Hlavní obsah

Česko zaplavily dárky z TEMU. Jsme hloupí, lhostejní, nebo jen nevědomí?

Foto: Freepik / Wirestock / Free license

Obrázek je ilustrační.

Když jsem letos viděl, kolik hloupých dárků z Temu se objevilo kolem mě, došlo mi, že nejde o náhodu. Jde spíše o zrcadlo naší společnosti. Otázkou je, proč se tak obchodně chováme.

Článek

Letos jsem byl o Vánocích nepříjemně překvapený, kolik dárků pořizovali Češi z online tržiště Temu. Sám jsem v posledních týdnech registroval mnohem více reklam na internetu, které útočily i na mě samotného. Lákadlo objednat si například tablet za nula korun se zdálo být silné pro každého. Stačí ale znát souvislosti a všechno je hned jinak.

Spousta Temu dárků pod stromečkem

Nemám žádná tvrdá data. Nedisponuji pochopitelně ani statistikami všech českých domácností a ani objemy peněz, které na Temu skončily v souvislosti s českými Vánoci. Z malého vzorku kolem mě se ale dá poměrně dobře zobecňovat.

Jen v naší širší rodině jsem zaznamenal hned několik dárků z této platformy. Dva vtipné (a veřejně nepublikovatelné) obaly na mobil, malý štěteček na odstranění prachu z auta, který připomínal takový ten starý pánský holicí štětec. A potom to byla sada těsnicích nití na závity.

O podobné zkušenosti psala na blogu Médium i Máma s nadhledem.

A když jsem viděl, že podobné nesmyslné dárky sdílel ve svých stories na Facebooku i TMBK, bylo mi jasné, že nejde o okrajovou záležitost.

Proč to vlastně děláme?

Pro osvětu je třeba připomenout, že Temu patří do rukou Číny, že se jedná o velmi nebezpečnou aplikaci, která balancuje na hraně zákona, a navíc má negativní vliv na naší planetu i samotné pracovníky.

A tak se nabízí vlastně jen tři vysvětlení, proč takové dárky nakupujeme. A nevím, které z nich je to nejméně špatné.

  1. Buď jsme tak hloupí, že nám nedochází souvislosti. Že když je něco čtyřikrát levnější než jinde, tak to asi nebude zadarmo. Že za extrémně nízkou cenou bývá problém. Ať už v kvalitě, bezpečnosti, odpovědnosti, nebo v tom, kdo za co ručí.
  2. Druhou variantou je, že tohle všechno víme, ale přesto jsme lhostejní. Víme, že to není úplně v pořádku, ale mávneme nad tím rukou. Lákadlo nakoupit levně je totiž silnější. Řekneme si, že to není náš problém, že to někdo jiný vyřeší, že jde „jen“ o obal na mobil nebo drobný dárek.
  3. A pak je tu třetí možnost. Nevědomost. Prostě nevíme, jak Temu funguje, kdo je skutečným prodejcem, kdo nese odpovědnost za zboží, odkud pochází a jaké povinnosti platforma obchází.

Ať už jsme našli v kterémkoliv z těchto bodů, měli bychom si dvakrát rozmyslet, zda chceme i přes varování odborníků ve využívání této platformy pokračovat.

Každý se může naštěstí rozhodnout sám a svobodně. Je třeba ale vědět, že naše nejenom obchodní chování bude mít silné důsledky, i když si to třeba nechceme připustit. Temu tak může posloužit jako zrcadlo nás samotných.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz