Hlavní obsah
Lidé a společnost

Donald Trump tvrdil, že jeho „univerzita“ učí úspěchu. Šlo o podvod

Foto: Shaleah Craighead, volné dílo, via Wikimedia Commons

V letech 2005 až 2010 nabízel Donald Trump „výuku úspěchu“ v oblasti obchodu s nemovitostmi. Pak společnost ukončila činnost kvůli rozsáhlým právním problémům. Je to ukázka podnikání Donalda Trumpa.

Článek

Už předím, než Trump University skončila, se vědělo, že jde o pochybný podnik. V roce 2015 však vyplavaly na povrch nové informace během procesu Cohen vs. Trump a od té doby jich přibývá. Drzost a hloupost projektu „univerzity“ nezná mezí.

Na Trump University učíme úspěch. O tom to celé je. Úspěch. Pokud se mu nenaučíte od lidí, které jsem vybral já osobně, tak ve světě úspěchu prostě neprorazíte.
Donald Trump v průběhu zakládání Trump University, 2005

Tvrzení, že Trump učitele pro svou univerzitu vybíral sám, bylo ovšem lživé. Trump ve svém světě úspěchu na něco takového nemá čas. Ve skutečnosti učitele své společnosti ani neznal. Někteří z nich neměli s Trumpovým „světem úspěchu“ v oblasti obchodu s nemovitostmi nic společného. Jeden z nich před prací v Trump University dělal prodavače v Lowe's, americkém řetězci podobném Obi nebo Bauhausu. Jiný dělal manažera v rychlém občerstvení.

Když jsme se zabývali Trumpovou univerzitou, zjistili jsme, že jde v mnoha ohledech o klasickou klamavou praktiku. Pro začátek vůbec nešlo o univerzitu. Byl to podvod.
Eric Schneider, nejvyšší návladní New Yorku

Když začaly právní problémy, „univerzita“ se nejprve přejmenovala na Trumpův institut bohatství a poté na Trumpova podnikatelská inciativa. Šmejdské praktiky jí ale zůstaly i pak.

V příručkách pro učitele nebylo nic o „studentech,“ pouze o kupujících. Ti neměli předem znát cenu kurzů. Pokud byli neoblomní, „učitel“ je měl informovat, že „ceny se pohybují mezi 29 dolary a 35 tisíci dolary (700 korun až 840 tisíc korun).“ Pokud by se kupující cenou dále zabýval, hlavním prodejním argumentem bylo, že „Trump je nejlepší.“

Peníze nesmí být překážkou zápisu. Pokud věří vám i produktu, peníze si seženou.
Instrukce pro prodejce Trump University, jak nabírat mj. i matky samoživitelky

Úvodní devadesátiminutový kurz byl ve skutečnosti prodejní prezentací třídenního kurzu za 1500 dolarů (36 tisíc korun). Tak fungovala celá Trump University: cílem kurzů nebylo ani tak něco kupující naučit, ale prodat jim další kurzy. Ty měly stříbrnou, zlatou elitní úroveň v ceně od 10 tisíc do 35 tisíc dolarů (240 tisíc až 840 tisíc korun).

Primární cílovkou byli ale naivní lidé, kteří penězi disponovali, například senioři. Potvrdil to mj. jeden z bývalých „učitelů“ Ronald Schnackenberg. Cílová skupina i způsob prodeje trochu připomíná Trumpovy politické kampaně.

Svou dovedností jsem vydělal miliardy dolarů a teď chci k penězům pomoci také vám, obyčejným lidem.
Donald Trump v upoutávce na Trump University, 2005

Učitelé měli nakázáno místo „děkuji“ říkat „gratuluji,“ aby „děkuju“ říkal kupující. Škoda, že takové prodejní fígly neučili kupující. Kurz by pak třeba dával smysl.

Ve skutečnosti se ale kupující neučili. Prošli si drahými prezentacemi, které měly jediný účel: vyvolávat pozitivní emoce. Odcházeli tedy s pocitem spokojenosti a často ještě dali pochvalnou zpětnou vazbu. Až za pár dní jim došlo, že za své peníze nedostali nic.

Mnoho z nich Trumpa žalovalo. Největší proces, hromadnou žalobu stovek klientů, řešil soud souběžně s prezidentskou kampaní v roce 2016. Vytáhl ji tehdy Trumpův protikandidát v primárkách Marco Rubio. Donald Trump reagoval tak, jak už ho dnes dobře známe. Vše bagatelizoval. Prohlásil, že kurzy fungovaly a soudy vyhrává.

Když pak prezidentské volby nečekaně vyhrál, ještě před nástupem do funkce svým obětem vyplatil mimosoudní vyrovnání ve výši 25 milionů dolarů (600 milionů korun).

A ještě perlička na závěr: kupujícím Trump University slíbila, že se na závěr kurzu vyfotí s Donaldem Trumpem. Když nadešel čas focení, do místnosti nevstoupil Donald Trump, ale zaměstnanec s lepenkovou figurínou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz