Hlavní obsah
Finance

Zjistěte, kolik procent Čechů bere méně než vy v online kalkulačce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock / Jakub Vacek / license paid

Obrázek je ilustrační

Ptát se na peníze je mnohdy považováno za něco drzého. Přitom vědět, jak si na tom stojíme ve srovnání s ostatními lidmi, může být velmi užitečné. Jednoduchá online kalkulačka nám s tím může pomoci.

Článek

Kolik si vyděláváte měsíčně? Tato otázka obvykle nepatří mezi ty, které se často objevují v běžných konverzacích, ať už mezi přáteli, kolegy nebo dokonce v rodinném kruhu. Pokud se totiž o mzdu druhých budete zajímat, pravděpodobně moc nepochodíte. Pro každého je to jako nějaká magická věc, kterou si chrání a o které nerad mluví. Dodnes jsem přitom pořádně nepochopil proč.

Otevřeně o penězích

Minimálně v rodině by totiž téma peněz a mzdy mělo být něčím, o čem se mluví otevřeně. Alespoň dle mé zkušenosti. Už při studiích jsem totiž věděl, jakou mzdu oba moji rodiče pobírají. Kolik námahy je to stojí a jakou za to mají odměnu. Když jsem tedy nastupoval do svého prvního zaměstnání se mzdou tenkrát někde kolem deseti tisíc v hrubém, jednoduše jsem věděl, jestli jsem na tom vlastně dobře nebo ne.

Srovnáváním ke spokojenosti i nespokojenosti

V jednom ze svých vědeckých článků s volně přeloženým názvem Kdo se s kým srovnává? Anatomie srovnávání příjmů v Evropě, se právě tématu komparace ve vztahu ke spokojenosti věnují dva univerzitní vědci A. Clark a C. Senik. Asi nepřekvapí, když jeden ze závěrů studie tvrdí, že srovnávání se s druhými v oblasti mezd vede k lidské nespokojenosti.

Osobně se ale domnívám, že srovnání s populací, ve které žijeme, může mít naopak pozitivní dopady. Tím hlavním je pro mě opuštění nevědomosti. Jednoduše řečeno – srovnání mého příjmu s ostatními v České republice mi nastaví opravdu reálné zrcadlo, jak si na tom vlastně stojím. Pokud jsem v té polovině s nižším příjmem, může mne to vést k zamyšlení, případně rovnou k akčním krokům, jak se posunout výše. Pokud jsem na tom naopak lépe než většina, může to být pro mě pozitivní zpětná vazba. Samozřejmě je třeba brát v potaz i rozdíly napříč kraji, obory atp.

Kalkulačka

Přehlednou online kalkulačku lze najít například na webu e15 (odkaz ZDE). Do kalkulačky zadáte svou hrubou měsíční mzdu nebo plat a výsledný výpočet vám ukáže, kolik procent lidí v ČR vydělává méně, více nebo stejně jako vy.

Další srovnání dle pozic

Pokud by vám obecné srovnání nestačilo, je možné využít také porovnání mezd na konkrétních pozicích, které připravil v nedávno vydaném článku na Seznam Zprávách redaktor Petr Juna. Mimo jiné uvádí, že téměř půl milionu lidí v Česku hledá aktivně nové zaměstnání právě kvůli penězům.

Ať už tedy patříte mezi spokojené pracovníky nebo ne, můžete zmíněnou kalkulačku využít jako první krok pro jednoduchou analýzu vašeho současného stavu. Samozřejmě, že srovnání se mzdou ostatních je jen jedno malé kritérium v celkové skládačce spokojenosti člověka. Ale důležitou roli určitě hraje. Jestli tedy výsledek z kalkulačky přetavíte v hledání nové práce nebo se naopak ujistíte, že jste ohodnoceni spravedlivě k vaší spokojenosti, je ve výsledku na vás.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz