Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nenávist

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí…krásná vize, leč, leč.....

Článek

Zažil jsem období, kdy se preferovala třídní nenávist. Moc jsem tomu nerozuměl, proč nenávist a proč třídní? Měl jsem tehdy jiné priority.

Měl jsem ale kliku. Seznámil jsem se s jednou starší paní, někdejší „kapitalistkou“, měli s manželem malou továrnu, o kterou po Únoru přišli, a ta mi při debatě řekla následující větu: „Komunisti, to je jen trest za naši rozežranost!“ Měla by vcelku důvod nenávidět tehdejší režim, ale skoro to vypadalo, že bere svůj díl odpovědnosti za to, co se stalo. Ta rozežranost! Moc si jí stále vážím.

V tom mém mládí, se stále ozývalo: milujeme a nenávidíme. (Pro mladší milujeme SSSR a nenávidíme prohnilý západ.) Dobře, dobře. Byla taková doba. Jsme trochu časově dál, ale stále to milování a nenávist funguje, i když už třeba ne tak na vyhraněné státní a režimní úrovni. Pořád je tady rasová nenávist, nenávist hladových proti sytým (to už ani tak moc ne), ale nenávist neúspěšných proti úspěšným, atd.

Jiří Stránský ve své knize Zdivočelá země uvedl dialog svého hrdiny, když ho propouštěli z lágru: „Vy nás asi hodně nenávidíte, co?“ povídal estébák. „Ale vůbec ne,“ odpověděl propouštěný, „nenávist je vztah, a vy jste mi fuk!“

Přemýšlel jsem o tom výroku. Estébák dostal na „solar“, možná si to ani neuvědomoval. Osobně si myslím, že se není možné vyhnout lásce ani nenávisti. A nikdy nám to nemůže být „fuk“.

Vracím se k úvodu. Ta „rozežranost“ má spoustu jiných podob. Rozežranost ve stylu „já nebo my víme nejlépe, co je třeba a jak“, tak to je rozežranost, ne tedy trávicího traktu, ale spíše mozkových pochodů, nepřipouštějících jinou stravu. Nechybí ani arogance, která podle Jana Wericha je pouze parukou na duševní pleš. No a někdy se ta „rozežranost“ vykulí jako nenávist, když je jí až tak nevede.

Rozežranost mocí, jak je ta moc lákavá…no a když se tak moc nevede, je tady nenávist ve všech svých podobách, abychom se za její pomoci dostali tam, kde jsme už byli. Jenomže ta nenávist má taky dva konce…

Blížím se k závěru. Opět použiji výrok pana Wericha o lidské blbosti. Omlouvám se pane Werichu, ale použiji váš výrok upravený: Nad lidskou nenávistí nelze zvítězit, ale nikdy s ní nesmíme přestat bojovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám