Hlavní obsah

Život bez dětí byl hřích, dnes je to volba. Proč kdysi lidé měli deset dětí a teď nechtějí žádné?

Foto: Eskarína / ChatGPT 5.0, vizualizace

Ilustrační obrázek

Deset a více dětí nebylo v minulosti ničím neobvyklým. Proč měli lidé tolik potomků? Šlo o projev lásky, nebo za tím stálo něco úplně jiného? A jak je možné, že dnes po nich někteří z nás vůbec netouží?

Článek

Zrození kultu plodnosti

Pravěké a starověké kultury přikládaly plodnosti mimořádný význam. Zpočátku na ni pohlížely jako na přirozenou součást života – stejně samozřejmou jako rozmnožování u zvířat. Jenže postupem času se něco, co bylo původně jen pudovým chováním, proměnilo v posvátný symbol.

Lidé začali plodnost uctívat, protože ji spojovali s hojností. Důkazem jsou nesčetné figurky pravěkých venuší, jejichž zaoblené tvary ztělesňují nejen těhotenství, ale i dostatek potravy. Ten ostatně s pořízením potomků úzce souvisel – úspěšně se mohli rozmnožovat jen ti, kteří dokázali všechny své členy uživit.

Plodnost však neznamenala jen schopnost přežít. Jakmile spolu lidé začali soupeřit, stala se také symbolem moci, síly a prestiže. Čím více potomků, tím více potenciálních válečníků. Ačkoli se tento okamžik nedá v historii přesně vymezit, šlo o období, kdy plodnost přestala být výsadou žen a stala se i záležitostí mužů. Význam ženy jako dárkyně života sice přetrvával, ale pomalu se do něj začaly vkrádat patriarchální prvky.

Rozmnožuj se, nebo zemři

Mužská potence vystoupila do popředí zejména v období starověku, kde se společně se schopností bojovat stala důležitým atributem panovníka (ostatně samotné slovo potence vychází z latinského potestas, tedy „moc“ nebo „vláda“). V Mezopotámii se král musel každoročně zúčastnit posvátného erotického rituálu známého jako „svatá svatba“. Spočíval v tom, že měl veřejně, před očima svého lidu, pohlavní styk s velekněžkou bohyně Ištar.

Ejakulací do jejího lůna symbolicky zajistil přízeň bohů a dobrou úrodu. Pokud by rituál nezvládl, riskoval by tím nejen své postavení, ale i život. Pověrčivost a náboženská víra byla tak silná, že by se někdo dříve či později pokusil neschopného panovníka odstranit.

Foto: Yoav Dothan / Wikimedia Commons / Creative Commons Zero, Public Domain Dedication

Erotická hliněná plaketa z období 2000 let př. n. l. nalezená na území tehdejší Mezopotámie (dnes Irák)

Ploďte a množte se

Víra ovlivňovala význam sexu a plodnosti po celá další tisíciletí. Jenže zatímco polyteistická náboženství připouštěla, že pohlavní styk může být i zdrojem rozkoše, křesťanství se pokusilo tuto rovinu potlačit a degradovalo sex na činnost určenou primárně (a téměř výhradně) k rozmnožování.

Už v knize Genesis Bůh lidstvo vyzývá: „Ploďte a množte se a naplňte zemi.“ Bible tak vštěpovala věřícím, že zplodit potomky je jejich svatá povinnost. Kombinace náboženského přesvědčení, společenského očekávání, nedostatečné antikoncepce, vysoké dětské úmrtnosti a snahy udržet majetek v rámci rodu vedla k tomu, že lidé mívali mnohonásobně více dětí než dnes.

Láska, radost, nebo utrpení?

Z dnešního pohledu by se mohlo zdát, že si lidé pořizovali deset nebo i dvacet dětí také proto, že je měli rádi. Nicméně s láskou to podle mínění některých psychohistoriků příliš nesouvisí. Vysoká dětská úmrtnost totiž vedla rodiče k tomu, aby se ke svým potomkům citově příliš neupínali. Z toho důvodu je ti majetnější svěřovali do péče kojných a věnovali jim pozornost až ve vyšším věku.

V tomto ohledu nelze opomenout ani nezáviděníhodné osudy šlechtičen a královen, jejichž jediným posláním bylo rodit až do posledního dechu – sice přivedly na svět desítky dětí, ale také to mnohé z nich zaplatily životem. Bez vymožeností moderní medicíny byl porod jako ruská ruleta a bez anestezie představoval pro rodičku hotové peklo.

