sužovanou Ukrajinu stojí za těch pár dukátů. Navíc na balíčku spočinula nálepka Bez cla.

V polovině února jsem dostala do schránky výzvu k vyzvednutí obyčejné zásilky na poště. Co na tom, že celý den sedím doma, jen přemýšlím, co zásilka CS 011 782498CZ obsahuje. Objednala jsem si včera drobnost ze zásilkového obchodu, ale v takovou rychlost bych nevěřila. Vyťukám kód v hale pošty a čekám. Mladý muž za přepážkou drží v ruce můj vánoční dárek. Zásilka se vrátila do ČR už 12. 1., protože stará žena s nízkým důchodem v Kyjevě odmítla zaplatit v přepočtu 550 Kč. Ani se Světlaně nedivím, když si na průvodce přečetla, co je uvnitř. Jen mě překvapilo, že já tuto informaci o vrácení dostávám až 14. 2. 2024. Ale úředník je mladý a on za to nemůže. Tak mu dávám občanku a začne vyplňovat údaje do počítače. Chci si obálku vzít zpět. Ale ouha. Musím prý zaplatit clo 550 Kč. Rozum mi to nebere. Koupila jsem dárek za necelých 200 Kč, zaplatila 400 Kč poštovné a teď ode mne chtějí ještě 550 Kč.

Přispívala jsem na Ukrajinu finančně, pomáhali jsme ubytovat uprchlíky, do republiky se beze cla vozí zemědělské produkty, ale můj vánoční dáreček neprošel. Kladu si otázku, kolik platí cla lidé, kteří u nás hledají azyl a chtějí potěšit své blízké na Ukrajině? To není k ufinancování. Asi mi to vysvětlí Celní správa Praha – Ruzyně. Pokud vůbec. Balíček totiž bude za pár dnů prý převezen do Brna, tam opět vyčká a do půl roku bude úředně zlikvidován.

Už jsem zažila v životě mnohé, ale tady zůstává rozum stát. Promiňte, že já stará dáma se s vámi o tuto zkušenost dělím. Ale říkám si, že byste to měli vědět, pokud se rozhodnete potěšit na Ukrajině drobností přátele. My už si se Světlanou po padesáti letech přátelství nic nepošleme.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám