Článek
Míst je dostatek
Jak sdělila vedoucí oddělení Šetření, analýzy a výzkum Národního pedagogického institutu ČR Hana Novotná, všichni žáci najdou umístění, ale nemusí to být na jejich vysněné škole.
Proto do českých domácností přichází strach z toho, že se děti, které na ZŠ prospívaly s jedničkami a dvojkami, skončí na škole, která je nebude bavit. Nenaplní se jejich talent.
Česko tuto situaci moc nezvládlo, i když se o růstu počtu dětí vědělo už dávno. Nemusejí se přímo stavět nové školy, ale méně žádané se mohou přesouvat do menších budov a naopak. Tím se ale nic nemění na tom, že stavba nových škol nebo tříd by nebyla od věci.
Nedostatek učitelů
Tím narážíme na další problém. Jednak na nedostatek místa pro nové třídy a školy. A hlavně nedostatek učitelů. Nějaké kroky byly učiněny. Například zvýšení platů. Ale to nestačí.
Přijímací zkoušky
Všichni uchazeči o studium na SŠ musí již mít odevzdané přihlášky. A teď musí jen čekat a někteří se i učit více než kdy dříve.
Děti, co se hlásí na střední odborná učiliště, mají již vystaráno. Protože pro přijetí na školu potřebují jen vysvědčení. To může pro někoho být pozitivní zpráva, pro někoho zase ne. Jelikož už není samozřejmostí, že vás vezmou na každé učiliště. Hlavní problémy jsou na oblíbených oborech, jako je například automechanik/čka, kuchař/ka, kadeřník/ice. Ale také jsou obory, kde je velká možná až stoprocentní šance přijetí, například klempíř, čalouník, švec.
Zájemci o studium na středních školách zakončených maturitou se teď horlivě připravují na přijímačky z matematiky, češtiny a někteří z angličtiny. Někdy tomu napomáhají učitelé a mají s žáky dobrovolné doučování na přijímačky, které tedy ne všichni využívají. A občas je to úplně naopak. Někteří si teď vzpomněli, že za skoro měsíc píší přijímačky, a snaží se to dohnat, což často doprovází ještě větší stres. S rostoucí konkurencí uchazečů o maturitu roste i strach z nepřijetí. Často deficit nepřijatých převyšuje přijaté. Nejhorší to mají uchazeči na gymnáziích, protože zájem o všeobecné vzdělání roste.