Hlavní obsah

Italský brainrot: bizarní fenomén, který ovládl internet

Foto: Deryck / DeepAI

Absurdní postavičky z AI dobývají internet. Italian brainrot ukazuje, že i chaos může být zdrojem radosti a humoru.

Článek

Internet má jednu zvláštní vlastnost: když už se zdá, že jsme viděli všechno, objeví se něco tak absurdního, že to dokáže znovu překvapit. Přesně to se stalo s fenoménem zvaným Italian brainrot. Pokud se vám na obrazovce zjevil žralok v teniskách, baletka s hlavou kávového šálku nebo krokodýl zkřížený s bombardérem, vězte, že nejde o halucinaci, ale o nejnovější hit, který v roce 2025 baví miliony lidí na TikToku, Instagramu i Redditu.

Co se skrývá za slovem „brainrot“? V internetovém slangu označuje stav, kdy člověk tráví tolik času konzumací určitého obsahu, že se mu zdá, jako by mu „shnil mozek“. V případě italského brainrotu jde o lavinu vizuálů a videí, které kombinují prvky zvířat, předmětů, jídla a popkultury do bizarních, ale fascinujících hybridů. Výsledkem jsou postavy, které nedávají smysl, a přesto mají ohromnou přitažlivost. Je to estetika, která je směšná i roztomilá, groteskní i podmanivá.

Aby bylo jasno, nejde o obyčejné kreslené vtípky. Většina těchto postav vzniká díky generativním nástrojům umělé inteligence, které s gustem porušují pravidla logiky i estetiky. A protože se k nim internetová komunita staví s obrovskou dávkou kreativity, každá postava dostává vlastní příběh, rodinné vazby a charakterové rysy. Tak se z absurdního obrázku stává malý vesmír, který baví stále víc lidí.

Příkladem je Tralalero Tralala, trojnohý žralok v teniskách Nike. Jeho schopností je běhat rychleji než vítr a skákat tak vysoko, že by se za něj nemusel stydět ani olympijský atlet. Připomíná, že i když žralok patří do moře, internet mu klidně dopřeje kariéru na atletické dráze.

Dalším oblíbencem je Bombardiro Crocodilo – krokodýl, jehož trup připomíná starý bombardovací letoun. V komunitě se o něm žertuje jako o potomkovi krokodýlí matky a stíhačky z druhé světové války. Internet se směje, ale zároveň s radostí přidává další detaily, až z jednoduchého memu vzniká polomytologická bytost.

A pak je tu Ballerina Cappuccina – baletka v růžovém tutu, jejíž hlava je ve tvaru šálku cappuccina. Někdo by řekl, že jde o čistý nesmysl, ale právě to je podstata brainrotu: spojení dvou neslučitelných věcí, které dohromady tvoří směšný, a přesto okouzlující celek. Internetová komunita jí přiřkla „manžela ninju“ a imaginární sestru, což z ní dělá postavu s rodinnou historií, jakou by jí mohl závidět leckterý komiksový hrdina.

Proč tyto výjevy fascinují tolik lidí? Částečně je to útěk z reality. V době, kdy na nás ze všech stran doléhají seriózní zprávy, ceny energií nebo politické aféry, působí třínohý žralok nebo baletka-káva jako balzám. Je to osvěžení, které nevyžaduje přemýšlení – stačí se zasmát a poslat dál. Zároveň jde o nový způsob, jak internetová kultura pracuje s umělou inteligencí. AI zde není jen nástrojem k výrobě realistických obrázků, ale stává se prostředkem k tvoření absurdit, které by lidská fantazie sama sotva vymyslela.

Další důležitý prvek je komunitní aspekt. Italian brainrot není hotový produkt, který by někdo předložil publiku. Naopak – každý uživatel se může zapojit, vytvořit vlastní postavu, přidat příběh nebo obrázek. Z memu se tak stává kolektivní dílo, kde se hranice mezi tvůrcem a divákem stírají. Jeden člověk vytvoří bizarní obrázek, jiný k němu doplní vtipný komentář, třetí naváže pokračováním a během pár dní je na světě celý imaginární svět.

To všechno zapadá do širšího kontextu internetové kultury. V posledních letech jsme byli svědky fenoménů jako „Skibidi Toilet“, bizarní série videí o tančících toaletách, nebo slovíčka typu „rizz“, která se šířila mezi mladými jako lavina. Italian brainrot na tyto trendy navazuje, ale zároveň je posouvá dál: místo jednoho motivu jde o nekonečnou škálu kombinací a postav. A protože jde o vizuální jev, dokáže oslovit lidi napříč jazyky a kulturami.

Možná to celé vypadá jako bezvýznamná zábava, ale stojí za to si uvědomit, že podobné memy formují naše chápání estetiky i humoru. Zároveň ukazují, jak rychle se mění způsoby, jimiž komunikujeme. Dříve jsme sdíleli vtípky v podobě obrázků s textem, dnes je to propracovaná galerie absurdních postav, které mají vlastní „lore“ a fanouškovské komunity. A kdo ví, možná se některé z nich dočkají i animovaných seriálů či videoher – internet má totiž zvláštní talent proměnit i ty nejpodivnější nápady v masovou kulturu.

Když se na chvíli zastavíme a zamyslíme, Italian brainrot vypovídá také o lidské potřebě tvořit a sdílet radost. Ano, je to absurdní. Ano, je to někdy až děsivě bizarní. Ale zároveň je to projev fantazie, která překračuje hranice reality. A v době, kdy se často mluví o tom, že internet nás zahlcuje negativitou, je příjemné vidět trend, který sází na humor a hravost.

Takže až příště narazíte na křížence kaktusu a slona s brýlemi nebo baletku s hlavou cappuccina, nevnímejte to jen jako nesmysl. Je to součást fenoménu, který dokazuje, že i v digitálním chaosu dokážeme najít radost a smích. Italian brainrot je připomínkou, že internet není jen místem informací a hádek v diskuzích, ale i obrovským hřištěm pro kolektivní fantazii. A kdo ví – třeba příště přispějete do téhle galerie bizarností i vy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz