Hlavní obsah
Umění a zábava

Tři zlaté dukáty a Klíč svatého Petra: diváky neurazí, ani nenadchnou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Eskarína/leonardo.ai

Sváteční televizní program

Letos byly divákům ČT představeny dvě nové vánoční pohádky: Klíč svatého Petra na Štědrý den a Tři zlaté dukáty na 1. svátek vánoční. Ovšem podle dosavadních recenzí se zdá, že nevyčnívají z průměru.

Článek

Klíč svatého Petra

V pořadí třicátá štědrovečerní pohádka režiséra Karla Janáka dle scénáře Petra Hudského si zatím na csfd.cz vysloužila hodnocení 54 %. Příběh předává vcelku jednoduchá poselství v duchu desatera božích přikázání. Trojice hlavních hrdinů Tobiáš (Filip Březina), Emílie (Berenika Kohoutová) a Vilém (Mark Kristián Hochman) se po smrti ocitá před branou svatého Petra, který jim uloží podmínku přinést mu zpět jeho klíč ve lhůtě tří dnů. V opačném případě je čeká peklo. V honbě za znovuzískáním klíče se však zapletou do námluv princezny. Následuje obvyklé plnění tří úkolů, které vymýšlí proradný kancléř (David Novotný) se svou ženou (Sabina Remudová), přičemž jediným soupeřem zůstane vodník (Lukáš Příkazký).

Tobiáš a jeho přátelé si nadále vypomáhají lstí a loupežemi, ale pod dohledem svatého Petra své činy následně proměňují v dobré skutky. Zhruba v polovině příběhu se náklonnost k princezně společně s motivem zájmů kancléřského páru dostává do popředí. Pohádka vrcholí dilematem, zda vrátit svatému Petrovi klíč ve stanovené lhůtě a odejít do nebe, nebo ještě zachránit princezně život za cenu svržení do pekla. S důrazem na obětavost následuje typický závěr, kdy dobro vítězí nad zlem a vše se ještě dosladí láskou protagonistů.

Právě důraz na morální hodnoty však hodnotí někteří diváci jako přehnaný. Kritizováno je i přílišné klišé, předvídatelnost a s tím spojená neoriginalita příběhu.

Kladně jsou hodnoceny filmové lokace (scenerie hradu Zvíkov, zámku Sychrov a Slavonic), herecké výkony a tradiční humor.

Tři zlaté dukáty

Koprodukční pohádka režírovaná Marianou Čengel Solčanskou zatím vítězí v hodnocení diváků na csfd.cz pouze o jediné procento (tj. 55 %). Pohádku je možné zhlédnout buď s českým, nebo slovenským dabingem. Děj příběhu se odvíjí od kletby šlechtičny Julie (Kateřina Krajčovičová), kterou může z věčnosti osvobodit jen ten, kdo jí vrátí nabídnutý zlatý dukát. Ústředním hrdinou se tedy stane její budoucí zachránce, venkovský pastýř Juraj (Ladislav Bédi). Do života na venkově jsou však přimíchány moderní a v pohádce neobvyklé prvky: Juraj jezdí na kole, na salaši má zavedenou elektřinu a jednoho dne se nad vesnicí dokonce objeví vzducholoď. Zájem o vědu do příběhu vnáší místní učitel (Juraj Hrčka).

Juraj je přesvědčen, že dosavadnímu životu unikne cestou do Ameriky. Nicméně poté, co potká urozenou Julii ve starobylém hradu, snaží se jí pomoci získat zpět její panství. Jakmile se však Julie do zámku vydá, dosavadní majitel Blažej (Jozef Vajda) ji odhalí a uvrhne do hladomorny. Juraj mezitím rozkrývá podrobnosti o kletbě a vydá se Julii zachránit. Společně s ním na zámek vtrhnou četníci a notář (který se na zámek dopravuje autem). Pohádka v tomto případě vsází i na relativně moderní závěr, kdy je vše vyřešeno majetkovým převodem a Blažej je zatčen. Příběh pak uzavírá završení vztahu mezi Julií a Jurajem.

Pohádce je vytýkána zejména nevýrazná hlavní postava (Blažej) a plytký příběh, který budí dojem, že se v pohádce nic dramatického neděje. Zároveň je kritizována absence humoru, na který jsme v pohádkách zvyklí.

Jako pozitivní diváci hodnotí záběry slovenské přírody a obsazení ústřední dvojice. Zahrnutí moderních prvků a zachycení Julie v časové smyčce (kvůli kletbě čelila prokletí 300 let) pak diváky rozdělilo na dva tábory: na první polovinu působilo rušivě, kdežto zbývající to oceňují jako pokus pojmout pohádku netradičně.

Výsledný dojem z obou pohádek

Žádná z prezentovaných pohádek tedy nedosáhla výrazného ohlasu diváků. Jedná se o průměrné televizní počiny, které ukrátí sváteční čas, ale brzy upadnou v zapomnění. Přitom obě útočí na opačnou stranu spektra: Zatímco Klíč svatého Petra zůstává věrný tradičním českým pohádkovým prvkům, jako jsou humor, předvídatelný příběh, kouzla a pohádkové postavy, Tři zlaté dukáty se snaží o inovaci spojením venkovského prostředí s moderní civilizací a originálním scénářem.

Je škoda, že výsledkem je jen další utvrzení skepse českých diváků. Průměr očekáváme a průměr také dostáváme. Šeď televizního programu tak opět musí vyrovnávat buď staré skvosty typu Tři oříšky pro Popelku, nebo oblíbený Anděl Páně. Nezbývá než doufat, že příští pohádky nabídnou víc než jen krásné lokace a vkusné herecké obsazení.

Zdroje: csfd.cz, totalfilm.cz (Klíč svatého Petra), totalfilm.cz (Tři zlaté dukáty)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz