Článek
Pro reverenda Wilberta Awdryho se tahle „pohádka“ stala realitou. Dnes je Lokomotiva Tomáš (dříve Mašinka Tomáš) jedním z nejvýnosnějších animovaných seriálů všech dob - značkou, kterou vlastní americký gigant Mattel a která ročně vydělává stovky milionů dolarů. Jak se z obyčejné vánoční hračky stal největší dětský mediální fenomén planety?
Zrod legendy: Vánoční dárek za miliardy
Rok 1943, válečná Británie. Anglický farář Wilbert Awdry vymýšlí příběhy pro nemocného syna a z dřevěné hračky s nápisem „NW“ (No Where) vznikají postavy, které za osmdesát let budou znát děti od Prahy po Tokio.

Autor Mašinky Tomáš Christopher Awdry v roce 1987
První kniha „The Three Railway Engines“ z roku 1945 se stala hitem, ale Thomas se objevil až o rok později. Do roku 1972 napsal Awdry 26 knih, které se prodaly v počtu přesahujícím 50 milionů výtisků - a to byla teprve začátek obřího byznysu.
Cesta na obrazovky: Když Beatles přinesly miliony
Skutečný průlom přišel v roce 1979, kdy producentka Britt Allcroft koupila televizní práva za pouhých 50 000 liber. 9. října 1984 se spustila skutečná peněžní mašina: první díl Thomas the Tank Engine & Friends dosáhl sledovanosti ve Velké Británii 8,5 milionu diváků.
Ale teprve hvězdní vypravěči udělali z Thomase globální značku. Ringo Starr, bývalý bubeník Beatles, poskytl svůj hlas prvním dvěma sériím. Jeho liverpoolský přízvuk a laskavé vyprávění otevřely americký trh - a s ním přišly skutečně velké peníze. Po něm převzal štafetu George Carlin, jeden z nejdrsnějších amerických stand-up komiků, který se nečekaně stal hlasem pro nejmenší děti.
Český Thomas: Místní podoba globálního fenoménu
V Česku má Thomas (Tomáš) své vlastní hlasy: Prvních třech sérií se ujal Radovan Vaculík, po něm převzal roli Bohuslav Kalva a závěrečnou píseň v některých epizodách zpívá Jan Maxián.
Mašinka Tomáš versus Lokomotiva Tomáš
První tři série, které u nás běžely na kanálu JimJam, se jmenovaly Tomáš a přátelé. Když ale v roce 2006 začal Minimax vysílat osmou sérii, použil název Lokomotiva Tomáš. Stejný kanál nadaboval i první film, u kterého v materiálech uváděl jméno Tomáš a kamarádi, ale v samotném dabingu to nezaznělo.
O pár let později, v roce 2008, vydal Bontonfilm DVD s názvem Mašinka Tomáš, i když dabing byl převzatý od Minimaxu s označením „Lokomotiva Tomáš“. Nakonec musel Bontonfilm název opravit, protože držitel licence trval na tom, aby se oficiálně používalo označení Lokomotiva Tomáš.
Proč Thomas funguje?
Co dělá malou modrou mašinku tak neodolatelnou? Odpověď překvapivě leží ve vědě. Thomas má velké oči a jednoduchý úsměv - nic složitého, nic nejednoznačného. Výzkumy ukazují, že tyto jasné výrazy tváří pomáhají dětem lépe rozpoznávat emoce.
Awdryho příběhy fungují na principu předvídatelnosti - na ostrově Sodor platí jasná pravidla, každý má svou roli, a i když se občas něco pokazí, vždy to dobře dopadne. Pro dětský mozek je to perfektní kombinace vzrušení a bezpečí.
Nečekaný objev: Thomas jako lék
Nejpozoruhodnější je vztah Thomase k dětem s autismem. Průzkum National Autistic Society ukázal šokující číslo: 58% rodičů autistických dětí označilo Thomase za první oblíbenou postavu svého dítěte.
„Thomas & Friends je na 100 procent zodpovědný za to, že můj syn začal mluvit. Thomas byl jeho život,“ uvedl jeden z rodičů v průzkumu. Rodiče hlásí zlepšení v rozpoznávání emocí, řeči i sociálních dovednostech.
Děti s autismem mají často potíže s lidskými výrazy tváře - Thomas nabízí jasné, jednoduché emoce na přední části mašinky. V roce 2022 Mattel představil Bruna the Brake Car - první autistickou postavu dabovanou skutečným autistickým dítětem.

Hlas kritiků: Temná strana ostrova Sodor
Ne všichni však na Thomase pohlížejí s láskou. Akademici a kritici v něm vidí něco mnohem temnějšího než nevinnou dětskou zábavu.
„Thomas je autoritářská noční můra,“ píše americký Slate Magazine. Kritici poukazují na to, že Sir Topham Hatt (v originále "Tlustý kontrolor") vyžaduje naprostou poslušnost a trestá každý nesouhlas.
Nejkontroverzněji epizoda „Smutný příběh Henryho“ - lokomotiva Henry je zazdívána do tunelu za to, že odmítá pracovat v dešti. „Jakou morální lekci si z toho mají děti vzít? Poslouchej, nebo tě navěky zazdíme ve tmě?“ ptají se kritici.
Jiní vidí v Thomasovi nostalgii za „starými dobrými časy“, kdy všichni věděli své místo a nikdo se neptal. Všechny parní mašinky jsou chlapci, zatímco dieselové - často „zlé“ - jsou holky. Náhoda?
Obhájci namítají jednoduše: „Je to jen příběh o vlacích, který táta napsal pro nemocného syna.“
Miliardový jackpot Mattelu
V roce 2012 se odehrál obchod století. Americký hračkářský gigant Mattel koupil společnost HIT Entertainment za 680 milionů dolarů - hlavně kvůli právům na Thomase. Proč taková suma?
Thomas se už tehdy stal miliardovou značkou s tržbami přesahujícími 150 milionů dolarů ročně pouze z hraček. Ale skutečný poklad byl jinde - více než polovina příjmů pocházela z licencí, televizních práv a merchandisingu. Více než 200 milionů knih prodaných po celém světě, celosvětové vysílání.
Jenže úspěch není zaručen navždy. V roce 2019 pokles tržeb způsobil 18% propad akcií Mattel. Thomas čelí konkurenci TikToku, YouTubu a rychle se měnících trendů.
Budoucnost: Přežije Thomas éru TikToku?
Momentálně společnost Mattel připravuje nový celovečerní film a pokračuje v modernizaci značky. V roce 2018 Thomas začal cestovat po světě, v roce 2021 vznikl 2D reboot „All Engines Go“ - česky Lokomotiva Tomáš: Všechny vláčky vpřed! s rychlejším tempem.
Thomas se musí vypořádat s generační změnou - dnešní děti konzumují obsah jinak než jejich rodiče. Dokáže osmdesátiletá značka konkurovat rychlým TikTok videím?