Hlavní obsah

Proč jsem koupil šestiletému synovi 15 let starý Mac Mini místo iPadu

Foto: Seznam.cz

Mohl jsem říct ne. Mohl jsem říct, že je moc malý. Mohl jsem mu koupit nějaký tablet nebo iPad, přidat svoje peníze a být „ten hodný táta“. Ale místo toho jsem udělal něco, co většina rodičů považuje za šílenost.

Článek

„Tati, můžu dostat počítač?“

Stojí přede mnou s pokladničkou v ruce. Je v ní 2 000 korun. Peníze od babiček k narozeninám, od strýců k Vánocům, pár stokorun co našetřil z kapesného. Pro šestiletého kluka je to celé jmění. A on je ochotný dát to všechno za počítač.

Mohl jsem říct ne. Mohl jsem říct, že je moc malý. Mohl jsem mu koupit nějaký tablet nebo iPad, přidat svoje peníze a být „ten hodný táta“. Ale místo toho jsem udělal něco, co většina rodičů považuje za šílenost.

Koupil jsem mu patnáct let starý Apple Mac Mini za jeho vlastní peníze.

Moment, kdy mi to došlo

Bylo to v neděli večer. Syn seděl u mého notebooku a díval se, jak pracuju. Ne že by ho zajímalo CO dělám. Fascinovalo ho JAK to funguje. Ptal se, proč zmáčknu tohle tlačítko a stane se tohle. Jak se dělají písmena. Kam mizí okna když je zavřu.

A pak to přišlo. Ta věta, která změnila všechno.

„Tati, já taky chci počítač. Jako ty. Abych mohl… no, dělat věci.“

Ne tablet na hry. Ne iPad na YouTube. Počítač. Nástroj. Něco, kde on bude ten, kdo věci vytváří, ne jen konzumuje.

Výběr: Nový iPad nebo starý Mac?

Mohl jsem mu koupit iPad. Za 10 000 základní model, já přidám rozdíl, balíček her, YouTube bez omezení, rodičovská kontrola na maximum. Moderní, bezpečné, jednoduché. Přesně to, co všichni rodiče kupují svým dětem.

Ale něco mi na tom nesedlo.

iPad je konzumní zařízení. Je navržený tak, aby byl jednoduchý. Aby dítě nemohlo nic pokazit. Aby „jen fungovalo“. Ale taky aby nemohlo moc experimentovat. Nemohlo instalovat co chce. Nemohlo se učit jak věci fungují „pod kapotou“.

A pak jsem narazil na inzerát. Mac Mini z roku 2010. Intel Core i7, 8 GB RAM, SSD disk. Za 2 000 korun. Přesně tolik, kolik měl syn našetřené.

Parametry nebyly důležité. Byla to ta suma.

2 000 korun. Jeho peníze. Celé jeho úspory. Pokud to koupíme, bude mít prázdnou pokladničku. A to byl přesně ten moment, kdy jsem věděl, že tohle je správná volba.

Když dítě platí vlastní peníze

Jeli jsme se podívat na ten Mac Mini v neděli odpoledne. Syn seděl vzadu v autě a třikrát kontroloval, jestli má pokladničku. Cestou se ptal: „A bude opravdu můj? Jen můj?“

Prodávající byl starší pán, evidentně tech nadšenec, který upgradoval na novější model. Ukázal nám počítač, zapojil ho, předvedl že funguje. Mac Mini běžel hladce, systém byl čistý, všechno fungovalo.

„Kolik stojí?“ zeptal se syn.

„Dva tisíce korun,“ odpověděl prodávající.

Syn se na mě podíval. Já jsem přikývl. Otevřel pokladničku a začal počítat bankovky. Pětisetky, stovky, padesátky. Počítal pomalu, soustředěně. Prodávající čekal trpělivě, s úsměvem.

Když dopočítal do dvou tisíc, položil peníze na stůl a zeptal se: „Tak teď je můj?“

„Teď je tvůj,“ potvrdil prodávající a podal mu ruku. Syn mu potřásl rukou jako dospělý. V tu chvíli se necítil jako šestiletý kluk. Cítil se jako člověk, který právě udělal svůj první velký nákup.