Snadné to však neměli ani muži. I od nich se očekávalo, že zajistí pokračování rodu. Pokud šlo o panovníka, mohla absence dědice uvrhnout celé království do války. V této souvislosti působí zvlášť absurdně touha po mužském potomkovi – dědit totiž mohl zpravidla jen on. Dcery byly většinou dobré jen k uzavírání sňatkových spojenectví a na oblibě jim nepřidávalo ani to, že pro ně bylo nutné zajistit věno.

Upalování a lynčování bezdětných

Posedlost plodností vedla v některých případech až k pohrdání či nenávisti vůči těm, kteří děti z nějakého důvodu neměli. Tyto postoje přiživovala hlavně církev, jež na neplodnost pohlížela jako na Boží trest, v horším případě jako na důkaz spolčení s ďáblem. V 15. století proto mohly bezdětné ženy skončit až na hranici.

Vedle náboženského tlaku se ale objevoval i jiný pohled – a to, že neplodnost může být projevem nemoci, nikoli prokletím. V tomto ohledu spolu pak církev a medicína dlouho soupeřily. Nicméně dobrovolná bezdětnost, tedy situace, kdy člověk děti prostě nechce, se v historických pramenech prakticky nevyskytuje.

Přesto se však takoví lidé našli a zejména u žen je to snadno pochopitelné. V dokumentu z dílny History Channel se dívka jménem Mevia stane gladiátorkou poté, co vidí svou matku zemřít při porodu. Podobná zkušenost mohla k rozhodnutí nemít děti přimět mnoho žen, které pak našly útočiště například v klášterech.

Ozvěny minulosti versus společenský obrat

Tisíce let dlouhá historie, po kterou nám zplození dítěte bylo diktováno jako povinnost a společenská či náboženská norma, v nás zanechala takřka nesmazatelnou stopu. Ačkoli se může zdát, že jde o záležitost dávno minulou, důvody pro pořízení potomka (neznalost či nedostupnost antikoncepce, náboženské přesvědčení apod.) byly aktuální ještě ve 20. století – a jejich ozvěny přetrvávají dodnes.

Ať už se jedná o zákaz nebo omezení interrupce, stigmatizace bezdětných nebo vyzdvihování tématu klesající porodnosti, to vše souvisí s normami, které si lidstvo v průběhu tisíciletí vytvořilo. Nicméně je na čase připustit, že 21. století s sebou přineslo zásadní společenský obrat – dostatek základních životních potřeb, lékařská péče, antikoncepce, úpadek náboženství, ale i dostupnost vzdělání učinily z rozmnožování možnost, a nikoli povinnost.

Jestliže si dnes pořizujeme děti, činíme tak proto, že je chceme, a ne proto, že je musíme mít. A s každou další generací roste počet lidí, kteří po nich netouží vůbec. S tím se do popředí dostává také problematika přelidnění planety a hrozby, jež přináší. Ostatně už etolog John B. Calhoun ve svém kontroverzním experimentu s hlodavci poukázal na skutečnost, že přelidnění může být příčinou klesající míry reprodukce, úpadku společnosti, a nakonec i jejího definitivního zániku.

A co si myslíte vy? Považujete přechod od uctívání plodnosti až k dobrovolné bezdětnosti za symbol pokroku, za nevyhnutelnou změnu, nebo za projev úpadku lidských hodnot?

Hlasujte v anketě pod článkem, napište komentář do diskuze nebo navštivte profil autorky, kde na vás čekají další zajímavé příběhy.

Anketa

Považujete odklon od uctívání plodnosti za pokrok, nutnost, nebo úpadek lidských hodnot?
Jednoznačně pokrok – lidé už se nerozmnožují z povinnosti, ale na základě vlastní volby. To je obrovský posun v lidském myšlení i svobodě.
33,3 %
Je to nevyhnutelná změna, kterou přinesl blahobyt a technologický rozvoj – už prostě žijeme v jiném světě než dříve a je potřeba se s tím smířit.
0 %
Je to úpadek lidských hodnot – místo dětí si pořizujeme věci. Zapomínáme, že tradiční rodina byla základem lidské civilizace.
66,7 %
Myslím si něco jiného a svůj názor napíšu do komentáře.
0 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz