Článek
Naše tuzemské televize nabízejí širokou paletu různých druhů pořadů. Od těch vzdělávacích, zábavných až po ty diskuzní, nebo třeba politické. A pak je tu Superlov. Kapitola sama o sobě. Téměř dvouhodinová show na Nově, která se tváří jako vrchol televizní soutěžní zábavy, je ve skutečnosti pravým opakem. Tedy uměle natahovanou podívanou plnou přízemní zábavy. I přesto se chlubí vysokou sledovaností, což zajisté vypovídá něco o naší společnosti.
Král sobotní sledovanosti
Poslední díl Superlovu byl ke zhlédnutí na Nově v sobotu 15. března. I přes mnohé nedostatky, kterým se budu věnovat níže, znovu Superlov drtí konkurenční pořady ve sledovanosti. Tentokrát si našlo cestu k této show 759 000 diváků. Ohromné číslo. A když zavítáte do historie sledovanosti, budete jen těžko hledat pořad, který by byl pro Superlov relevantní konkurencí. Čísla tedy jasně potvrzují, že tento žolík Novy je něco, co na lidi platí. A Nova si je toho moc dobře vědoma.
Když reklamy trvají déle než samotná hra
Tato show má ale i další prvenství, tentokrát nelichotivé. A tím je extrémní časová neefektivita. V jiných vědomostních soutěžích se zpravidla soutěží téměř nepřetržitě. Vzpomeňme na stále vysílaný AZ kvíz, nebo třeba Riskuj, kde samotná hra pokrývá odhadem snad 90 % celého času programu.
Superlov je jiný. Celkový pořad trvá přibližně 69 minut, dva bloky reklam pak dalších 21 minut. To je dohromady hodina a půl. V tomto posledním sobotním díle se představilo pět soutěžících. Všichni ale reálně hráli až směšně krátkou dobu. Každý samostatně dostal v úvodu pět soutěžních otázek, to zabralo přibližně minutu čistého času. Poté se hrálo o samotné peníze, tedy gros celého večera. Soutěžící spoléhal na limit 60 vteřin, zatímco lovci operovali s průměrným časem přibližně 50 vteřin.
Tedy sečteno, sama soutěž trvala necelé tři minuty (60 vteřin + 110 vteřin = 170 vteřin). To je při pěti lidech přibližně 14 minut. Z celkového vysílacího času tak velmi málo. Pro představu je to podobné, jako byste si zašli na fotbal, který se hraje ve dvou poločasech 2 × 45 minut oddělených 15minutovou přestávkou. A právě v této přestávce by se odehrávalo to hlavní.
Přízemní humor, který nezná hranic
Aby Nova zaplnila zbývající čas, vsadila na pro někoho osvědčený recept. A to je přízemní humor, ke kterému využila moderátora Ondřeje Sokola, který už bohužel za tu celou dobu nakazil i samotnou porotu. Tak jednak se stále dokola naváží spolu s ostatními do lovce pana Lišáka. Utahuje si z jeho vzhledu a vysmívá se mu jako rádoby dospělému. Jeden z porotců pak v tomto díle použil i zesměšňující výrok o chlapském chmýří pana Lišáka. Strefování se do pana Lišáka přitom není nic nového.
V tomto díle pak přízemní zábavy bylo ale více. Jednou ze soutěžících byla paní Zuzana, členka ženského sportovního týmu amerického fotbalu, a několik minut se konverzace nesla v duchu jejich jedné cesty v autobuse, kde si pravděpodobně v opojení z vítězství sundaly trička. Sokol se této historky nemohl nabažit a žadonil pak dokonce o itinerář jízdy autobusu, aby se mohl sám také podívat. Nebo v jiné části soutěže se narazilo na otázku ohledně Dropa velkého, jaké zvíře to je. Část diskuze mezi Sokolem a lovci se pak stočila k jeho páření, kdy Sokol vyzýval jednoho z lovců, ať to předvede atd. Zkrátka i s přivřeným okem opravdu přízemní a nemístná zábava, která není hodna ani televize Novy.

Ondřej Sokol, moderátor pořadu Superlov
Celkově to tedy znamená, že velké části naší společnosti přízemní humor a ztráta času u televize evidentně nevadí. Jde totiž o primitivní Čechy. A slovo primitivní tady nevnímejte hanlivě. Jde o jakousi jednoduchost, prostost, smíření se s málem, které je pro nás Čechy tolik typické. Proto můžeme téměř s jistotou očekávat, že nám bude televize Nova tuto show servírovat i nadále.
Zdroje: tv.nova.cz, mediaguru.cz, medium.cz, scs.abz.cz