Hlavní obsah
Lidé a společnost

Suzi Quatro: Rocková dračice s božím ječákem. Podle krále měla nejhezčí nohy od dob Tiny Turner

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Stefan Brending/Creative Commons CC-BY-SA-3.0 de

Rocková legenda Suzi Quatro

Basová kytara, kožená kombinéza, živelný projev. Jeden by čekal, že životním mottem rockové hvězdy bude klasické „sex, drogy a rokenrol“. Ale není. Co víte o úžasné Suzi Quatro, která i dnes, ve svých 73 letech, koncertuje na plný plyn?

Článek

Vášni pro hudbu propadla ve svých 14 letech, kdy poprvé vzala do ruky basovou kytaru, která se stala její poznávací značkou a symbolem rockového mistrovství.

Není to pseudonym

Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že Quatro je to nejlepší umělecké jméno na světě, není to tak. Suzi Quatro se narodila 3. června 1950 v michiganském Detroitu. Maminka Helen byla maďarského původu – možná, že právě tady pramení Suzin nepřekonatelný temperament. Tatínek Art Quatro pracoval jako inženýr v General Motors, a kromě toho byl skvělý hudebník a klavírista. Příjmení rodiny znělo ve skutečnosti Quattrocchi, což znamená „čtyřoký“, tedy „nosící brýle“. Ale v době, kdy Suzin pradědeček emigroval z Itálie do USA, bylo jméno zkráceno na snadněji vyslovitelné Quatro.

Začátky v dívčí kapele

Jejím úplně prvním hudebním nástrojem byla bonga, takže by se mohlo zdát, že z ní jednou bude bubenice. Ve čtrnácti letech ale dostala od tatínka baskytaru Flender Precision a bylo jasno. Než se Suzi Quatro vydala na úspěšnou sólovou dráhu, byla členkou dívčí skupiny The Pleasure Seekers, která se později transformovala na novou sestavu s názvem Craddle.

Náhrada za Janis Joplin?

Po rozpadu skupiny Cradle se Suzi se v roce 1971 přestěhovala do Anglie za producentem nahrávací společnosti Mickie Mostem, který už měl za sebou nespočet hitů od The Animals až po Donovana. Traduje se, že Most po tragické smrti Janis Joplin hledal novou výraznou rockerku a do oka mu padla právě Suzi. Získal ji pro svou nahrávací společnost RAK Records díky svému šťastnému úsudku, že bude lepší nechat Suzi, aby byla sama sebou, na rozdíl od společnosti Elektra, která z ní chtěla udělat druhou Joplinku.

Kožený overal, sláva a uznání

Mezinárodní slávu jí přinesl hit „Can the Can“. Píseň se dostala na vrchol hitparád v několika zemích a vynesla ji do světového povědomí. Suzi Quatro se díky své ikonické kožené kombinéze stala módní ikonou 70. let. Její rebelská image a odvaha prosadit se ovlivnily nespočet hudebníků i fanoušků. Pozitivní vliv na její hudební cestu měla i spolupráce s renomovaným producentem Mikem Chapmanem. Společně vytvořili řadu hitů, které se umístily na předních místech hitparád a ještě upevnily status Suzi Quatro jako rockové ikony.

Nejhezčí nohy podle královského úsudku

Psal se rok 1985 nebo 1986. Suzi byla požádána, aby natočila televizní pořad pro charitativní organizaci prince Charlese, dnešního krále Karla III. Měla to být varietní show, něco jako královský galavečer. „Byla jsem právě na cestě do Londýna, když mě oslovili, zda bych v tom pořadu mohla tančit. Kývla jsem na to, vůbec jsem si neuvědomila, že má jí o step,“ řekla později Suzi v rozhovoru pro The Guardian. „Nikdy v životě jsem nestepovala, takže jsem se to musela rychle naučit. Udělala jsem si rychlokurz. Když pak přišel ten den, zpívala jsem ‚You Made Me Love You‘ . Tu píseň jsem zpívala papouškovi a měla jsem přitom na sobě korzet a síťované punčochy. No, to nebylo zrovna v mém stylu, víte. Ale i když to nebylo úplně moje gusto, perfektně jsem se při tom bavila,“ řekla zpěvačka. Na konci show pak přišel princ Charles, podal jí ruku a zeptal se, zda to bylo těžké představení. „Ani netušíte, jak,“ odpověděla mu Suzi. On se jen usmál a šel dál. A pak se otočil a hlasitým jevištním šepotem, který slyšel celý štáb i kamera, řekl: „A ty máš nejlepší nohy od dob Tiny Turner.“ Tím Suzi vykolejil. „To bylo to poslední, co bych od prince Charlese čekala. Totálně mě překvapil – a mě normálně nikdy nic nepřekvapí,“ přiznala Suzi. „Proměnila jsem se v chichotajícího se idiota. ‚He-he-he-he-he,“ pronesla jsem prostoduše. Prostě mě dostal na lopatky. Víte, setkala jsem se ve svém životě s princem Andrewem, princem Edwardem a princeznou Annou. Ale princ Charles – ten mě fakt zaskočil.“

Druhé manželství už bylo to pravé

V roce 1976 se provdala za kytaristu Lena Tuckeyho, se kterým má dvě děti – Lauru a Richarda Leonarda. Manželství ale nevydrželo, nejspíš bylo příliš intenzivní. Len byl totiž kromě manžela i kytaristou v její kapele. Rozvod přišel v roce 1992, již za rok se Suzi provdala za německého hudebního promotéra Rainera Haase, s nímž je dodnes. Asi to bude tím, že nežije typický rockový život. „Nikdy jsem nebyla skutečná pařmenka,“ řekla o sobě rockerka. „Nejsem holka na sex, drogy a rokenrol. Spíš jen na ten rokenrol.“ O svém manželství s Rainerem se vyjádřila, že bylo silně nekonvenční, ale nakonec harmonické. K tomu možná přispívá i vzdálenost. Suzi Quatro žije v alžbětinském síle v Essexu s vodním příkopem, její muž v Německu.

Suzi Quatro ve filmu

Kromě hudebních úspěchů má Suzi Quatro i zjevné herecké vlohy. Svým elektrizujícím ztvárněním rockové hudebnice Leather Tuscadero v populárním sitcomu Happy Days uchvátila publikum na celém světě. A právě v tomto pořadu se objevila slavná skladba „Tumblin In“, kterou Suzi nazpívala s Chrisem Normanem ze skupiny Smokie a která se dostala na čtvrté místo na žebříku Billboard Hot 100. Kromě Happy Days se Suzi objevila i v jedné epizodě detektivní série Dempsey a Makepeaceová jako bývalá agentka MI5 a v seriálu Vraždy v Midsomeru, kde byla v roli zpěvačky Mimi Cliftonové v epizodě „The Axeman Cometh“ zasažena elektrickým proudem.

Rocková hvězda má svou hvězdu

Za svou kariéru prodala Suzi Quatro po celém světě více než 55 milionů desek a vydala více než 23 alb. Kromě vystupování je také skvělá autorka, spoustu svých hitů napsala sama. Svou kariérou inspirovala celou generaci rockerek, které si – vedeny jejím příkladem – šly za svými hudebními sny. Její vliv je patrný u umělkyň, jako jsou Joan Jett, Chrissie Hynde a Courtney Love. Má svou hvězdu na hollywoodském chodníku slávy a za svůj významný přínos rockové hudbě byla právem uvedena do Michiganské síně slávy rokenrolových legend.

Show must go on

Třiasedmdesátiletá zpěvačka jeden na plný plyn i dnes. Důchodový věk zjevně není žádným důvodem k ukončení hudební kariéry. Pokud byste tedy tuto živou legendu zatoužili vidět, budete se muset momentálně vydat k protinožcům. Nejbližší koncert v rámci aktuálního turné se koná v únoru ve Westport Parku v australském Port Macquaire. Ale pokud vydržíte do května, můžete hudební temperament rockové dámy v koženém overalu obdivovat třeba v německém Hamburku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz