Článek
Škola by kromě vzdělávací funkce měla děti připravovat na budoucí život. Děti, které jsou ohroženy sociálním vyloučením, znevýhodněním ve vzdělávacím systému či jinými vlivy, jsou ve zvláštním postavení. Nejsou a ani nemohou být odpovědné za řešení své situace. Vyspělý vzdělávací systém by měl zavádět taková opatření, která dětem s jejich problémy pomohou a povedou ke zdravému fungování systému rodiny i vzdělávání.
Co je to školská sociální práce?
Školská sociální práce je specializované odvětví sociální práce, které obecně zahrnuje výkon sociální práce v resortu školství. Leží tak na pomezí mezi sociální prací a vzděláváním. Školský sociální pracovník by měl být jakousi spojnicí mezi školou a rodinou dítěte. Zatímco učitelé rozvíjejí potenciál žáka skrze předávání vědomostí a zručností, sociální pracovníci poskytují žákům podporu, aby měli co nejlepší a nejoptimálnější podmínky pro učení2.
Škola tvoří ideální místo pro včasnou identifikaci a prevenci rizikového chování žáků. Děti zde tráví podstatnou část svého dne a proto je to právě škola, která si může jako první povšimnout rizikových faktorů či zanedbávání dítěte. Pedagogický personál však nemá kompetence ani kapacitu podobné případy řešit a často si s takovými případy neví rady.
Jeho práce však nekončí u pomoci žákům. Měl by zde být také pro rodiče, učitele a další zaměstnance školy a v ideálním případě pracovat s celou komunitou - sociálními službami, policií, OSPOD, městským úřadem atd. Jeho činnosti a působení je tak velice široké. Řešením rizikových projevů chování pomáhají pracovníci snižovat záškoláctví a předčasné ukončování školní docházky a zároveň podporují školní úspěšnost.
Školská sociální práce v Československu
Záblesky školské sociální práce můžeme spatřit také v našem prostředí, a to díky Alici Masarykové, která byla průkopnicí sociální práce a ošetřovatelství v Československu a mnoho inspirace načerpala během svého pobytu v Americe. Po návratu do vlasti založila Dorost Československého červeného kříže. Instituce začala fungovat v roce 1926 a tvořili ji pedagogové, lékaři a sociální pracovníci. Pomáhala školákům i studentům a soustředila se na nedostatky ve státní a sociální péči o děti a mládež.
Jednalo se o jedinou školskou organizaci, která se věnovala pomoci žáků a studentů. Dorost Československého červeného kříže byl zrušen s nástupem KSČ k moci, v roce 1948. Vývoj celé sociální práce se tak u nás na mnoho let pozastavil a debaty o ŠSP se u nás začaly postupně rozvíjet až po roce 1989
Vzdělanostní nerovnosti vzrůstají
Podle různých výzkumů se v České republice prohlubují sociální a ekonomické nerovnosti a přibývá dětí se speciálními vzdělávacími potřebami či výchovnými problémy1. To všechno přispívá k rozevírání pomyslných nůžek v rozdílech ve vzdělanosti. Školy se také potýkají s obtížnou domluvou s rodiči či s rodiči, kteří se školou z mnoha různých důvodů odmítají spolupracovat.
Tím vším by se mohl zabývat školský sociální pracovník. V zahraničí se jedná o zavedenou pozici, v USA má dokonce více než stoletou tradici, kterou započali tzv. „visiting teachers“ - pracovníci, kteří navštěvovali děti uprchlíků a ty ze sociálně slabších rodin. Školského sociálního pracovníka můžeme v různých obměnách najít také ve většině evropských zemích.
Ve Velké Británii se pozice školského sociálního pracovníka nejčastěji označuje jako „education welfare services“ nebo „education welfare officer“. Sociální pracovníci zde primárně kontrolují pravidelnou školní docházku. Jako účinný nástroj proti neduhům záškoláctví se ukázalo telefonické kontaktování rodičů, jejichž dítě nebylo omluveno ve škole. Ve skandinávských státech je ŠSP poskytována v rámci tradiční intervence na individuální, skupinové i institucionální úrovni. Velký důraz je zde kladen na pomoc všem studentům bez rozdílu - hlavními problémy, které jsou řešeny, bývají drogy, alkohol, psychické, zdravotní problémy a násilí.
Chybějící legislativa i odborná diskuze
V ČR neexistuje legislativní zakotvení školské sociální práce a to je pro jeho působení na školách problematické. V posledních letech můžeme zaznamenat snahy o etablování školské sociální práce, ty však nakonec vždy ztroskotaly.
Například už v roce 2016 vznikl v rámci MPSV projekt, který se 3,5 roku zabýval problematikou záškoláctví a jako možnost řešení uvedl zavedení pozice sociálního pracovníka do škol. Ministerstvo však nakonec výsledky z projektu nevyužilo, místo toho se resort rozhodl pro škrtání dávek rodinám záškoláků3.
Vláda Petra Fialy profesi zmiňuje ve svých programových prohlášeních. Mluvčí Nadace Sirius v lednu 2022 uvedl, že vznikla mezirezortní komise ministerstva školství a ministerstva práce a sociálních věcí, které pracují na definici činností a standardů sociálního pedagoga4. V dubnu 2022 pak ministr školství Petr Gazdík na tiskové konferenci potvrdil, že MŠMT tuto pozici podporuje: „Jedním ze dvou strategických cílů nové strategie vzdělávací politiky ČR Strategie 2030+ je snížení nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnění maximálního rozvoje potenciálu žáků a studentů. Pro naplnění tohoto cíle je nezbytné posílení role sociální práce v rámci regionálního školství. Jednou z cest k zajištění těchto činností je i posílení pozice sociálního pedagoga, jejíž zavedení do škol je odbornou veřejností podporováno.5“
Jenže od té doby je ticho po pěšině. V novele zákona o pedagogických pracovnících se sociální pracovník i přes sliby neobjevil, a tak zůstává školská sociální práce pouze předmětem debat.
Zdroje:
1. PROKOP, Daniel a kol. Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity. Souhrnná analýza pro Nadaci České spořitelny 2020, 2020.
2. MATULAYOVÁ, Tatiana, 2006. Školská sociálna práca – potreba a perspektívy. In: Sociální práce: Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, s. 101 - 108. ISSN 1213-6204.
3. Záškoláctví mohli řešit sociální pracovníci škol, uvedli experti po letech práce. Ministerstvo je nevyslyšelo. In: IRozhlas.cz [online] [cit. 2023-02-09]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/skolstvi-zaskolactvi-reseni-socialni-pracovnici-ministerstvo-prace-jana-malacova_2002272232_ako
4. Sociální pedagogové na školách se možná ještě letos dočkají ukotvení v zákoně. In: Pražský patriot [online]. Praha, 28. ledna 2022 [cit. 2023-03-01]. Dostupné z: https://www.prazskypatriot.cz/socialni-pedagogove-na-skolach-se-mozna-jeste-letos-dockaji-ukotveni-v-zakone/
5. MŠMT podporuje posílení pozice sociálního pedagoga, 2022. In: msmt.cz [online]. Praha, 20. dubna 2022 [cit. 2023-03-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-podporuje-posileni-pozice-socialniho-pedagoga
6. FALTÝNKOVÁ, Eliška. Projekt na zavedení pozice školského sociálního pracovníka. Olomouc, 2023. bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Cyrilometodějská teologická fakulta