Hlavní obsah
Internet a technologie

Karel Gott Forever: Konec Telešmejdů Forever?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: depositphotos.com

Karlu Gottovi prý nikdy nechyběl smysl pro humor. Dle manželky, Ivany Gottové, by prý určitě rád s umělou inteligencí soutěžil, kdo dovede imitovat Gottův hlas lépe.

Učiní umělá inteligence umějící napodobit lidský hlas včetně vyjádření emocí konec zlatým časům Telešmejdů?

Článek

Dnes po 17. hodině jsem při jízdě autem poslouchal rádio. Na stanici Dvojka Českého rozhlasu právě probíhal pořad, který představil nový rozhlasový projekt. A teď se podržte! Knihu vzpomínek Karla Gotta Má cesta za štěstím namluvila (načetla, protože se jedná a o audioknihu) umělá inteligence mistrovým hlasem!

Můj článek nemá být jakoukoli reklamou na cokoli. Proto se o obsahu pořadu nebudu rozepisovat.

Když jsem pochopil, o čem pořad, který jsem začal poslouchat v jeho průběhu, pojednává, byl jsem tak trochu skeptický. Všichni jistě znají namluvení kdečeho herci zvučných jmen. Od navigací, přes mluvící elektrospotřebiče v domácnosti, telefonní automaty, až po jména zastávek MHD.

Ve výsledku i při sebelepší režii a střihu to stejně vždy na mne působilo tak nějak uměle.

Čekal jsem tedy s napětím na slibovanou ukázku, chcete-li, jak se v současnosti říká, trailer. V rozhlasovém studiu zhasli světlo, aby prohloubili vnímání posluchačů. Za jízdy autem jsem samozřejmě nemohl nejen zhasnout, ale ani zavřít oči a poslouchat.

Proto jsem se soustředil při ukázce na intonaci, tón hlasu, dýchání a zda opravdu budu z hlasu upraveného umělou inteligencí schopen vycítit emoce a přednes, jako by byl doopravdy božský Kája ve studiu u mikrofonu.

Výsledný dojem, který jsem měl po doznění ukázky, byl Wow!

Hned mi přišla na mysl otázka, které se má týkat vlastně tento článek. O deepfake, kdy umělá inteligence umí digitálně nahrazovat a měnit lidské tváře už se toho napsalo spousty. O využití ve filmu i možném zneužití u propagandy či k mystifikaci. Ale o umělém hlase?

Dá se úprava hlasu umělou inteligencí využít i jako argument proti možnosti uzavírat kupní smlouvy po telefonu a vypálit tak Telemarketingovým šmejdům rybník?

Myslím si, že každý z nás se už jednou setkal s telemarketingem. Ať chtěným či nechtěným. Telefonní operátor vás nejprve upozorní, že telefonní hovor je nahráván, následuje lavina skvělých nabídek a po vás se jen chce, abyste zřetelně nadiktovali své jméno, adresu atd. atd. a hlavně zřetelně řekli, že souhlasíte se zpracováním osobních údajů a objednáváte si kýženou službu, produkt či změnu.

Ano, vím že se nesouhlasně ozvou ti, kteří vědí o novelizaci občanského zákoníku s platností od 6. 1. 2023 o uzavírání smluv po telefonu. Jenže jakmile sami telefonicky poptáváte službu či výrobek, může v průběhu telefonického hovoru k uzavření smlouvy podle výše popsaného scénáře dojít.

V současnosti se považuje lidský hlas za nezaměnitelný identifikátor.

Tak jako otevírání dopisů, nebo falšování podpisu je trestné, mělo by se stát trestným i napodobování hlasu, a to i umělou inteligencí.

Zamezilo by se tím aktivitě vtipálkům, kteří se mohou vydávat pomocí umělé inteligence za vás a třeba i jen v žertu vám přidělat nemalé potíže.

Na druhou stranu už asi nebude v budoucnosti tak snadno uznatelná hlasová biometrie jako kriminalistická metoda…

Kam jenom ten svět spěje?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz