Článek
V reportážích na pokračování v rámci pořadu Souvislosti a následných dalších rozhovorech a článcích se dozvídáme, že „samozvaný“ guru Jára přestože byl odsouzený za znásilnění v souvislosti s odháčkováním, provozuje svou sektu „založenou“ na sexuálním odháčkování dál a odháčkování je stále součástí jeho nauky.
Tato skutečnost může být sotva překvapivá, pokud vezmeme v potaz, že odsouzený Jaroslav Dobeš nikdy jakoukoliv trestněprávní odpovědnost nepřiznal, když své jednání označoval za tantrický rituál. Pokud se navíc považuje za zasvěcence pyramid, tantrického zasvěcence, resp. „tantrickou legendu“, pak má-li zachovat svou autenticitu a integritu duchovního vůdce, nemůže od něj nikdo rozumně očekávat, že odvolá svou duchovní nauku. V opačném případě by byl právem vnímán jako podvodník a oportunista. Jestliže se tedy „samozvaně“ (pozn. jinak to ani nejde) pasuje do pozice gurua, je jeho konzistentní jednání logické, neboť takové jednání je definičním znakem autentických duchovních osobností minulosti (Aristotelés, Ježíš Kristus, mistr Jan Hus, indický duchovní mistr Osho, apod.)
Obecně je třeba také mít na paměti, že rituální pohlavní styk označovaný v tantrické filozofii jako maithuna, je nedílnou součástí širší tantrické liturgie (panchatattva) tisíce let a očekávat, že tantrický duchovní od této praxe upustí, je na stejné úrovni jako očekávat, že katolická církev upustí od své liturgie slavení eucharistie.
V reportáži se spekuluje o pokračování trestné činnosti, když dotazovaná advokátka ve svém výstupu uvádí „Pokud by dotyčná osoba(y) pokračovala v trestné činnosti, za kterou byla odsouzena, policie musí konat i bez konkrétního trestního oznámení.“ Dovolím si zde také spekulaci jako bývalý advokát. Domnívám se, že v budoucnu bude jakékoliv obdobné odsouzení v souvislosti s odháčkováním obtížné. Dle výpovědi soudní znalkyně oběti uváděly, že „Kdyby tušily, co odháčkování znamená, nikdy by do toho nešly“. Dnes však, po mnoha letech mediální a soudní osvěty, tak z povahy věci k těmto situacím nebude vůbec docházet a zřejmě pak nebude možné ani úspěšně tvrdit, že někdo nevěděl, co je odháčkování. Mám proto za to, že situace v právním posouzení „odháčkovávání“ se radikálně mění. Účel pohlavního styku, kterým je v tomto případě zbavení energetických háčků, totiž sám o sobě nezakládá jeho trestnost. V tomto smyslu lze souhlasit, že guru Jára je silnější (jeho právní postavení) než kdy dřív.
Dozvěděli jsme se rovněž, že se autorka reportáže po „naverbování“ (po té, co lektorku sama kontaktovala) „musela“ kromě kurzů jógy účastnit dalších různorodých „bizarních“ seminářů. Kromě teorie o háčcích však předmět těchto bizarních seminářů již není upřesněn. Později se mluví jen o jakýchsi „fakultách“ připomínající charakter vysoké školy. Z dřívějších informací o duchovní škole Poetrie a publikací, které byly dostupné k prodeji na webových stránkách hnutí lze dovodit, že předmětem učení jsou zejména obory jako nauka o okultní tělesnosti, astrologie, výklad tarotu a Feng šuej. Jde tedy o tradiční disciplíny okultní vědy exitující i tisíce let, mající kořeny jak ve východních filozofiích, tak v západních tradicích novoplatonismu, okultismu, hermetismu a alchymie. Z románových knih, které Jaroslav Dobeš napsal, je pak zřejmé, že tyto poznatky eklekticky propojuje, často odkazuje na významné osobnosti, přičemž vše zasazuje do románového příběhu. Díla obsahují nové metafory, analogie či parafráze, v zásadě však nepředstavují žádné radikálně nové učení nebo filozofické koncepty. Autor tak pokračuje v literární tradici metafyzického románu, podobně jako v minulosti u nás např. Eduard Tomáš nebo dříve Gustav Meyrink.
Toto vše se snad může někomu jevit jako „bizarní“, nahlíženo však pouze z úhlu pozitivistické moderní vědy[1]. Stejně bizarní se však může jevit i např. křesťanská víra v neposkvrněné početí z Ducha svatého, vzkříšení těla a život věčný, o transsubstanciaci chleba a vína v tělo a krev Kristovu při slavení eucharistie při katolické mši ani nemluvě. V dnešní svobodné, tolerantní a slušné společnosti však tuto křesťanskou víru nikdo takto záměrně neoznačuje a nedotýká se náboženského cítění křesťanů. Naštěstí moderní právní stát je koncipován jako světonázorově neutrální[2]a stále je ústavně zaručena svoboda myšlení, vědeckého bádání (okultní věda, resp. metafyzika není nijak vyloučena), náboženského vyznání a uměleckého vyjádření.
Dále se uvádí, že guru Jára má ze své činnosti obrovský příjem, vydělá si miliony. Význam tohoto sdělení a jeho informační hodnota mi již zcela uniká. Jestliže někdo dobrovolně jeho služby odebírá, ať už formou kurzů jógy, klasických seminářů nebo přes online aplikaci a je ochoten za ně platit, jsou mu i vystavovány faktury, tak tato skutečnost opravdu žádný důvod k pobouření nezavdává.
Zajímavé je i podivení nad tím, že ženy navštěvovaly gurua Járu i v detenční vazbě na Filipínách v rámci tzv. audience, nebo že přes všechno, co vyšlo najevo, si guru Jára umí dál získat důvěru žen a ty na Filipíny stále odlétají. Tyto otázky však zůstávají bez opovědí. Můžeme se tedy jen domýšlet, že tyto ženy buď neumí používat Google, nebo jsou hloupé či zmanipulované, protože o manipulaci se v reportáži mluví často. V minulosti se však uvádělo, že příznivci hnutí se často rekrutovali z univerzitního prostředí. Je tedy také docela prostě možné, že tyto ženy jen nepřijaly mediálně soudní interpretaci celého příběhu.
Dospívám proto k závěru, že na ničem výše uvedeném neshledávám cokoliv skandálního. Někdo se prohlásí za osvíceného tantrického mistra a ti, kteří mu uvěří, následují jeho učení. Takových tantrických mistrů, Siddhů, Adeptů, Zhenren, jsou v tantrických a tibetských posvátných textech celé několikastránkové seznamy. Nic skandálního.
Jak jsem předvedl, situaci lze popsat radikálně odlišně v závislosti na tom, z jakého úhlu pohledu se na věc díváte.
[1]Moderní pozitivistická věda založená na měření a testování je často mytičtější, než mytologie sama. Stačí vzpomenout nedávný mýtus o nepřenositelnosti koronaviru po absolvování očkování, viz např. C. Höschl v rozhovoru s D. Kaiserem na Echo 24, kde v této souvislosti mluví o disreputaci vědy.
[2]V poslední době byla má víra v právní stát a jeho světonázorovou neutralitu poněkud znejistěna, když Policie ČR nebyla schopna zajistit volný průchod legálně ohlášeného Pochodu pro život. Snad se jedná jen o ojedinělý exces. Jinak se ze mě stane právní ateista.