První večer s „vlastním“ počítačem

Doma jsme Mac Mini zapojili do monitoru, klávesnice a myši. Syn seděl na židli a díval se na startující systém s takovou vážností, jako by se díval na start rakety.

„Je to opravdu moje?“ zeptal se znovu.

„Je to tvoje. Zaplatil jsi za to vlastní peníze. Je to tvoje zodpovědnost.“

A tady to začalo. Ta nejdůležitější lekce. Když něco vlastníš, když jsi za to zaplatil vlastní peníze, vztah k té věci je úplně jiný.

První hodiny byly… frustrující

Mac Mini není iPad. Není to touch screen. Musíš umět ovládat myš. Musíš pochopit, co je složka, co je program, jak se věci instalují. Pro šestiletého kluka, který je zvyklý na dotykovou obrazovku tabletu, to byl šok.

„Tati, to nejde,“ říkal po deseti minutách.

„Co nejde?“

„Nemůžu otevřít tuhle hru. Kde na to mám kliknout?“

Mohl jsem mu to ukázat. Mohl jsem mu vše nastavit, nainstalovat hry, udělat to „ready to use“. Ale neudělal jsem to. Místo toho jsem řekl: „Zkus si to najít. Podívej se co se stane když klikneš sem. A pak sem.“

Prvních pár dní bylo těžkých. Kluk byl frustrovaný. Několikrát řekl, že by to radši vrátil a koupil si něco jiného. Ale já věděl, že tohle je ta důležitá část. Frustrace. Překonávání překážek. Učení se.

Co se stalo po týdnu

Týden po nákupu se syn naučil víc o počítačích než za celý rok používání tabletu ve škole.

Naučil se:

  • Co je složka a jak se soubory organizují
  • Jak se instalují programy (s mým dohledem)
  • Co znamená "uložit" a kde se věci ukládají
  • Že když něco "smaže", tak to zmizí (a že to je potřeba dávat pozor)
  • Jak funguje myš a klávesové zkratky
  • Že počítač občas "zamrzne" a co s tím

Ale naučil se taky něco důležitějšího. Naučil se, že když něco nevíš, můžeš to zjistit. Že když něco nejde, můžeš to zkusit jinak. Že technologie není černá skříňka, ale něco, čemu můžeš rozumět.

Moment, kdy jsem věděl, že jsme udělali správně

Bylo to asi tři týdny po nákupu. Syn seděl u počítače a něco dělal v nějakém kreslícím programu. Přišel za mnou a řekl: „Tati, podívej co jsem nakreslil.“

Nebyl to žádný umělecký kousek. Byla to nějaká postava z jeho oblíbeného seriálu, namalovaná myší, trochu křivá, ale rozpoznatelná.

„To je super! Jak jsi to udělal?“

„No, stáhnul jsem si tenhle program. Je zadarmo. A pak jsem se díval na YouTubu jak se to kreslí. A zkusil jsem to.“

Šestiletý kluk. Našel si program. Nainstaloval ho (OK, s malou pomocí). Našel si tutoriál. A vytvořil něco svého.

To by na iPadu neudělal. Ne proto, že by iPad nedokázal kreslit. Ale proto, že proces by byl jiný. Jednodušší. Už předžvýkaný. Bez té magie objevování.

Co říkají ostatní rodiče

Reakce okolí byly… různorodé.

„Patnáct let starý počítač? To není trochu rizikové? Co když se pokazí?“

„Za 2 000 korun? To je podezřele levné. Určitě tam bude nějaký háček.“

„Proč jsi mu nekoupil normální tablet? To by bylo jednodušší pro vás i pro něj.“

„Není šest let moc brzo na skutečný počítač?“

A moje oblíbená: „To je pěkné že mu chceš ukázat hodnotu peněz, ale copak nemohl dostat něco… lepšího?“

Na tu poslední otázku odpovídám jasně: Ne, nemohl.

