Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Jsem EU upřímně vděčný za zajištění plastových víček, která nelze odtrhnout

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik / topntp26 / free license

Obrázek je ilustrační

Už si nemůžeme v klidu snad ani vypít Coca-Colu, aniž bychom nepocítili důsledky rozhodnutí EU – podobně jsem uvažoval před necelým rokem. Dnes jsem ale za nařízení EU ohledně plastových víček rád.

Článek

Není to tak dávno, co jsem patřil do majoritní skupiny těch, které pevně přichycené plastové víčko k lahvi opravdu rozčilovalo. V anketě, která probíhala v dubnu minulého roku, jsem se totiž přesně na toto ptal. Hlasovalo celkem 10 591 čtenářů a odpověď „Ano, rozčiluje mě to“ zvolilo celkem 70,8 % z nich.

Ve zkratce. S tímto rozhodnutím, respektive nařízením přišla Evropská unie. Myšlenka bohulibá – víčka se nebudou nikde válet samostatně, ale pokud se člověk rozhodne třídit plastové lahve, spolu s lahví bude třídit automaticky i víčko, které je plastovým poutkem k lahvi pevně připevněno. Nařízení je platné od 3. 7. 2024. Některé firmy už ale toto pravidlo zavedly dříve, aby na datum účinnosti této směrnice byly s předstihem připraveny.

Moc už se nemyslelo na to, že se z lahve až tak prakticky nepije, když vám víčko nejde odtrhnout. Také se jaksi nepočítalo s tím, že někteří lidé (včetně mě) budou víčko dále odtrhávat, a tím se budou moci o čouhající plastové poutko lehce poranit. A myslím, že už se vůbec nepřemýšlelo o tom, že plastová víčka z celkové světové produkce plastu tvoří jistě velmi zanedbatelnou část. Ale životní prostředí je priorita číslo jedna, to všichni chápeme. Bez ironie.

Foto: Vlastní fotografie / Fondovník

Víčko připevněné k plastové lahvi tak, jak ho dnes nově známe

Dnes se ale na celé tohle nařízení dívám už trochu jinak. Ano, zvyknul jsem si. Jako tvorové jsme přizpůsobiví. Je to jedna z vlastností, kterou mám na nás rád a zároveň mi nejvíce vadí. A tak nebýt zatvrzelý a mít otevřenou mysl pro změnu názoru je jistě také něco užitečného. V tomto případě navíc ze změny pohledu můžeme ve výsledku i profitovat.

Už jsem tedy zapomněl na to, že někdo v Bruselu s tímto nařízením přišel a něco nám vnucuje, ale snažím se v tomto nápadu hledat to dobré. Tady jsou tři hlavní oblasti, které vnímám pozitivně a které můj prvotní negativní přístup zvrátily o téměř sto osmdesát stupňů.

  1. Neodnímatelnými víčky sice nezachráníme planetu, ale pokud by to mělo pomoci i jen malým procentem, jsem pro. Navíc nás to může přimět k přemýšlení, co dalšího bychom mohli do svého života zavést, abychom planetu ochránili. Třeba přijdeme na něco ještě více praktičtějšího a s výrazněji pozitivnějším dopadem, než jsou zmíněná plastová víčka.
  2. Od doby napevno přidělaných víček se mi nestalo, že by mi víčko během řízení auta zapadlo vedle sedadla. Touto nemilou zkušeností jsem v životě prošel několikrát. A nikdy jsem si nevěděl rady, co s plastovou lahví bez uzávěru a plnou vody můžu vlastně během řízení dělat. Ano, jedná se o maličkost, ale i ta potěší.
  3. Tímto rozhodnutím se patrně sníží počet tzv. víčkových sbírek. Osobně jsem jejich fanouškem nebyl, i když jsem nikdy neměl možnost ověřit, zda skutečně někdy pomohly. Pravděpodobně ano. A i děti se mohly zábavnou formou zapojit do pomoci druhým. Čistě pocitově se ale přikláním k názoru, který tvrdí i někteří ekologové a ochránci přírody, totiž že tyto víčkové sbírky z pohledu ekologie světu příliš neprospívaly.

Anketa

Jaký je váš aktuální pohled k neodnímatelným víčkům z plastových lahví?
Souhlasím s tím, dobrý nápad
4,7 %
Nesouhlasím s tím, obtěžuje mě to
82,5 %
Je mi to jedno
11,9 %
Něco takového je pro mě novinka
0,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6047 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz