Hlavní obsah
Automobily a doprava

Brněnské dopravní peklo: Na Heršpické opět jinak. A že by nám dali vědět?

Foto: Deryck / DeepAI

Po několika předchozích zásecích a špatně komunikovaných opravách tentokrát město pro jistotu nekomunikovalo vůbec. A tak jsme opět všichni stáli…

Článek

V pondělí ráno se obyvatelé Brna probudili do další ukázky toho, jak funguje městské plánování. Křižovatka u Ronda se z ničeho nic (opravdu nešla žádná komunikace) uzavřela a doprava v jižní části města se zastavila. Ne, žádné výrazné upozornění, žádné dopředu připravené kampaně, jen prostý fakt: přijedete k Rondu a zjistíte, že cesta je pryč. Policie k tomu dodala moudré doporučení, aby lidé raději do této části města vůbec nejezdili. To je rada, která se dá aplikovat univerzálně – nejlepší způsob, jak předejít problémům s dopravou v Brně, je prostě do Brna nejezdit. A když už musíte, připravte se na to, že každá druhá cesta skončí v koloně.

Scéna, která se u Ronda odehrála, byla dobře známá. Dlouhé fronty aut, nervózní řidiči, záchranka marně hledající průjezd, motorky kličkující mezi auty. To všechno v doprovodu oranžových kuželů, které se staly symbolem brněnského léta. Cedule a značky stály všude, ale jejich význam byl spíše dekorativní. Řidičům se nijak zvlášť neulevilo, protože v situaci, kdy se rozkopaná křižovatka setkává s už tak omezeným provozem na okolních ulicích, neexistuje cesta, která by skutečně fungovala. Každý, kdo se do oblasti vydal, si mohl vyzkoušet, jaké to je ztratit desítky minut na několika stovkách metrů.

Aby bylo jasno – opravy samotné jsou potřeba. Křižovatka u Ronda není a nebyla v ideálním stavu a rekonstrukce má své opodstatnění. Také se zde odstraňovala stará železniční vlečka, což má za následek výměnu části tramvajové tratě. Problém je v načasování a koordinaci. Brno má dlouhodobý talent spouštět několik zásadních staveb současně, bez ohledu na to, že se tím paralyzuje celé město. Stačí se podívat na mapu: Vídeňská rozkopaná, Úvoz a Údolní omezené, Poříčí v opravě, a teď ještě Rondo. Výsledek je, že se kolony přelévají z jedné ulice na druhou a frustrace řidičů roste. Není to poprvé a bohužel ani naposledy. Logika velí postupovat po etapách, realita v Brně nabízí chaos a nervy.

Městská hromadná doprava, která by měla být alternativou, se v kolonách zasekává stejně. Autobusy stojí v řadách aut, tramvaje mají zpoždění kvůli uzavírkám a trolejbusy hledají kudy vůbec projet. V praxi to znamená, že i ti, kteří se rozhodli nejet autem, končí také v dopravní pasti. Město sice rádo zdůrazňuje podporu veřejné dopravy, ale ve chvíli, kdy se rozkopou klíčové uzly, trpí všichni bez rozdílu.

Když se člověk podívá na reakce magistrátu, je to klasický scénář. Uklidňující slova o tom, že vše je v pořádku, že situace je monitorována kamerami a že je potřeba jen vydržet. To se samozřejmě snadno řekne, když člověk nestojí dvě hodiny v koloně. Možná by bylo užitečné, kdyby si ti, kteří rozhodují o uzavírkách, projeli město v pondělní ranní špičce sami. Zkušenost je nejlepší učitel a v tomto případě by možná rychle pochopili, že doporučení „nejezdit“ není řešení, ale jen alibismus (nebo čirá tupost).

Obviňovat řidiče, že nečtou značky nebo že jezdí po paměti, je snadné. Realita je ale jinde. Řidiči se snaží pohybovat v systému, který je od základu nesystematický. Není jejich vina, že v jeden okamžik probíhá pět zásadních oprav v jedné oblasti. To je chyba koordinace a nedostatku odvahy rozložit stavby tak, aby město zůstalo průjezdné. Místo toho se obyvatelé stávají rukojmími rozhodnutí, která jim nikdo pořádně nevysvětlí.

Brno tak znovu potvrzuje svou pověst laboratoře dopravních experimentů. Každá nová oprava je testem trpělivosti obyvatel. Kolik času vydrží stát v koloně, kolik kilometrů zvládnou jet krokem a kolik nervů ještě mají. Možná by se z toho mohla stát nová turistická atrakce – přijďte se podívat, jak vypadá město, kde se vše opravuje zároveň. Místní by se tomu ale asi moc nesmáli. Pro ně to znamená další týdny a měsíce ztraceného času.

Křižovatka u Ronda je jen dalším symbolem. Symbolem města, které sice má velké plány, ale nedokáže je proměnit v něco, co by fungovalo bez kolapsů. Symbolem toho, že se dopravní situace řeší vždycky až ve chvíli, kdy je nejhůř. A především symbolem bezmoci lidí, kteří nemají jinou možnost než čekat.

Nejrychlejší doprava po Brně je už dlouho chůze. A tak si tady žijeme… Od soboty je omezena doprava na Úvoze a objízdná trasa vede mimo jiné přes Husovu a Nové Sady. Od pondělí je však omezen provoz také přes Nové Sady. Ale za kolony podle naší kamerové koordinátorky mohou řidiči… tu funkci bych zrušil, připadá mi to jako trafika pro neschopné lidi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz