Hlavní obsah

Školné is Bek

Foto: Seznam.cz

Před několika dny se ministr školství nechal slyšet, že možnou cestou k napravení vládou drasticky přiškrcených výdajů na vzdělávání, je finanční spoluúčast studentů veřejných vysokých škol v podobě tzv. zápisného. Na místě je více než obezřetnost.

Článek

U Mikuláše Beka se nejedná o bezmyšlenkovitý výstřel. Již v roce 2017 ještě z pozice rektora Masarykovy univerzity se jako jediný vysoký představitel akademické obce vyslovoval pro zavedení „nějakého školného nebo zápisného.“ Ať už zpoplatnění studia nazveme jakkoliv, jeho esence zůstává stejná. Financování našeho školství, zejména vysokého v mezinárodním srovnání opravdu dlouhodobě pokulhává, jeho zpoplatnění ale systémové nedostatky nevyřeší. Naopak přináší další negativní dopady v podobě omezení dostupnosti vzdělání pro studenty z nižší a dnes již i střední třídy.

Zavedení školného by představovalo další útok na peněženky studentů v době, kdy jim vláda zároveň ruší slevy na jízdném, slevu na studenta a zvýšením DPH zdraží kolejné, nájmy či vodné a stočné. Už dnes si podle dat více jak 92 % mladých při studiu přivydělává. Jedna třetina studujících nedostává od rodičů žádnou finanční podporu při studiu a je tak na vlastních výdělcích zcela závislá. Zatímco v investicích do školství jsme na chvostu zemí OECD, v případě pracujících studentů jsme naopak na špici. Místo toho, aby se ministr školství za svůj resort, vládou označovaný jako prioritní, postavil a dojednal odpovídající podporu (podle odborníků až 30 miliard navíc pro příští rok), navrací do hry historické recepty, které se v praxi neosvědčily. Například Rakousko si prošlo osm let trvající etapou školného, aby ji pod tlakem sociálních nepokojů tamní sociální demokraté po vítězných volbách uzavřeli. V Anglii už letos celkový dluh studentských půjček přesáhl 200 miliard liber, o dvacet let dříve, než tamní úřady předpovídaly. V USA hovoříme o bilionech dolarů, z nichž většina nebude nikdy uhrazena. Nejde jen o ekonomické hledisko. Situace, kdy stát, v jehož samotném zájmu je vzdělaná společnost, dostupnost onoho vzdělání podmiňuje zadlužením, je na štíru se základní hodnotou humanismu: spravedlností. Vzdělání je nástroj, který prokazatelně pomáhá sociální mobilitě a vyrovnává sociální nespravedlnosti ve společnosti. Jinak řečeno, člověku z chudších poměrů dává možnost dosáhnout vyššího socioekonomického statusu, než měli jeho rodiče. Nápady ministra Beka tento pozitivní efekt vzdělání ohrožují a tím i vyhlídky na spravedlivou společnost, která pomáhá rozvíjet potenciál jednotlivců i celku. Výroky ministra Beka o zápisném, respektive školném jsou proto nebezpečné. A jako takové je musíme v samotném zárodku razantně odmítnout.

Autory jsou Daniela Ostrá, Lukáš Ulrych, místopředsedové SOCDEM a pedagogové

Článek vyšel také v MF Dnes 21. září 2023

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz