Hlavní obsah
Lidé a společnost

Madogiwa-zoku: Japonský fenomén zaměstnanců „u okna“

Foto: Dall-E (ChatGPT5)

V mnoha japonských firmách sedí lidé, kteří nedělají prakticky nic. Nejsou ale propuštěni, místo toho jsou posazeni k oknu. Tento fenomén má i své jméno: madogiwa-zoku. A ukazuje, jak rozdílně může vypadat pracovní kultura na opačných koncích světa.

Článek

Co je madogiwa-zoku?

Slovo madogiwa-zoku (窓際族) se doslova překládá jako „kmen u okna“. Označuje zaměstnance (obvykle staršího věku), kteří už nedostávají žádné důležité úkoly, ale firma si je přesto ponechá.

Západní firmy by v podobné situaci spíše sáhly k ukončení pracovního poměru. V Japonsku ale hraje velkou roli loajalita a zachování tváře. Proto se těmto lidem najde „místo u okna“, kde tráví čas bez práce, ale stále pobírají plat.

Kolik jich je?

Podle zveřejněných průzkumů 40 až 50 % mladých japonských zaměstnanců uvedlo, že ve své kanceláři mají někoho, kdo se řadí k madogiwa-zoku. Blogy o japonské kultuře popisují i temnější stránku. Někteří pracovníci vnímají takové přeřazení negativně, což může vést k depresím či sebevražedným myšlenkám.

Zkušenosti z Česka a inspirace pro firmy?

Na první pohled se může zdát, že v českých firmách nic podobného není. Přesto lidé v diskusích na sociálních sítích vzpomínají, že podobnou „parkovací pozici“ zažili i zde. Starší zaměstnanci bývali „odklizeni“ do méně viditelných míst, čekali na důchod, a občas se z nich stal zdroj rad pro mladší kolegy.

Fenomén madogiwa-zoku lze chápat i jinak – jako prostor mezi aktivní prací a úplným vyřazením. V čase, kdy člověk „oficiálně nic nedělá“, může přijít nový nápad nebo zkušenost, kterou předá ostatním. Pro české firmy tedy může být fenomén madogiwa-zoku inspirací, jak lépe využít lidi, kteří už nejsou v hlavní linii výkonu. Místo pasivity lze nabídnout roli mentorů, zapojení do inovačních projektů, výpomoc na krátkodobých úkolech či účast na firemních aktivitách. Tak se z „posezení u okna“ může stát prostor pro sdílení zkušeností i vznik nových nápadů.

Bouřlivé reakce na sociálních sítích

Když se toto téma objevilo na sociální síti LinkedIn, vzbudilo živou debatu:

  • „Tohle by se mi líbilo – být placený za nicnedělání. Ale po čase by to byla spíš past.“
  • „Zažil jsem to v německém korporátu. Zůstal jsem rok a půl bez projektu a firma na mě jaksi zapomněla.“
  • „V Česku se tomu říkalo ‘před důchodem v klidu’. Hodně takových ‘dědků’ sedělo v údržbě nebo v archivu.“
  • „To u živnostníků nehrozí. Přestože stojí firmu méně než zaměstnanci, kde se nějaký ten kmen vždycky najde, jejich produktivita se sleduje mnohem více.“
  • „Mně se to líbí. Na stáří, kterému se nikdo nevyhneme, je podle mě kromě přicházejících zdravotních problémů nejhorší ztráta důstojnosti a pocit zbytečnosti. Nevěřím, že by tito lidé neměli mladší generaci co nabídnout a jistě větší šanci k tomu mají od stolu u okna, než z lavičky v parku.“
  • „V japonských firmách je to úplně jiné než u nás. Panuje tam naprostá loajalita, oddanost firmě a až otrocká podřízenost do doby než se člověk dostane do manažerské pozice. Druhá strana mince je ta, že se skutečně o své lidi starají až do vysokého věku a zaměstnávají je například jako poradce, aby mohli pracovat. V Japonsku je každý člověk součástí hodinového strojku a funguje naprosto přesně a oddaně. Žijí tam pro práci.“
  • „Myslím, že je neplatí za ‘nic‘, ale za to, aby mladší viděli, že se o ně firma ‘postará‘ až budou staří, takže je to motivace pro ně, tam pracovat věrně až do vysokého věku.“
  • „Na jednu stranu je hezké, že firmy uznávají loajalitu a nechají lidi dožít kariéru důstojně. Na druhou stranu to může působit jako brzda pro ostatní – zvlášť pokud mladší kolegové vidí, že někdo pobírá plat a nic moc nedělá.“

Anketa

Anketa

Máte ve firmě někoho, kdo skoro nic nedělá?
Ano, závidím mu
50 %
Ano, štve mě to
0 %
Ne, u nás všichni makají
50 %
To jsem já
0 %
Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz