Hlavní obsah
Názory a úvahy

Náhled z lesa na vodní kanál Dunaj-Odra-Labe

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Famm Vilém

Klidná plavba

Příklad lesa nám ukazuje příhodnost zbudování kanálu.

Článek

Opět se vracím ke známému tématu, který byl zcela zavržen snad z důvodů, že prostě to, co není v brzké době ziskové, se nestaví. Tenhle přístup se mi nelíbí. Můj pohled se ubírá přístupem našich lesníků. Ti svoji ziskovost poměřují přes 4 až 6 generací. Les jehličnatý roste 80 let a listnatý 120 let do těžební velikosti.

Vodní kanál Dunaj-Odra-Labe tak nemusí být nutně ziskový ani za 1 generaci, proto doporučuji vše spočítat pečlivě a znovu. Levná doprava zboží, pak i lidí, bude zcela jistě přínosem.

Kanál zadrží vodu v krajině. Pokud není dostatek vody, je nutné stavět vodní nádrže, tak budeme mít i více ryb rybářům pro potěšení. Voda bude přepravovat levně zboží, ale i vodní turistika si přijde na své. Tahle stavba bude zkrátka procházet ne lety, ale staletími.

V časopise od Českých drah (ČD) 4/2024 jsem získal tenhle dějinný přehled.

První pomyšlení v tomhle směru pochází od otce vlasti Karla IV., ten chtěl propojit Vltavu a Dunaj. Tuhle informaci pro nás zaznamenal historik Dubravia v 16. století.

Rok 1700 pro nás zaznamenal radu poradce vídeňského císařského dvora Lothara Vogermonta propojit Dunaj-Odru-Labe.

Válka o španělské dědictví však byla důležitější, než průplav.

V roce 1870-73 došlo znovu k oživení této myšlenky od profesora vídeňské techniky Arthura Oelweina. Nyní ji však zastavilo budování železnic.

Od konce 19. století zahájila svoji práci v Čechách Komise pro kanalizování řek Vltavy a Labe. Ekonomická nevýhodnost vše zastavila.

Za I. republiky tuhle myšlenku podporoval Jan Antonín Baťa. On sám nechal postavit kanál mezi Rohatcem a Otrokovicemi pro přepravu uhlí. Měl spočítáno a vyplatilo se mu naložený vagon, který tak mohl být snadno přepraven do Otrokovic, přesypat ve Výměníku v Sudoměřicích na loď a pak dopravit na patřičné místo. Dnes je kanál turistickým lákadlem.

Tuhle myšlenku podporoval i Adolf Hitler. Stavbu ve Vídni i u Gliwic zastavila válka v roce 1942.

I za socialismu tahle myšlenka měla svého podporovatele. Byl jím předseda JZD Slušovice ing. František Čuba. Tentokrát vše zastavila sametová revoluce.

V dnešních časech přišel se svojí podporou i pan prezident Miloš Zeman. Neuspěl.

Přes všechny neúspěchy pojďme vše spočítat znovu a tentokrát však očima lesníka přes několik generací. Propojme Černé moře se Severním mořem a pak i s Baltským mořem. Tahle voda spojí národy. Tahle voda nám ukáže možnou zcela mírovou spolupráci. Tahle voda je opravdu kouzelná, nechme ji tedy působit ať nám ukáže svoji magickou sílu nejenom přátelství, míru, porozumění a v neposlední míře možnosti levného, volného obchodu se spokojenými turisty, rybáři zkrátka lidmi.

Ať nás voda kanálu Dunaj-Odra-Labe spojí na 111 %.

FAMM Vilém Strážnice 21. 4. 2024

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz