Článek
Němci na to mají jednoduché rčení: Od O do O (O jako Oktober, tedy říjen a O jako Ostern, tedy Velikonoce). Roli samozřejmě hraje počasí. Žádné zákonem stanovené datum neexistuje ani u nich, ani u nás. Navíc, poslední zimy jsou spíše teplejší, a tak výměnu pneumatik mnozí řidiči v minulých letech odsouvali, v některých nízkosrážkových oblastech pak někteří ani nepřezuli. Nicméně to nic nemění na možnosti, že teploty mohou klesnout už v říjnu a silnice mohou zejména v noci a brzy ráno klouzat. A jakmile teploty klesnou pod 7 °C, mohou letní pneumatiky způsobovat problémy.
Někteří řidiči naopak chtějí mít jistotu, že je zima nepřekvapí a přezouvají někdy až se zbytečně velkou časovou rezervou. Předčasná výměna pneumatik s sebou ovšem přináší i různá rizika a problémy. Brzdný výkon u zimního obutí totiž při teplotách nad 7 °C výrazně klesá. Podle prováděných testů zimních pneumatik se při teplotách mezi 10 až 13 °C prodloužila brzdná dráha na suché vozovce při rychlosti 100 km/h až o 16 metrů. Mimo to se rovněž snižuje přilnavost a jízdní stabilita. A také se zvyšuje spotřeba paliva. Zimní pneumatiky se proto v teplém počasí nedoporučují.
Ideální je prostě sledovat situaci a ten správný čas takzvaně vychytat. Pozor i na čekací doby, neboť přezouvat chce každý majitel vozu a pneuservisy mívají v tomto období opravdu plné diáře. A v neposlední řadě - pozor na správný výběr pneumatik. V některých státech již budou od této sezóny platit pouze zimní pneumatiky s tzv. alpským symbolem.