Hlavní obsah
Názory a úvahy

Pijte alkohol dál, říká Šíp. Jeho výroky vzbuzují rozpaky

Foto: Jindřich Nosek (NoJin), CC BY 4.0, Wikimedia Commons

Karel Šíp

Tohle se Šípovi nepovedlo. V jednom z posledních dílů pořadu Všechnopárty shazuje problém alkoholismu. Bagatelizovat alkoholismus je ale nebezpečné. My Češi totiž máme s alkoholem opravdu problém.

Článek

Óda na alkoholiky a částečná podpora alkoholismu jako takového. Tak přesně tak by šel shrnout několikaminutový úvod jednoho z posledních dílů pořadu Všechnopárty v podání Karla Šípa. Ten byl odvysílaný 7. února 2025. Nebezpečné, nedomyšlené, nepravdivé. Karel Šíp z pozice uznávané autority bohužel potvrdil, jak nebezpečné může být, když se veřejně známá osobnost vyjadřuje k důležitým společenským tématům, ve kterých není odborníkem. Tentokrát si za úvodní téma zvolil kampaň Suchej únor. A to ne proto, aby ji podpořil. Naopak, aby ji prazvláštně zesměšnil a její výsledky zpochybnil. Realita je ale naprosto opačná.

Suchej únor je podle Šípa blbost

Ve svém úvodu, kdy se Karel Šíp snaží většinou diváky naladit do dobré nálady, se tentokrát pustil do Suchého února. Tuto společenskou snahu k omezení konzumace alkoholu nejdříve označil za „blbost a kampaň, kterou nikdo nesleduje.“ Dále dodal, že „kdo pil v lednu, tak pije v únoru, bude pít v březnu a tak dále…“ A tak nevidí žádný smysl v této snaze omezit pití alkoholu, protože lidé, kteří alkohol pijí, stejně pít nepřestanou. Na závěr této pasáže ještě přispěchal s velmi slabým argumentem, že neexistují statistiky, které by funkčnost Suchého února dokazovaly a že ještě nezažil, že by kdy v únoru zkrachovala jakákoliv hospoda.

Óda na alkoholismus

To byla ale bohužel jen první sloka Šípovy ódy na alkohol. Dále pokračoval vyzdvihováním takových lidí, kteří se vracejí z hospody domů. A to z toho důvodu, protože podle něj „šíří radost“ a jsou veselí, zatímco tu druhou skupinu lidí čekajících doma označil za „smutné“ a žijící v pochmurném světě.

V závěru pak ještě přidal vtip o opilém chlapíkovi, který se vrací z hospody a manželky se ptá, co má v levé a pravé kapse. Dal jí dokonce nápovědu, že to začíná na písmeno F a písmeno E. Odpověď byla flaška rumueště jedna. Šíp se pak ještě stihne řečnicky zeptat publika: „To je přeci radost, ne!“ A následně se zaťatou pěstí končí jeden ze svých nejhorších monologů slovy: „Takže kdo chcete pít, pijte dál, podle mě celej Suchej únor je nesmysl.“ Nejsmutnější na celém monologu byl fakt, že nešlo v žádném případě o humor, byť se Šíp snažil diváky rozesmát. Šíp zkrátka bez nadsázky veřejně prezentoval svůj jasný a pevný názor.

Data mluví naprosto opačně

Abychom tedy slova Karla Šípa uvedli na pravou míru. Statistiky existují. Například Ministerstvo zdravotnictví ČR informuje o více než 1,5 milionu lidí, kteří u nás překračují hranici rizikového pití alkoholu. Každoročně se proto snaží různými kampaněmi právě i s využitím Suchého února podpořit zdravý životní styl naší populace. A právě kampaň Suchej únor přináší hmatatelné výsledky. Z dokumentu vyhodnocujícího dopady kampaně z roku 2024 jasně vyplývá následující: „Ještě po roce deklaruje nižší spotřebu (alkoholu) 48 % registrovaných účastníků.“ To odpovídá počtu přibližně 600 000 lidí. A to jsou naprosto konkrétní a hmatatelné výsledky.

Nebezpečný důsledek Šípových slov

A tak je Šípovo poselství především nebezpečné. Samotný pořad je totiž mezi diváky stále poměrně oblíbený, má tedy jistou mediální sílu. A když si představím nejen mladší diváky, kteří například s alkoholem začínají, jaký signál jim známá a respektovaná osobnost tímto dává? Že pít znamená být veselý, ale čekat doma být smutný? Když problém nadměrného pití nejen bagatelizuje, ale dokonce ho oslavuje? Nebo když si domyslím, co se může skrývat za tím veselým návratem z hospody, jak ho Šíp popisuje a vyzdvihuje? Osobně tam totiž vidím spíše rozvrácené rodiny, domácí násilí, nebo třeba zdravotní a finanční problémy.

Karel Šíp je zkušený moderátor. Musí přeci moc dobře vědět, jaký dopad mohou jeho slova mít. A tak je škoda, že je využívá pro podporu tak škodlivého návyku, namísto aktivní propagace zdravějšího životního stylu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Reakce na článek

  • Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

    Sdílejte s lidmi své příběhy

    Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz