Hlavní obsah
Automobily a doprava

Koordinace dopravy v Brně: Za dopravní kolapsy si prý mohou řidiči sami!

Foto: Deryck / DeepAI

Dnes jsem měl možnost si přečíst článek, v němž odpovědná osoba svaluje vinu za dopravní patálie v Brně na řidiče…

Článek

V Brně se zase jednou potvrzuje stará pravda, že není důležité problém vyřešit, ale hlavně najít, na koho ho hodit. Tentokrát to vyšlo na řidiče. Paní koordinátorka dopravních staveb Vlasta Jágerová totiž při pohledu na kamery zjistila, že si prý za kolony na Žabovřeské účastníci silničního provozu můžou sami – protože „nevyužívají oba pruhy“ a „jezdí po paměti“. Inu, pohled z monitoru je vždycky čistý, přehledný, a hlavně bezpečně daleko od reality, která se v žáru letního dne odehrává mezi volantem a zoufalým povzdechem.

Realita je taková, že Žabovřeská je kvůli uzavřenému podjezdu pod Hlinkami zaseklá jak stará CD mechanika, a místo slíbeného otevření alespoň jednoho pruhu se nestalo nic. Radní pro dopravu Petr Kratochvíl se sice v červenci dušoval, že „vznikne deštník“ a řidiči se vyhnou semaforům, ale ani tento deštník nikoho nezachránil před studeným deštěm reality: Brněnské vodárny oznámily, že provizorní nadjezd není v daném čase proveditelný. A tak nezbylo než zůstat u stávajícího řešení – tedy neřešení – a dát řidičům radu, aby prostě jezdili jinudy.

Jenže „jinudy“ v brněnských letních dopravních podmínkách znamená projít si takovou ochutnávku pekla, že by i Dante Alighieri přemýšlel, jestli není potřeba připsat pár kapitol navíc. Alternativní trasy totiž nejsou žádnou spásou. Vezměme si je popořadě. Hlinky? Ty samy trpí dopravními omezeními – úpravy značení, zavřené odbočky, a aby toho nebylo málo, proudy aut z jiných objízdných tras se sem přes Vinařskou lijí jako voda z prasklého hydrantu. Kníničská? Dlouhodobá rekonstrukce a zúžení pruhů, takže se člověk spíš než řidičem stává účastníkem pomalého závodu šneků o přežití. Poříčí? Omezení kvůli opravám, semafory, zákazy odbočení. Heršpická? Kombinace oprav povrchu, stavebních záborů a hustého provozu z dálnice, což je koktejl, po kterém vás ani ranní káva nezachrání.

A teď si představte, že paní koordinátorka sleduje všechny tyto „náhradní“ cesty na kameře a říká si, jak by stačilo, aby řidiči jen lépe využívali pruhy. Možná by stálo za to, aby místo sledování toho chaosu z pohodlí kanceláře sedla do auta a tyto trasy si projela. Aby si zkusila v ranní špičce jet od Bystrce po Kníničské přes Žabovřeskou na Hlinky. Aby se pokusila na 190. kilometru najet na D1 směrem na Ostravu a pak sjela na Heršpickou nebo na Hněvkovského směrem do centra. Aby sjela od Bohunic Pisáreckým tunelem a pokusila se přes Bauerovu a Poříčí dostat na Mendlák, nebo ještě lépe k Vaňkovce. A to vše bez možnosti teleportace. Možná by po hodině a půl jízdy na vzdálenost, kterou by jinak zvládla na kole během čtvrt hodiny, přeformulovala svou „myšlenku“.

Není žádným tajemstvím, že za současný stav nemohou řidiči, ale souběh tolika staveb najednou. V jeden okamžik je rozkopaná Žabovřeská, pokračují práce na Poříčí, Heršpické, a do toho se omezuje doprava na Hlinkách a na Kníničské. To není shoda okolností – to je výsledek plánování, které má k „koordinaci“ asi stejně blízko jako politik k přiznání své chyby. Tak moment….

Pokud navíc k těmto dopravním omezením přičteme fakt, že některé opravy se podle oficiálních vysvětlení „nedaly udělat dříve“ – i když se v minulých letech v bezprostřední blízkosti už stavělo – je těžké tomu říkat jinak než selhání v přípravě.

Je samozřejmě pohodlné ukázat prstem na řidiče. Ti jsou totiž vidět, stojí v kolonách, troubí, občas se snaží proplést a v zoufalství využít i méně tradiční způsoby průjezdu. Jenže to není příčina, to je důsledek. Skutečnou příčinou je, že se povolilo několik zásadních uzavírek a omezení naráz, bez dostatečných alternativních tras a bez reálného vyhodnocení dopadů. A když se pak všechno zasekne, je snadné z bezpečí kanceláře a monitorů konstatovat, že si za to můžeme sami.

Ironie je, že Brno má v rukou spoustu možností, jak podobným situacím předejít – lepší plánování, rozložení oprav v čase, dočasná dopravní opatření, která opravdu pomohou, a hlavně komunikace s veřejností, která není jen sérií slibů. Jenže zatím to vypadá, že se raději volí varianta „uděláme to všechno najednou a rychle to hodíme na ty, co stojí v kolonách“.

Takže až příště paní koordinátorka zase uvidí na kameře, že někdo „nejede ideálně“, možná by stálo za to si připomenout, že ten člověk v autě tam stojí proto, že mu město připravilo sérii dopravních překážek, mezi nimiž si může vybrat jen zlo a o něco menší zlo. A jestli se mu v té situaci nechce riskovat plynulé střídání pruhů, není to projev ignorance, ale prostý fakt, že každá chyba v té tlačenici může znamenat další zdržení – a nikdo už nechce ztrácet víc času, než je nutné.

Za kolaps dopravy v Brně prý mohou řidiči. Tak určitě.

Zdroj:

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/doprava-zacpy-kolony-koordinatorka-uzavirek.A250811_095647_brno-zpravy_mos1

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz