Článek
Už Marie Terezie pochopila, že jedině skrze vzdělanost celého lidu dosáhne pokroku své říše a zavedla školní docházku. Ta se časem rozvíjela až do dnešní podoby. My nyní posuďme, zda se tak stalo správně, či nikoliv a co by se popřípadě mělo změnit.
Porevoluční sametový zápas o lepší zítřky nám sliboval do tří let dohnat Rakousko. Tahle vize po více než 30 letech je stále nenaplněna a Rakousko se nám snad i vzdaluje. Hlavním důvodem proč tomu tak je, že my nejsme finální dodavatelé výrobků, protože pracujeme ve mzdě pro jiné.
Zaostávající socialistické vzdělávání bylo nahrazeno tím dnešním, a tak si nyní ukažme, jak se celá věc povedla.
Náš technický rozvoj nadále upadá a to i díky tomu, že jsme splnily sny lidí, kteří si je nemohli plnit za socialismu. Dnes, hlavně díky soukromým školám, může každý studovat co chce. To, že takhle vystudované lidi nepotřebujeme, není vůbec důležité, hlavně, že jsme si splnili socialistický sen dát každému studium, po kterém touží. Neměli by studovat jen ti nejlepší? Mrháme lidmi i prostředky.
Máme 26 veřejných a 32 soukromých vysokých škol. Mezi soukromými vysokými školami není jediná s technickým zaměřením. Soukromé školství není tak pro nás velkým přínosem, je spíše jen kasičkou na peníze.
Čínské školství jde obráceným směrem, zkrátka preferuje technické obory. Když se něčím ve svých článcích oháním, tak příkladem Švýcarska, ale tentokrát jsem se přesvědčil, že i tato země má podobný způsob vzdělávání, jako ta naše. Příklad se nekoná. Nevím, je však docela možné, že si Švýcarsko své odborníky koupí jinde, ale na to my nemáme peníze. Tady však čistě jen uvažuji.
Není už tohle dostatečně vypovídající o stavu, v kterém se nyní nacházíme? Na co potřebujeme absolventy těchto soukromých vysokých škol? Dá se říci, že v převážné míře na nic. Nejenom že jsou k ničemu, ale oni nám tu kýženou prosperitu nevytvoří. Mohou nám tak poradit v politologii, či sociologii, či v něčem podobném. S nimi se tygry Evropy rozhodně nestaneme.
Veřejné vysoké školy v roce 2021 studovalo v 26 školách 304 100 posluchačů. Přehled o studentech se mi podařilo najít za rok 2022 a to 23 000 osob v přírodovědeckých oborech, 23 500 studovalo ICT a technické obory 37 000 studentů.
Pokud byste počítali, zjistíte, že technickým směrem se ubíralo 83 500 studentů a humanitním směrem 220 600. Na 1 technického studenta tedy máme 2,58 humanisty (výpočet nebude zcela správný, jsou porovnávány vůči sobě dva roky).
Ale i nad tímto výsledkem se mi chce plakat.
Za tuhého socialismu krajinou plula jedna idea proč socialismus zaostává. Prodává kolejnice ne na kilogramy, ale na tuny, zatímco Švýcaři z 1 kg vytvoří kvantum hodinek. Nu a stačí jen porovnat kilogram socialistický s tím švýcarským.
Nyní si můžeme položit otázku, o kolik jsme se oproti socialismu pohnuli dál? Jsme smutnou montovnou uprostřed Evropy, kdy naše vzdělávání doplňuje jen a jen pracovníky montoven.
S počty studentů jsem vás seznámil. S jejich zaměřením též. Budeme opravdu takhle nadále pokračovat? Záleží nám vůbec, v jaké zemi žijeme? Proč vynakládáme peníze na vzdělání, z kterého nemáme žádný užitek? Proč ti, co chtějí, aby se vzdělání platilo nekřičí, že technické nebo i lékařské obory budou zdarma. Výběrem nadaní studenti v oborech humanitárních a ti ostatní, ať vše plně platí? Takhle řešit problém by nebylo správné, neboť všichni se skládají na studium a všichni mají též právo studovat. Máme však na dnešní systém dostatek peněz?
Jsme, jak jsem již vzpomněl, montovnou Evropy a měli bychom s tím něco dělat. Počátek chyby je ve vzdělání. Tady je nutné věci spočítat a prodiskutovat. Ten dnešní volný směr je cestou do pekel. Moudrý se z chyby poučí, pokud ne, není mu pomoci.
Statistika ukazuje nezaujatě skutečný stav věcí, zda máme něčeho nedostatek, či přebytek. Musíme hodnotit současný stav vzdělávání a podle toho též konat.
Můžeme ovšem nedělat nic, prostě nechat věci volný průběh. S takovým přístupem nás zářná budoucnost nečeká.
S technickými obory směřujeme k prosperitě na 111 %.