Hlavní obsah
Názory a úvahy

Voda z Želivky s citronem a okurkou. A což takhle dát si víno?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Ke zlepšení chuti vody by měl pomoct citron, okurka a vychlazená voda.

Také my, jakožto pražská domácnost odebírající vodu z Želivky, jsme pocítili změnu chuti kohoutkové vody. Příčina zhoršení vlastností vody tkví ve změně technologie na Úpravně vody Želivka.

Článek

Celý červenec jsme trávili mimo domov, a proto o zhoršení chuti a zápachu vody víme teprve týden.

Po příjezdu z dovolené jsem si vodu po odpuštění napustila do sklenice, která chvíli stála na kuchyňské lince. Přibližně po deseti minutách jsem se napila a přišlo mi, že voda má nějakou divnou chuť, která zdánlivě připomínala mátu, ale opravdu jen zdánlivě. Byla to spíš taková divná máta. Za normálních okolností bych touto oblíbenou rostlinou vodu ráda dochutila. Mátu jsem dokonce pěstovala v květináči na balkoně, ale když jsme po měsíci přijeli domů, dle očekávání byla seschlá a místo do sklenice s vodou letěla do popelnice. Protože mám citlivější čich i chuť, chvíli jsem si říkala, že zhoršená kvalita vody je pouze můj subjektivní pocit. Jenže voda nelahodila ani ostatním členům rodiny a tento stav se nezlepšil ani po několika dnech.

Mátový dozvuk na chuťových buňkách se následující dny vytratil. Voda z kohoutku už nebyla ani trochu chutná a nebýt informace o nezávadnosti na webu Pražských vodovodů a kanalizací (PVK), myslela bych si, že je zdraví škodlivá. Právě na webu PVK jsem se dočetla, že nepříjemná změna vlastností vody je způsobena plánovanou změnou technologie na Úpravně vody Želivka a vysoké teploty předchozích dnů ke zlepšení také nepřispěly. Vodohospodáři tvrdí, že až budou více dnů nižší teploty, mohla by se zlepšit i chuť vody, na což jsem zvědavá. Zlepšení zatím nenastalo, ale je pravda, že chladněji je zatím krátce. Změna technologie na Úpravně vody Želivka má podle plánu trvat až do listopadu.

Vodohospodáři doporučují nechat vodu odtéct, aby byla co nejstudenější. Také prý pomůže dát do vody plátek citronu nebo okurky a vodu dát do lednice v otevřené nádobě. Tato opatření by se měla odrazit ve zlepšení chuti. Osobně jsem to zatím nezkoušela, ale myslím si, že za pokus to stojí.

Neplatím si pitnou vodu proto, abych skoro půl roku kupovala balenou

Naše městská část má skupinu na sociální síti, kde se diskutuje o aktuálních problémech, událostech a podobně a velmi diskutovaným tématem byla právě chuť a kvalita vody. Jedna paní nadávala, jaká je to nehoráznost platit spoustu peněz za pitnou vodu a ve finále půl roku kupovat balenou. Chce dostávat to, za co platí a že to je pořádný ranec peněz. Jiná paní navrhuje snížit cenu vody, aby bylo na citrony, okurky, mátu a další ingredience, které mohou být nápomocné pro zlepšení chuti vody. Jiný pán si dokonce myslí, že důvodem horší chuti vody je pokles prodeje balené vody a je potřeba přimět obyvatele k tomu, aby ji zase kupovali. Pán z Moravy pro změnu doporučuje pít místo kohoutkové vody odebírané z Želivky rum, pivo nebo jiný alkohol dle libosti. Já bych preferovala spíše víno. Spoustu diskutujících lidí nastalá situace netěší, ale dokázali se s ní smířit.

Dejte si skleničku a hoďte se do klidu

Co se mě týká, velmi souzním s doporučením pána z Moravy a zastávám názor, že mudrování na sociálních sítích je víceméně k ničemu. Na druhé straně chápu a respektuji, že někomu může pomoct vyventilovat nespokojenost a třeba u toho najít spřízněnou duši.

Přestože je pravdou, že voda aktuálně není dobrá, myslím si, že se to dá s různými opatřeními a vědomím o nezávadnosti vody bez problémů zvládnout, dokud potřebná rekonstrukce trvající od poloviny července do konce listopadu nebude dokončena. Navíc není vyloučeno, že zlepšení přijde během dnů, kdy bude chladnější počasí.

Uklidňuje mě tvrzení vodohospodářů o nezávadnosti vody, ze které mi ještě nebylo špatně. Když vodu nechám odstát, chuť je lepší, ale protože to stále není ono, vařím si dobrý čaj, který popíjím studený. Vyzkouším také doporučované citrony, okurku a vodu z lednice, a pokud ani to nepomůže, dopřeju si skleničku zaručeně dobrého vína z Jižní Moravy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz