Článek
Skandál za zvuku hitů
Středeční koncert Coldplay v Bostonu měl být zážitkem pro tisíce fanoušků. Během tradiční „kiss cam“, která vybízí páry v publiku k polibku, však kamera zabrala generálního ředitele technologické firmy Astronomer Andyho Byrona v důvěrném objetí se svou kolegyní, šéfkou HR Kristin Cabotovou. Problém? Oba byli v tu chvíli ženatí/vdaní – ale nikoliv spolu navzájem. V tu chvíli začala mediální lavina, která (doslova) obletěla svět.
Oba byli v zápětí odhaleni a video s jejich reakcí (rychlé odskakování od sebe, zakrývání tváří) doslova vybuchlo na sociálních sítích. Vtipkoval o tom dokonce i frontman Coldplay Chris Martin přímo na pódiu: „Buď mají poměr, nebo jsou velmi stydliví.“ Jak však potvrdil internet – první možnost byla správně.
Rychlý spád i rezignace
Firma Astronomer zareagovala rychle: nejprve oznámila interní šetření, další dny už Byron podal rezignaci a vedení převzal jiný manažer. Společnost veřejně uvedla, že její šéf „nedodržel vysoký standard odpovědnosti a chování“, a tak ani Kristin Cabotovou nečekala žádná veselá budoucnost.
Virální objímání = marketingový poklad
Co je na celé aféře nejpřekvapivější? Že ji do poslední špetky začaly vtipně vytěžovat i globální značky. Jedna společnost bleskově publikovala na Instagram obrázek plyšové pandy objímající orangutana s heslem „Nenechte se nachytat! Pomazlení bez dramatu zaručeno. Schváleno personálním oddělením.“ Jinými slovy: když už je z nevěry virál dne, proč si nezvýšit „brand awareness“!
Podobné memy a vtípky následně přidaly i další velké firmy – další neváhala přihodit ironický tweet. Celebritologové a marketéři se shodují: když je na světě záběr, který zná i vaše babička, každý chce kousek popularity.
Proč to marketéři milují?
- Fenomén virálních afér je v digitálním světě extrémně lákavý: sdílením aktuálního hitu ukazují značky, jak jsou „in“ a v kontaktu s pop-kulturou.
- Kontroverze prodává: lehká špetka skandálu má na media větší účinnost než jakákoliv tradiční reklama.
- Příběh je jednoduše srozumitelný, univerzální a zábavný – obrácení morality naruby je ideální sousto pro reklamní kreativce.
Můj pohled na aféru: Vážně už ani nevěra není, co bývala?
Pamatujete časy, kdy aférky probíhaly pěkně potichoučku někde „pod stolem“? My „starší“ si představíme mlhavou kancelář, zatažené žaluzie a šeptem domlouvané tajnosti, nad kterými by Fischerová i Donutil jen protočili oči. A dneska? Stačí jedno objetí na koncertě Coldplay a místo diskrétní schůzky vás sleduje celý internet, memy vznikají rychleji než instastory a ještě si na tom přihřívají polívčičku různé společnosti.
Vážně, já už jsem ztracená: otevřu ledničku a tam Andy s Kristin, projdu kolem tramvaje – reklama, samozřejmě zase oni! Děje se to denně všude kolem, ale tentokrát je z toho celosvětová show a marketingová olympiáda. To aby se člověk bál i půjčit si hrníček kolegy, dokud to jeho HR neschválí! Takže, pokud mě hledáte, najdete mě u regálu s plyšovými pandami, snažím se držet krok s dobou – když nevěra, tak stylově a virálně. Láska a trapas v digitálním století? Prosím, kde se kupuje neviditelný plášť?
Zdroje:
cnn.iprima.cz
seznamzpravy.cz