Článek
V Česku o přízeň zákazníků soupeří celkem velký počet obchodních řetězců. Pokud bychom jako kritérium srovnání brali tržby, pak první tři místa patří obchodním řetězcům Lidl, Kaufland a Albert. Čtvrté místo zaujímá Geco, byť se svým obchodním zaměřením od zbytku konkurentů liší. Pětku nejúspěšnějších uzavírá Penny Market dle serveru peníze.cz.
Konkurenční boj
Zdravé konkurenční prostředí je výhodné především pro nás – pro zákazníky. Pokud máme v dostupné vzdálenosti od bydliště několik různých obchodů, pak máme štěstí. Nemusí nás totiž ničit cenová politika jediného monopolního zástupce, ale je to o naší volbě a obchodníkově snažení se. Věrnostní karty, slevy, aplikace, letáky, reklamy – tím vším se snaží téměř všechny řetězce zaujmout a svou konkurenci porazit. Pomyslné eso z rukávu teď ale vytahuje Lidl, který přichází s něčím novým, co je z mého pohledu už ale trochu na morální hraně. O co jde?
U nás levněji než u konkurence
Na webu Lidlu najdete něco jako experiment, který proběhl na konci října. V kostce šlo o srovnání cen totožných nákupů, které byly provedeny v pražských prodejnách Lidlu a v prodejnách Albertu a Penny. Šlo o 45 produktů různých druhů. Ovoce, zelenina, mléčné produkty nebo třeba drogerie. Výsledek celého srovnání patrně nepřekvapí. Zmíněný nákup v Lidlu je oproti tomu v Penny Marketu o 219,90 Kč levnější. Albert je poražen dokonce o 373 Kč.
V čem je problém?
Na první pohled je vše v pořádku. Srovnání cen je přesně to, co nás jako zákazníky vlastně zajímá. Lidl to v tomto případě dělá za nás. Můžeme být vděční. Jenže osobně se mi to nezdá fér. Pokud jste sami tvůrce pravidel, je jednoduché si je nastavit tak, abyste vyhráli. A přesně to podle mě Lidl udělal. Vybral si den nákupu. Vybral si potraviny, které do zmíněných 45 produktů zahrne. A samozřejmě to udělal tak, aby v souboji na dálku neprohrál. Navíc Albert ani Penny o této „soutěži“ pravděpodobně nevěděli. To Lidl se na celou akci mohl dopředu připravit a ceny produktů poupravit už dříve, aby cenově dominoval. Výsledky tedy nemohou být relevantní.
O nic nejde? Ale kdepak
Možná o nic nejde. Možná to nebude mít na zákazníky žádný vliv. Mně to ale pověst Lidlu značně pokazilo. A patrně nebudu sám. A to o to víc, když je ve zmíněném souboji tržeb v České republice na prvním místě. Obout se do konkurence není přitom nic špatného. Jsme toho svědky desítky let. Nedávno jsem dokonce sám vyzdvihoval skvělou reklamu společnosti Pepsi, která se možná až potupně svezla na konkurentovi Coca-Cole, a to tak, že byla reklama později zakázána (na reklamu se můžete podívat ZDE). Jenže dle mého šlo tehdy o jistou nadsázku, humor. To v případě Lidlu a jeho boje s konkurenty říct nejde.
Osobně jsem proto zvědavý, jestli bude mít tato akce nějakou odezvu ze strany Albertu nebo Penny Marketu. Nic takového jsem zatím nezaznamenal. A možná to je to nejchytřejší, co mohou oba řetězce dělat. Nechat to být a počkat na zákazníky, ať si sami praktiky Lidlu vyhodnotí.