Článek
Nám doma ano. Tatínek důchodce zatoužil po speciálním přístroji, a protože je zběhlý v práci s tabletem a internetem, sám si jej objednal. Poté, co mu doma přistálo cosi v hodnotě sotva 10 % objednaného zboží, za něž zaplatil nemalou částku, zpanikařil.
Firma je nedostupná
Pustili jsme se do pátrání. Po systematickém hledání jsme došli ke zjištění, že luxusně a spolehlivě vyhlížející e-shop je jen pozlacená skořápka. Telefon vyzvání doaleluja, ale na druhé straně je vzduchoprázdno. E-maily se vrací jako nedoručitelné. Po delší době se nám podařilo najít na Facebooku skupinu, která se zaměřuje na podvodné obchodníky – a ejhle. Přímo na tuto firmu tam bylo asi 150 příspěvků od podvedených lidí, přičemž první z nich byl někdy z roku 2019. Jak je možné, že podvodníci tak dlouho „podnikají“ bez úhony a pořád dokola?
Zahraniční firma se zfalšovanou českou adresou
Spousta spotřebitelů údajně podala stížnost českým úřadům, jenže ty podle komentářů na Facebooku údajně na firmu nemohou, protože má sídlo v zahraničí. Nesnažili jsme se tuto informaci ověřit. Byli jsme rozhodnuti podat trestní oznámení. Naštěstí v asi stodvacátém příspěvku v diskusi k této firmě uváděla jedna z poškozených e-mail, který nějakým záhadným způsobem vypátrala a který byl funkční. Na stránkách prodejce samozřejmě tento mail nebyl uveden. Po zaslání mailu s výhrůžkou podání trestního oznámení dostal tatínek asi po 14 dnech peníze zpět. Měli jsme štěstí. Zdaleka ne každý ale má sílu několik dní pátrat, případně opravdu podat trestní oznámení, a tak to firmě (a nebude sama, která tímto způsobem podniká) prochází. Ti, kterým se podaří uplatnit reklamaci, budou dle mého odhadu tvořit maximálně 10 procent z celkového počtu zákazníků. Zbytek si řekne, že už v životě přišli o víc, a vykašle se na to. Výnosný obchod pro podvodníky, že?
Místo dodání za 24 hodin čekání na zboží 180 dní
Další zajímavou zkušenost jsme učinili jen nedlouho poté. E-shop inzerující u výrobku odeslání do 24 hodin nedodal zboží ani po více než 2 měsících. Zkuste si tak objednat třeba dárek k babiččiným narozeninám. Když budete mít štěstí, možná jí ho budete moci dát k těm příštím za rok. E-shop, který se tvářil jako český, ve skutečnosti objednává zboží z Číny. Po asi desáté urgenci dostanete zprávu: „Prodejce si vyhrazuje právo na prodloužení dodací lhůty v ojedinělých případech, jako jsou neočekávané logistické problémy, svátky v Asii, ukončení provozu výrobních továren nebo změny v zákonech.“ Vida, máme smůlu, v Asii zjevně stávkují nejen výrobci, ale i silničáři, celníci asi slaví nějaký svátek a bouchla tam sopka. Jinak si neumím představit, proč ani po téměř třech měsících zboží stále nedorazilo. A těch 24 hodin visí jako dodací lhůta u výrobku pořád.
Běžný spotřebitel těžko rozezná podvod
Ono se snadno řekne, že je potřeba vše ověřovat a vyhledávat. Ale říkejte to důchodcům, kteří mají z dnešní doby už tak „hlavu v pejru“. Je toho na ně hodně a přiznejme si, ty podvodné obchody to mají propracované, e-shopy se tváří věrohodně a stačí málo a naletíte. Řešením sice je nakupovat u osvědčených e-shopů, ale ne vždy je to možné. A bohužel funguje taky „sleva“. Zboží je často nabízeno za výrazně nižší cenu než jinde, a to už leckterého spotřebitele – nejen důchodce – zviklá. Máte také takovou zkušenost? Jak se vám podařilo situaci vyřešit?