Hlavní obsah

Dcera odmítala jít do školy. Až třídní schůzka mi otevřela oči.

Každé ráno to začínalo stejně. Budík zazvonil, já už měla nachystané snídaně, krabičky do školy i bundy připravené u dveří. Ale moje dcera seděla na posteli a mlčela.

Článek

„Oblékni se, zlato,“ říkala jsem jemně, ale ona jen zavrtěla hlavou.

„Mám bolest břicha.“
„Je mi divně.“
„Asi budu zvracet.“

Zpočátku jsem to brala vážně. Kdo by neposlal dítě domů, když tvrdí, že mu není dobře? Ale opakovalo se to. Týdny. Pak měsíce. Byla to únavná spirála – myšlenky na simulaci, výčitky, obavy. A když se mi konečně podařilo ji do školy dostat, přišla domů úplně vyčerpaná. Bledá, podrážděná, tichá.

„Děje se tam něco?“ ptala jsem se.
„Ne,“ odpověděla. A víc ze sebe nedostala.

Byla jsem zmatená. Zoufalá. Začala jsem hledat chybu u sebe – jestli na ni netlačím, jestli nejsem příliš přísná. Mluvila jsem s ní večer, četla články o školní úzkosti, objednala termín u dětské psycholožky. Ale pořád jsem neměla odpověď na tu základní otázku: proč?

A pak přišla třídní schůzka.

Posadila jsem se mezi ostatní rodiče, klasický průběh. Známky, úkoly, výlety. Třídní učitelka působila mile, ale unaveně. Pak otevřela téma atmosféry ve třídě. A začala mluvit o „kolektivní dynamice“.

„Máme pár dětí, které jsou velmi silné v tom, jak ovlivňují ostatní. Bohužel ne vždy pozitivně. Víme o tom. Pracujeme na tom. Ale buďme upřímní – některé děti si to zkrátka odnášejí víc než jiné.“

Začalo mi svítat. Neřekla jméno, ale z toho, co popisovala, mi bylo jasné, o kom mluví. A taky pro koho mluví. Pro dívky jako ta moje.

Po skončení schůzky jsem za ní zašla. Řekla jsem jí, že moje dcera má problémy ráno vstát, že často pláče. Podívala se na mě a řekla:

„Ona to nikdy neřekne nahlas. Ale já vidím, jak se krčí, když někdo v její blízkosti zvedne hlas. Jak sleduje, jestli se někdo nesměje. Máme tady pár jedinců, kteří to zkrátka umí obrátit proti slabším. A někdy stačí jen pohled.“

To odpoledne jsem šla domů a sedla si k dceři. Neptala jsem se „co se děje“. Jen jsem jí řekla, co jsem slyšela.

A najednou praskla hráz.

Začala mluvit. O tom, jak má strach z jednoho kluka, který jí pravidelně schovává věci. Jak jí spolužačky pošeptají věci, které slyší jen ona. Jak se bojí učitele, který má podle ní rád „jen ty hlasité a drzé“.

Dlouho jsem ji jen držela. Byla to moje holčička. Moje citlivé, chytré dítě. A já jsem ji posílala do místa, kde každý den zápasila o přežití – tiše a sama.

Začali jsme jednat. S učitelkou, s výchovnou poradkyní, s psycholožkou. Nešlo to hned, ale pomalu se věci měnily. Dcera se postupně začala do školy vracet. Ne s nadšením – ale s pocitem, že už v tom není sama.

A já? Já jsem pochopila, že ne každé dítě umí říct „ubližují mi“. Někdy vám to řekne tělem. Mlčením. Strachem ze zvonku, který ohlašuje další den.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz