Hlavní obsah
Názory a úvahy

Problémy České pošty

Foto: Ferguson/Tvůrce obrázků Microsoft Bing

Česká pošta koncem minulého roku začala používat virtuální asistentku Elišku. Tedy na nejčastější dotazy v tamním call centru odpovídá umělá inteligence.

Článek

K čemu je ale takové sofistikované a zajisté i nákladné řešení, k čemu se chlubit takovou technologií a pokoušet se u věřejnosti budit dojem, že pošta kráčí s dobou, když nefunguje i ve zcela elementárních a snadno řešitelných částech svých procesů?

Při doručování zásilek z internetových obchodů lidé raději volí zasílání prostřednictvím jiných soukromých služeb a Českou poštu obvykle vybírají tehdy, pokud jiná možnost nezbývá. Jedním z fatálních problémů České pošty totiž není ani tak cena služeb. Je to především způsob řešení informovanosti adresátů o stavu zásilek a spolehlivost doručování zásilek. Spousta lidí si stěžuje zejména na to, že od České pošty nedostávají zásilky i když na ně zrovna čekají doma. A co více: Často v takových situacích nedostávají ani výzvy k vyzvednutí zásilek. Občas ve své domovní schránce až po několika týdnech naleznou opakovanou výzvu k vyzvednutí zásilky bez obdržení jakékoliv předchozí výzvy, jindy se k nim ani taková opožděná výzva nedostane a zásilka je odeslána zpět odesílateli. Objednat něco přes Českou poštu se stává spíše nevyzpytatelným rizikem s vysokou pravděpodobností komplikací, než bezproblémovou službou.

Vše je zapříčiněno naprosto katastrofálním procesním řízením České pošty. Na jednu stranu se tamní management chlubí umělou inteligencí, ale při tom dlouhé roky nehledá vůbec žádné řešení na mnohem urgentnější problémy týkající se přímo základní podstaty fungování novodobých poštovních procesů, jejich spolehlivosti a kontroly. Je možné, že problémy se týkají především větších měst skýtajícím všem větší anonymitu. V menších obcích by výrazně nespolehlivého a všem dobře známého doručovatele nebo vedoucího pobočky tamní obyvatelé účinně veřejně zdehonestovali.

Některé z těchto problémů může Česká pošta vyřešit jednoduše. Není k tomu zapotřebí žádná umělá inteligence, ani jiná pokročilá technologie. Stačí pouze to, aby se někdo, kdo má na starosti klientskou aplikaci na stránkách PostaOnline.cz, postaral o 3 relativně jednoduché záležitosti:

1. Úpravu klientské aplikace, aby ze systémů České pošty umožnila zobrazit uživateli všechny zásilky, které mu budou v brzké době na jeho jméno a adresu doručovány, nebo které právě čekají na vyzvednutí.

2. Umožnění uživatelům klientské aplikace, aby si pro vybrané stavové změny zásilek mohli povolit odesílání informačních notifikací prostřednictvím emailu nebo SMS.

3. Propagovat klientskou aplikaci v domovních schránkách i v médiích, aby se do ní registrovalo co největší množství potenciálních adresátů.

Výše uvedené kroky by mohly Českou poštu po letech posunout mírně do 21. století a zbavit spousty klientů frustrace z toho, že nemají ponětí co se s jejich zásilkami děje. Zda jsou právě na cestě, nebo zda čekají na vyzvednutí. Problémů je tam sice zapotřebí řešit více, ale rychlá a přehledná informovanost klientů je zcela zásadním předpokladem pro fungování jakékoliv společnosti, která chce poskytovat kvalitní služby.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám