Článek
Z koutku oka se jí vydraly slzy, které rychle setřela do polštáře. Bylo jí teprve třicet a podvolila se tlaku filmového studia, které jí jasně dalo najevo: žádné děti, žádné skandály. Hollywoodská hvězda obětovala své nenarozené dítě kariéře – sama, v cizím městě, s manželem vzdáleným tisíce mil daleko, nic netušícím.
Nikdo jí nebyl nablízku, aby ji utěšil. Tlumený tikot hodin na stěně připomínal, jak neúprosně běží čas. A Ava, která patřila mezi nejkrásnější ženy své doby, se v tu chvíli cítila zoufale osamělá.
Narodila se na Štědrý den roku 1922 v malém městečku Grabtown v Severní Karolíně jako nejmladší ze sedmi dětí chudého tabákového pachtýře. Holčička z venkova, kterou rodiče láskyplně přezdívali „Broučku“, prožila první roky života obklopená tabákovými poli a vůní bavlny.
Rodina Gardnerových neměla elektřinu ani tekoucí vodu, ale malá Ava si na nedostatek nestěžovala – všechny okolo okouzlovala svýma smaragdovýma očima a nezbedným úsměvem. Tragédie však na sebe nenechala dlouho čekat. Když Avě bylo patnáct, její milovaný otec Jonas zemřel na těžký zápal plic.
Dívka seděla u jeho lůžka a bezmocně pozorovala tatínkovy vyhasínající oči. Ještě naposledy zoufale prosila místního baptistického kazatele, aby přišel umírajícímu dát poslední požehnání – jenže on nepřišel.
Pro mladou Avu to byla krutá lekce. „Nikdo se o tátu nestaral, když umíral. Byl tak sám… Ten kazatel nepřišel, i když jsem ho prosila. Nenáviděla jsem ho za to,“ vzpomínala po letech. Víra v Boha v ní toho dne zemřela spolu s otcem. Zanevřela na církev i modlitby – v srdci jí zůstala jen hořkost a odhodlání spoléhat už jen sama na sebe.
Po otcově smrti se rodina stěhovala z místa na místo, za obživou. Maminka Mollie dřela jako správcová internátů a penzionů, a dělala co se dalo, aby děti uživila.
Ava chodila v obnosených šatech po starších sestrách a ve škole se jí spolužáci posmívali pro její prostý původ. Přesto z ní rostla sebevědomá dívka, co se někdy chovala trochu jako kluk – běhala bosky po venku a nebála se vylézt ani na vysokou vodárenskou věž.
V šestnácti dokončila střední školu v malém městečku Rock Ridge a zdálo se, že ji čeká obyčejný život sekretářky. Ona ale toužila po něčem víc. Osud jí nahrál do karet v létě roku 1940, kdy odjela na prázdniny k nejstarší sestře do New Yorku.
Tam ji vyfotografoval švagr Larry, majitel malého fotoateliéru – vznikla série portrétů, kde má Ava na sobě puntíkované šaty a široký slaměný klobouk, tváře jako porcelánová panenka. Jeden z těch snímků vystavil Larry ve výloze na rušné Páté Avenue.
Za výlohou se usmívala neznámá kráska z jihu… a přilákala kolemjdoucího, který pracoval pro společnost Loews Theatres, mateřskou firmu studia MGM. Dotyčný se snažil získat na tu půvabnou dívku kontakt – lhal, že pracuje u filmu, a požadoval telefonní číslo. Neuspěl; rodina Gardnerových byla chudá, ale ne naivní.
Nicméně myšlenka poslat Aviny fotografie do MGM už byla na světě. Sestra a švagr se zavřeli v temné komoře a do rána vyrobili sadu promo snímků, které druhý den osobně doručili do newyorské kanceláře studia. MGM si Avu pozvalo na kamerové zkoušky.
Oslnila – ne snad pro svůj herecký projev (ten byl upřímně řečeno mizivý), ale kamera ji milovala od prvního okamžiku. Osmnáctiletá dívka z farmy dostala v roce 1941 standardní sedmiletou smlouvu na 50 dolarů týdně a mohla odjet do Hollywoodu plnit si sen.
Pro Avu to byl skok do jiného světa. V Los Angeles ji doprovodila starostlivá sestra Bappie coby garde – ostatně MGM trvalo na tom, že mladinká dívka nemá být sama. Okamžitě po příjezdu začalo studio pracovat na jejím „vylepšení“.

ve 40. tých letech jí bylo všude plno
Její syrový jižanský přízvuk producenty děsil, a tak dostala přísnou učitelku na trénování výslovnosti. Každý den hodiny trénovala správnou americkou angličtinu. Chodila také na lekce zpěvu – přestože jí později ve filmech často „vypínali mikrofon“ a nechali ji přezpívat profesionálkou.
Byla plachá a vyjukaná: v obrovských halách filmových studií se bála otevřít pusu, před kamerou se jí třásly ruce. Úzkost zaháněla tím, že si před natáčením občas přihnula alkoholu. Nikdy nepřestala pochybovat, jestli má kromě krásné tváře co nabídnout. Šéf MGM Louis B. Mayer o ní s jistou nadsázkou prohlásil legendární větu: „Hrát neumí, mluvit neumí – ale je úžasná. Získejte ji!“.
Prvních pět let v Hollywoodu pro ni bylo trápení v bezvýznamných rolích. Vystřídala přes patnáct drobných roliček, mnohdy nebyla ani v titulcích. Když procházela okolo hvězd jako Lana Turnerová v závodní jídelně studia, raději klopila zrak a styděla se jít mezi „opravdové hvězdy“ na oběd.
Teprve v roce 1946 přišel průlom: režisér Robert Siodmak ji obsadil do filmu Zabijáci podle Hemingwayovy předlohy, kde si Ava zahrála osudovou ženu Kitty Collinsovou po boku začínajícího Burta Lancastera.
Snímek měl obrovský úspěch a z nesmělé dívky s jižanským akcentem se přes noc stala hollywoodská hvězda první velikosti. Stále se ale cítila nejistá. „Připadám si tak hloupá,“ opakovala často. Neměla vyšší vzdělání a teď se pohybovala mezi světáckými režiséry a scenáristy – měla pocit, že si s ní nemají co říct.
K těmto pocitům přispěl i její bouřlivý osobní život. Když ještě jako neznámá smluvní herečka potkala devatenáctiletá Ava poprvé herce Mickeyho Rooneyho, byl to idol dívek a hvězda rodinných filmů od studia MGM. On se do ní zakoukal okamžitě – drobný, energický, zvyklý dostat všechno, co chtěl.
Ona ho zpočátku odmítala, spíš ze studu a obav. Nakonec podlehla jeho šarmu. Po půl roce známosti do toho v lednu 1942 praštili. Svatbu museli uspořádat tajně v zapadlé vesničce v Kalifornii, protože šéf studia Mayer se děsil, že kdyby fanynky zjistily, že je Rooney ženatý, zlomilo by jim to srdce. Avě bylo devatenáct, ženichovi jednadvacet – dva mladí krásní lidé v centru pozornosti.
Rázem se z nich stal okouzlující pár hollywoodských večírků: společné foto s úsměvem tu ve společnosti Judy Garlandové, tam dokonce na slavnostní narozeninové party prezidenta Roosevelta. Jenže pohádka netrvala ani rok. Mickey byl nenapravitelný milovník hazardu a žen.
Když Ava přišla po operaci slepého střeva z nemocnice domů a ve vlastní posteli našla cizí dámské sponky do vlasů, pohár trpělivosti přetekl. Rozvodové papíry podepsali v květnu 1943 – a týž den, kdy vešel rozvod v platnost, Avě zemřela maminka Mollie.
Slavný producent Howard Hughes, výstřední milionář a letecký konstruktér, si tu mladou krásku z Jihu vyhlédl a začal ji pronásledovat s nabídkami k sňatku. Ava ho nechtěla – „nemohla si představit, že by s ním sdílela lože“, přiznala v pamětech – ale byl vytrvalý. Zůstali tedy alespoň zvláštními přáteli. Kdykoli Ava potřebovala, Hughes jí pomohl; kdykoli si našla nového milence, Hughes se žárlivě zjevil a dělal scény.
Jejich dvacetiletá známost byla plná italských scén, dárků a vzteklých výbuchů. V jednu noc jí dokonce vlezl neohlášený do ložnice, šíleně zuřící v představě, že tam najde jiného muže. Hughes ji napadl a vrazil jí facku. Ava v hrůze popadla nejbližší těžký předmět – bronzovou sošku – a mrštila jím po Howardovi. Rozsekla mu tvář od spánku k ústům. On skončil na šití v nemocnici, ona s monoklem. Za pár dní si ale znovu volali, jako by se nic nestalo.
Profesně zatím stoupala stále výš. Ve 40. letech hrála v řadě úspěšných filmů po boku největších hvězd: s Clarkem Gablem, s Gregorym Peckem, s Dirkem Bogardem. Její krása režiséry fascinovala – stejně jako muže v jejím okolí. Nebylo jí ani 23 let, když se podruhé provdala.
V říjnu 1945 stála před oltářem s populárním jazzmanem Artie Shawem. Byl o třináct let starší, slavný klarinetista a inteligentní muž, a Ava se do něj bláznivě zamilovala.
Artie, miláček intelektuálů, ji zahrnoval knihami, které „musí“ číst, pouštěl jí klasickou hudbu a cepoval ji v sebevzdělávání se. Ava se snažila – dokonce si na univerzitě UCLA zapsala kurzy literatury a ekonomie a dosáhla výborných známek – ale její křehké sebevědomí i tak dostávalo rány. Cítila, že jí manžel pohrdá, že ji chce předělat k obrazu svému. Začala trpět úzkostmi a panickými záchvaty.
Jednoho dne se nervově zhroutila a utekla od něj. Po roce bylo i druhé manželství v troskách. Rozvod podepsali na konci října 1946.
Frank Sinatra. Láska jejího života a zároveň nejničivější vztah, jaký poznala. Poprvé ho zahlédla ještě coby Rooneyho manželka na večírku v roce 1943 – Frank tehdy zazpíval u klavíru a Ava prý pocítila, „že se jí zastavilo srdce“. On z ní nemohl spustit oči. Jejich skutečný příběh se však začal psát až o několik let později.

její život plnil bulvární magazíny
V roce 1949 se potkali znovu, tentokrát jako nezadaní, a vzájemná přitažlivost byla obrovská. Frank Sinatra byl v té době slavný zpěvák a herec, ovšem jeho věhlas už poněkud pohasínal – a on to těžce nesl. Byl ženatý s Italkou Nancy, matkou svých tří dětí, ale manželství se rozpadalo.
A pak přišla Ava: oslňující, divoká a nezávislá. Vrhl se do poměru s ní a přestal to jakkoli skrývat. Katolická Amerika zuřila. Sinatra dostával nenávistné dopisy, moralisté psali, že Ava je žena, co zničila jeho rodinu. Jeho hudební nahrávky lidé pálili na ulicích a v rádiu ho bojkotovali. V očích veřejnosti se z romantického idolu stal hříšník – a paradoxně to spíš ublížilo jemu než jí.
Ava totiž měla na plátně pověst nebezpečných svůdnic a to, co se v bulváru psalo o jejím skutečném životě, jí tak docela neuškodilo. Zato Sinatra se ocitl na dně: neprodával desky, přišel o filmové role, dokonce uvažoval, že nechá kariéry. V prosinci 1950 si Frank vyprosil na své ženě rozvod. Týden poté, 7. listopadu 1951, se Frank a Ava vzali na malé civilní svatbě ve Filadelfii.
Jejich manželství bylo jako výbuchy sopky. Vášnivá usmíření střídaly žárlivé skandály a výbuchy vzteku. Oba byli prudké povahy, oba milovali život naplno – a jeden druhého k zbláznění. Létaly talíře, padaly facky, milenci se rozcházeli a zase usmiřovali.

S Frankem
Excesů bylo víc. Jednou se Frank po ošklivé hádce pokusil o sebevraždu – spolykal hrst prášků. Ani ne za pár týdnů však svůj pokus zopakoval: zapnul plynové hořáky a znovu zkusil skoncovat se životem. Zachránili ho včas – ale Ava žila ve strachu, že jej svou láskou zabije. V dopise přítelkyni se tehdy svěřila, že „život s Frankem je peklo, ze kterého není úniku“.
Její vlastní bouřlivá povaha, kterou tak ráda prezentovala na plátně, se teď obrátila proti ní. Když Sinatra zčistajasna zmizel za bývalou milenkou Lanou Turnerovou, aby Avu naschvál ranil, reagovala podobně: vrhala se do milostných dobrodružství třeba s kaskadéry a osvětlovači, jen aby otupila bolest.
Ale největší trhlinu jejich bouřlivý svazek dostal ve chvíli, kdy do hry vstoupilo téma dítěte. Na jaře 1952 otěhotněla Ava poprvé, během filmování v Africe. Frank, který ji tam přijel navštívit, byl nadšený – miloval děti a najednou věřil, že by potomek mohl jejich vztah zkrotit. Jenže Ava, se bála: jejich životního stylu i své genetiky. A hlavně – bála se studia MGM, které v jejích očích stálo nad vším: smlouvy měly „morální klauzule“, hvězdy nesměly otěhotnět mimo plán, hrozily jim finanční postihy a konec kariéry.
Ava se tedy uchýlila k zoufalému řešení: odletěla z natáčení v Keni do Londýna, kde v tichosti podstoupila potrat. Frankovi neřekla nic; když se to později dozvěděl, zhroutil se a plakal před ní jako malý chlapec. Přesto se nevzdali. Jejich láska – nebo spíš závislost jednoho na druhém – byla příliš silná.
Za pár měsíců Ava otěhotněla podruhé. Tentokrát Frank uprosazoval, aby si miminko nechali. Jenže to už i ona ztrácela naději na společnou budoucnost. Podstoupila interrupci znovu, opět s těžkým srdcem. Sinatra stál tentokrát po zákroku při ní; když se probudila z narkózy, viděla prý jeho obličej zmáčený slzami.

ze škatulky „krásek“ se nedokázala vymanit
Na jaře 1953 oznámilo MGM, že se Ava a Frank rozcházejí. Zlomený Sinatra zůstal v USA, skoro nevycházel z domu a utápěl se v depresích. Ava odjela do Španělska, hledat zapomnění mezi temperamentními lidmi, daleko od Hollywoodu. Rozvod, ač zažádala už v roce 1954, protahovali právníci až do roku 1957.
Po tu dobu se ještě několikrát k sobě vrátili. Jenže jejich srdce už byla příliš zraněná. Manželství definitivně skončilo – láska ale nevyprchala nikdy. Zůstali přáteli až do smrti. Frank o ní v soukromí mluvil jako o ženě, která ho formovala, a uchovával si její fotku v medailonu na krku pro štěstí. „Byla to žena, kterou miloval nejvíc ze všech,“ prozradila Sinatraova dcera Tina.
Ironií osudu se mezitím Frankovi vrátil úspěch – i díky Avě. Když byl na dně po rozchodu a takřka bez práce, vyprosila mu u režisérů klíčovou roli ve filmu Odtud až na věčnost. „Jestli mu tu roli nedáte, zabije se,“ naléhala prý Ava na producenta Harryho Cohna. Měla pravdu: Sinatra tou dobou skutečně několikrát stál na prahu smrti vlastní rukou. Roli nakonec dostal a v roce 1954 za ni získal Oscara – paradoxně ve stejnou dobu, kdy se definitivně rozváděl s Avou.
Zatímco Sinatra se oženil znovu (ještě dvakrát), Ava se už nikdy nevdala. Několik bouřlivých románků sice ještě prožila – ve Španělsku okouzlila legendárního toreadora Luis Miguel Dominguína, sblížila se s legendárním spisovatelem Ernestem Hemingwayem i hereckými kolegy jako George C. Scott, s nímž to bylo natolik divoké, že ji prý opilý bil a ona mu jeho útoky vracela – jenže nic z toho už nebylo osudové.
Po třicítce jako by v ní něco vyhaslo. Vlastními slovy „zhořkla příliš brzy“ tím slavným životem po boku slavného muže. Cítila se unavená slávou, znechucená bulvární publicitou a zájmem, který ji neustále pronásledoval. Opustila Hollywood v roce 1955 a natrvalo se přestěhovala do Evropy. Deset let prožila v Madridu, milovala flamenco a temperament místních lidí – tam mohla tančit, pít víno do úsvitu a smát se v ulicích, a nikdo z toho nedělal aféru.

s Dirkem Bogardem, 1960
Žila konečně po svém, bez upjatých studiových pravidel. Od roku 1968 se usadila v Londýně, ve čtvrti Knightsbridge. Koupila si útulný byt v klidné ulici s výhledem na Hyde Park. I tam se cítila doma: chodila na dlouhé procházky se svými oblíbenými pejsky, do divadla nebo na operu vyrážela jen s blízkými přáteli, vařila pro ně pořádná jižanská jídla a pyšnila se tím, že dokáže být vynikající hostitelkou.
Žila z úspor a skromných honorářů, které ještě občas přijala za natáčení. Po odchodu od MGM se stala nezávislou herečkou a role si pečlivě vybírala. Ještě v 60. letech získala uznání za několik výrazných postav – například ve snímku Noc leguána (1964) po boku Richarda Burtona, kde ztvárnila postarší majitelku hotelu s cynickým humorem, a vysloužila si nominaci na Zlatý glóbus.
V 70. letech už filmových nabídek ubývalo, občas proto vzala i roli v televizi – překvapila například v populárním seriálu Knots Landing, kde se mihla jako excentrická milionářka. Na sklonku kariéry se smířila s tím, že herectví pro ni nikdy nebylo posláním, ale prací. „Celých 25 let jsem točila filmy. Mrzí mě to. Měla jsem raději získat dobré vzdělání, najít si prima manžela a vychovat děti – to jsou pro ženu ty nejdůležitější věci,“ prohlásila s hořkým úsměvem v jednom interview už v roce 1966. Šlo z ní cítit upřímnou lítost nad tím, co v životě neměla.
V londýnském bytě ubíhala léta v relativním klidu. Stárnoucí Ava se naučila být sama. Ze svých slavných milenců udržovala nejpevnější pouto s Frankem – volali si téměř každý den. Zůstala také blízká přáteli s hercem Gregorym Peckem, jemuž kdysi učarovala.
Čtyřicet cigaret denně a hektický život se ale podepsaly na jejím zdraví. V 50. letech jí lékaři zjistili autoimunitní onemocnění (zřejmě lupus), trápilo ji dýchání a klouby. Po šedesátce se její stav zhoršil: už tak drobná žena pohubla, často kašlala a vynechávala společenské akce.
Tvrdila, že je prostě „unavená“. Koncem roku 1986 přišel zhoubný úder – mrtvice. Ve věku 63 let ji postihla nejprve menší cévní mozková příhoda, vzápětí druhá, masivní. Ochromila ji na levou polovinu těla a upoutala na lůžko.
Ava od té chvíle potřebovala pomoc při chůzi, ruku už nikdy pořádně nezvedla. Její kdysi bezchybná tvář ochabla a pohled pohasl. Frank Sinatra ji nenechal trpět: trval na tom, že zaplatí všechnu léčbu. Poslal pro ni do Londýna soukromé letadlo s lékaři, aby ji převezli do Ameriky na specializované ošetření. Ava zpočátku odmítala. Ale on naléhal.
Ava nakonec svolila a nechala se transportovat. Specialisté v New Yorku pro ni už však nemohli mnoho udělat. Vrátila se domů do Londýna a poslední týdny svého života strávila ve svém bytě, s věrnou hospodyní po boku. Už nemohla chodit ven – když se jednou pokusila sama dojít na toaletu, upadla a bolestivě si nalomila žebro. Začala ztrácet chuť k jídlu a smířeně čekala na konec.
Dne 25. ledna 1990 ráno Carmen zjistila, že paní Ava nedýchá. V 67 letech zemřela, tiše a bez dramat, na zápal plic jako kdysi její tatínek. Její poslední noc byla svým způsobem symbolická: prý ještě vykouřila jednu cigaretu a poručila si sklenku šampaňského, jak dosvědčila hospodyně.
Když ta zpráva doletěla do Los Angeles, Frank Sinatra se na celý den zamkl před světem a nechtěl s nikým mluvit. Později poslal na její pohřeb ohromnou kytici s nápisem „Sbohem, má lásko“.
Ava Gardnerová byla pochována tam, kde to všechno začalo – doma v Severní Karolíně. Podle přání spočinula v rodinné hrobce v malém Smithfieldu, po boku milovaných rodičů a sourozenců. Náhrobek skromné „holky z venkova“ stojí jen pár kroků od muzea, které nese její jméno, plného nádherných šatů, filmových plakátů a černobílých fotografií.
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ava_Gardner
https://people.com/archive/cover-story-many-passions-no-regrets-vol-33-no-6/https://afinalcurtaincall.blogspot.com/2014/06/ava-gardner-1922-1990.html
https://readelysian.com/ava-gardner-a-woman-of-the-world/
https://www.britannica.com/biography/Ava-Gardner
https://www.avagardner.com/timeline
https://www.johnstoncountync.org/ava-gardner/avas-life/
https://bestmoviesbyfarr.com/actors/ava-gardner-the-one-who-broke-sinatras-heart/
https://jazzizdiscovery.com/sinatra100-frank-sinatra-and-ava-gardner-part-2/
https://www.foxnews.com/entertainment/ava-gardner-and-frank-sinatras-marriage-resulted-in-two-abortions-but-their-love-endured-says-author
https://www.vanityfair.com/hollywood/2016/07/classic-hollywood-abortion
https://readelysian.com/ava-gardner-a-woman-of-the-world/
https://www.dncr.nc.gov/blog/2023/12/28/ava-gardner-1922-1990-h-122
https://www.lifee.cz/ava-gardner-hollywoodska-herecka-kvuli-ktere-se-rozvedl-slavny-frank-sinatra-953f9
https://www.foxnews.com/entertainment/ava-gardner-and-frank-sinatras-marriage-resulted-in-two-abortions-but-their-love-endured-says-author