Článek
Letos jsem byl o Vánocích nepříjemně překvapený, kolik dárků pořizovali Češi z online tržiště Temu. Sám jsem v posledních týdnech registroval mnohem více reklam na internetu, které útočily i na mě samotného. Lákadlo objednat si například tablet za nula korun se zdálo být silné pro každého. Stačí ale znát souvislosti a všechno je hned jinak.
Spousta Temu dárků pod stromečkem
Nemám žádná tvrdá data. Nedisponuji pochopitelně ani statistikami všech českých domácností a ani objemy peněz, které na Temu skončily v souvislosti s českými Vánoci. Z malého vzorku kolem mě se ale dá poměrně dobře zobecňovat.
Jen v naší širší rodině jsem zaznamenal hned několik dárků z této platformy. Dva vtipné (a veřejně nepublikovatelné) obaly na mobil, malý štěteček na odstranění prachu z auta, který připomínal takový ten starý pánský holicí štětec. A potom to byla sada těsnicích nití na závity.
O podobné zkušenosti psala na blogu Médium i Máma s nadhledem.
A když jsem viděl, že podobné nesmyslné dárky sdílel ve svých stories na Facebooku i TMBK, bylo mi jasné, že nejde o okrajovou záležitost.
Proč to vlastně děláme?
Pro osvětu je třeba připomenout, že Temu patří do rukou Číny, že se jedná o velmi nebezpečnou aplikaci, která balancuje na hraně zákona, a navíc má negativní vliv na naší planetu i samotné pracovníky.
A tak se nabízí vlastně jen tři vysvětlení, proč takové dárky nakupujeme. A nevím, které z nich je to nejméně špatné.
- Buď jsme tak hloupí, že nám nedochází souvislosti. Že když je něco čtyřikrát levnější než jinde, tak to asi nebude zadarmo. Že za extrémně nízkou cenou bývá problém. Ať už v kvalitě, bezpečnosti, odpovědnosti, nebo v tom, kdo za co ručí.
- Druhou variantou je, že tohle všechno víme, ale přesto jsme lhostejní. Víme, že to není úplně v pořádku, ale mávneme nad tím rukou. Lákadlo nakoupit levně je totiž silnější. Řekneme si, že to není náš problém, že to někdo jiný vyřeší, že jde „jen“ o obal na mobil nebo drobný dárek.
- A pak je tu třetí možnost. Nevědomost. Prostě nevíme, jak Temu funguje, kdo je skutečným prodejcem, kdo nese odpovědnost za zboží, odkud pochází a jaké povinnosti platforma obchází.
Ať už jsme našli v kterémkoliv z těchto bodů, měli bychom si dvakrát rozmyslet, zda chceme i přes varování odborníků ve využívání této platformy pokračovat.
Každý se může naštěstí rozhodnout sám a svobodně. Je třeba ale vědět, že naše nejenom obchodní chování bude mít silné důsledky, i když si to třeba nechceme připustit. Temu tak může posloužit jako zrcadlo nás samotných.