Kdyby dostal něco „lepšího“ - nový iPad, moderní laptop - nebylo by to „jeho“. Byla by to věc, kterou dostal od táty. Drahá hračka, se kterou musí být opatrný aby ji nepoškodil.

Ale Mac Mini za 2 000 korun, který si zaplatil vlastními penězi? To je úplně jiná věc. To je věc, kterou vlastní. Za kterou pracoval. Kterou si zasloužil.

Lekce, které se nečekaly

Koupě Mac Mini naučila mého syna víc než jsem čekal. A ne jen o počítačích.

Lekce 1: Hodnota peněz

Když syn viděl, že jeho celé úspory stačí přesně na tento počítač, začal rozumět tomu, co znamená „koupit si něco“. Není to jen „chci, dostanu“. Je to „kolik to stojí, kolik mám, můžu si to dovolit?“

Teď když jdeme kolem obchodu s elektronikou a vidí iPady za 15 000, říká: „To je jako sedm mých počítačů.“ Začal počítat hodnotu věcí v kontextu toho, co musel udělat aby našetřil 2 000 korun.

Lekce 2: Péče o vlastnictví

První týden byl syn u toho Mac Mini jak chůva. Utíral prach. Kontroloval jestli je všechno zapojené správně. Ptal se jestli to vypíná správně aby „to nějak nepoškodil“.

Není to jen počítač. Je to jeho investice. Jeho majetek, za který tvrdě pracoval (v šestiletém měřítku). A to mění všechno.

Lekce 3: Technologie není magie

iPad je „kouzelný“. Všechno prostě funguje. Za to Mac Mini, zvlášť starší, občas zamrzne. Občas je potřeba něco restartovat. Občas prostě „něco nefunguje“.

A to je vlastně skvělé. Protože syn se učí, že technologie není neomylná. Že věci se kazí. Že občas je třeba zkusit to znovu. Nebo zkusit jiný způsob. Nebo požádat o pomoc.

To je lekce, kterou na stále fungujícím iPadu nedostane.

Lekce 4: Problém není překážka, je to hádanka

Minulý týden se syn snažil nainstalovat nějakou hru. Nešlo to. Objevovala se nějaká chybová hláška. Mohl přijít za mnou a říct „tati, oprav mi to“. Místo toho řekl: „Tati, můžeš mi pomoct přečíst co tady píšou? Já ještě neumím všechna slova.“

Přečetl jsem mu chybovou hlášku. Vysvětlil jsem co to znamená. A pak jsem mu řekl: „Tak co s tím můžeš udělat?“

Přemýšlel. Zkusil pár věcí. Něco fungovalo, něco ne. Nakonec to společně vyřešili. A radost v jeho očích když to fungovalo? To je k nezaplacení.

Není to dokonalé a to je v pořádku

Mac Mini z roku 2010 není rychlý. Spouštění některých programů trvá pár sekund. Občas něco zamrzne. Některé moderní hry na něm prostě nepoběží.

A víte co? Je to fajn.

Syn se učí trpělivosti. Učí se, že ne všechno je okamžité. Učí se, že někdy musíte počkat. A učí se, že „nejnovější“ a „nejrychlejší“ není to samé jako „potřebuji“.

Kamarád ve škole má nejnovější iPad. Všechno běží bleskově, veškeré hry, touch screen, Apple Pencil. Je to objektivně lepší hardware.

Ale můj syn má něco jiného. Má vlastní počítač, za který zaplatil vlastními penězi. Počítač, kterému rozumí. Počítač, na kterém se učí jak věci fungují.

A to není k zaplacení žádným iPad Pro.

Co se stalo s další úsporou

Před týdnem dostal syn 500 korun od dědy k svátku. Čekal jsem, že si koupí nějakou hračku. Místo toho přišel a zeptal se: „Tati, kolik stojí myš co svítí?“

„Herní myš? Tak kolem 300-500 korun proč?“

„Protože si chci koupit myš co svítí. Ta co mám je normální. Ale peníze mi nestačí tak musím ještě něco našetřit.“

Šestiletý kluk. Plánuje. Šetří. Oddaluje gratifikaci. Pro něco, co chce, ale nepotřebuje nutně hned.

To se naučil tím, že jsem mu nekoupil iPad.

Co bych udělal jinak

Kdybych to mohl udělat znovu? Neudělal bych skoro nic jinak. Možná bych si dal víc času na výběr konkrétního kusu. Možná bych předem víc zjišťoval stav hardwaru.

Ale základní rozhodnutí - koupil starý počítač za jeho vlastní peníze místo novějšího zařízení s mým příspěvkem? To bych udělal přesně stejně.

Protože tohle není o tom, mít nejlepší technologii. Je to o tom naučit se hodnotu peněz, zodpovědnosti a vlastnictví. Je to o tom, že když něco opravdu chceš, musíš na to pracovat. A když to dostaneš, musíš se o to starat.

Co z toho můžete vzít vy

Nejde o to, že každé dítě potřebuje starý Mac Mini. Nejde o to, že iPady jsou špatné nebo že nová technologie je zbytečná.

Jde o něco jiného. Jde o to, dát dětem příležitost si něco zasloužit. Nechat je zaplatit vlastními penězi za něco, co chtějí. Ukázat jim, že vlastnictví přichází se zodpovědností.

Možná to nebude počítač. Možná to bude kolo, skateboard, hudební nástroj, nebo cokoliv jiného. Ale princip je stejný.

Když dítě platí vlastními penězi:

  • Rozumí hodnotě peněz lépe než z jakékoliv přednášky
  • Stará se o věc víc než o cokoliv, co dostalo zadarmo
  • Učí se plánovat, šetřit a čekat na to, co chce
  • Cítí hrdost z vlastnictví, které si zasloužilo
  • Buduje vztah k zodpovědnosti, který vydrží celý život

Tři měsíce později

Píšu tento článek tři měsíce poté, co jsme koupili ten Mac Mini. Syn na něm tráví asi hodinu denně. Ne na YouTube, ne na hrách. Experimentuje s programy. Kreslí. Zkoušel základy programování (ano, šestiletý, s vizuálním programovacím jazykem Scratch).

Minulý týden vytvořil prezentaci o dinosaurech pro školu. Hledal obrázky, vkládal je do Keynote, psal popisky (s pomocí, protože ještě čte pomalu). Byla to jeho práce. On to vytvořil.

Na iPadu by udělal něco hezčího, rychleji, s menší frustrací. Ale nebylo by to jeho. Byla by to práce v ekosystému, který je navržený tak, aby byl jednoduchý. Bezpečný. Omezený.

Mac Mini není dokonalý. Je starý. Je pomalý. Někdy zlobí. Ale je to skutečný počítač. Nástroj, ne hračka.

A nejdůležitější? Je to jeho.

Závěrečná myšlenka

Žijeme ve světě, kde je všechno instant. Instant komunikace, instant zábava, instant gratifikace. Děti dostanou tablet a během vteřiny jsou na YouTube. Dostanou smartphone a mají přístup k čemukoliv okamžitě.

Ale hodnota není v okamžitosti. Hodnota je v procesu. V čekání. V šetření. V tom okamžiku, kdy konečně máte dost peněz a můžete si koupit věc, na kterou jste čekali.

Ten pocit, když syn počítal bankovky a kupoval svůj první počítač? Ten mu nikdo nevezme. Tu hrdost, když řekl "je můj, zaplatil jsem za něj"? To je víc než jakýkoliv iPad.

Takže ano, koupil jsem šestiletému synovi patnáct let starý Mac Mini. A udělal bych to znovu. Protože nejdůležitější lekce, kterou se naučil, nebyla o technologii.

Byla to lekce o tom, že když něco chceš, musíš na to pracovat. A když to konečně máš, je to tvoje zodpovědnost. Tvoje vlastnictví. Tvoje hrdost.

A to je lekce, která vydrží celý život.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz