Hlavní obsah
Rodina a děti

Kjůt, ízy, najs. A česky by to nešlo, děti?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Na rozklíčování používaných slov dnešními dětmi by se nám někdy hodil slovník.

Anglická slovíčka v běžném rozhovoru používají čím dál častěji mladší děti.

Článek

Život nám neustále přináší nová a překvapující zjištění. Jedno takové přišlo zrovna nedávno, když jsem vyzvedávala svou sedmiletou dceru ze školy. Rovnou se na mě vytasila se zážitky školního dne, ovšem tentokrát s novými slovy, které jsem u ní doposud neslyšela.

Mami, Anička přinesla plyšáka a on je úplně kjůt. Jo a psali jsme písemku, která byla ízy.
Adéla, 7 let

To nám to začíná brzy

V duchu nevycházím z údivu, ale dělám, jakože nic. Vím, že mladí používají různá cizí slůvka, ale myslela jsem si, že tento úkaz přijde mnohem později, až na druhém stupni u puberťáků. Alespoň za nás to tak bylo.

A to je teprve začátek

Chápu, že děti se takhle cítí děsně incool. Nebyla jsem jiná a při používání slov, které zrovna frčely, jsem se cítila dost důležitá, ale taky jsem si všímala, že třeba babička a mnohdy i rodiče mi už nerozumí a vzniká tak jakási mezigenerační propast.

Nešlo by to česky?

Prvním cizím slovům používaným dcerou zatím rozumím, ale obávám se, že přijdou nová, na která by se mi hodil slovník. Vždyť prababička je už teď ztracená v rozhovorech s pravnoučaty.

Když k ní jedeme na návštěvu, děti žádám, aby to zkusily česky a vysvětluji, že prababička jim jinak nebude rozumět. Pokud i tak do rozhovoru zakomponují cizí slova, musíme jí to dovysvětlit.

To víš babi, oni tak dnes mluví

Asi v každé době přijdou nová slova, která se stanou oblíbenými a hojně používanými. Vždyť i někteří dospělí, často zaměstnanci nadnárodních korporátů, zahrnují do běžné řeči anglická slova a přijde jim to takto přirozené.

Zatím jsem jen překvapená, že u nás se používají cizí slova už v 7 letech, ale zároveň jsem šťastná, že jde o milá slova a ne vulgarismy. Uvidíme, co přijde v budoucnu.

Zajímalo by mě, jaká slova používají vaše děti, které už jsou možná starší. Napište do diskuze nebo pokud už máte na kontě spoustu pro vás nových slov, využijte možnost k napsání vlastního článku na Médiu.

Vážně bych ocenila nějaký minislovník aktuálně používaných pojmů dnešní mládeží, kterým nemusíme rozumět na první dobrou. Ať vím, na co se připravit.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Anketa

Používají děti slova, kterým nerozumíte?
Ano.
69,4 %
Ne.
30,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 124 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz