Hlavní obsah
Cestování

Postřehy z dovolené v Chorvatsku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Letos na nátlak manželky a různá další omezení od dětí jsem nakonec souhlasil s výběrem Chorvatska pro naší rodinnou dovolenou. Celá dovolená se nesla pro nás v klasickém duchu

Článek

Jsem tvrdohlavá palice a příkoří ve mě zůstává velmi dlouho. Proto jsem po zkušenosti z dovolené před více jak 20 lety a na základě dalšího vyprávění známých či kamarádů, na Chorvatsko zanevřel a ze seznamu dovolenkových destinací jej vyřadil.

Letos na nátlak manželky a různá další omezení od dětí jsem nakonec souhlasil s výběrem Chorvatska pro naší rodinnou dovolenou. Celá dovolená se nesla pro nás v klasickém duchu, ale to je jiné vyprávění a tedy jiný příběh (na knížku), kterým vás nebudu zdržovat.

Cestu na ostrov Vir, jsem zvolil po zjišťování různých cest a jejich výhod i nevýhod, přes Slovensko a Maďarsko. Dálnice a rychlostní silnice byly dobré a až na pár úseků kde se jelo po běžných silnicích, to ubíhalo celkem rychle a počet kilometrů na tachometru naskakoval k mé i rodinné spokojenosti. Malé zdržení nás čekalo až v Chorvatsku a to u mýtných bran a nedaleko místa kde jsme odbočovali z dálnice k ostrovu Vir.

Ceny benzínu a nafty se příliš nelišily od těch u nás a tak nebyl problém dokoupit plnou nádrž, abych se o to dál nemusel starat. Dokonce i na dálnicích se cena nafty pohybovala okolo 1,45 EUR, což je obzvláště v sezóně a v takové destinaci z mého pohledu velmi dobré.

Dálniční známky pro Slovensko a Maďarsko jsem zakoupil on-line, což mne v případě 10 denních známek vyšlo do tisícovky. Mýto v Chorvatsku vyšlo bez cca stokoruny na podobné peníze. Za mě také bez nějakého problému.

Ubytování mi vyrazilo dech. Krásný apartmán s terasou a výhledem na moře i Velebit mě uchvátil a ty dvoje schody mi okamžitě nepřišly jako problém, protože ten výhled stál za to. Domácí (Rakušan s paní) se snažili komunikovat a plně vybavený byt (kromě pračky) se dvěma ložnicemi si mě okamžitě získal.

Moře bylo nádherné a pouhé 4 minuty chůze od apartmánu. Teď ale pár ale. Vybetonované pobřeží a drobné kamínky hrající si na pláž, nejsou pro mne zrovna dobré koupání. Jen pár stromů dělajících stín, celý den v obležení, kousek od málo frekventované silničky, nicméně tam občas prolétl nějaký turista na čtyřkolce, nebo elektrické koloběžce a to tak, že jsem měl z kraje trochu strach. Všeobecně Chorvaté také jezdili spíš svižněji, než že by si něco dělali z místních předpisů. Blinkr je asi obtěžoval a světla používala přes den tak silnější půlka místních aut. Abych byl spravedlivý, část mohli být turisté v půjčených autech.

Když se nám podařilo jen kousek od nás najít pískovou pláž, byli jsme nadšení a napříště jezdili autem pouze sem i když to bylo cca 8km autem. Naše oblíbené výlety se tentokrát moc nekonaly, protože po celý týden byla teplota nad 39°C během dne a v noci někde okolo 28°C, což našinci nedělá zrovna dobře.

A teď k tolik diskutovaným cenám v Chorvatsku. Ano, opravdu jsou ceny vysoké, ale ne u všeho tak tragické jak občas čtete. Prostě se jedná o dovolenkovou destinaci, tak se s tím dá i trochu počítat. Na naše poměry je drahá voda v petkách nebo ve skle. I večeře pro 5 člennou rodina za 110 EUR není pro peněženku veselá, ale tak nějak se dala asi očekávat. Přesto se dá při trošce úsilí najít místa, kde se najíte slušně a do třeba 90 EUR s celou rodinou (5 členů). Osobně mne spíš odrazovala některá místa jako plážový bar, kde nechcete s sebou tahat peněženku, ale platit hodinkama, nebo telefonem a zde to šlo jenom hotově. To bylo trochu otravné, obzvlášť pokud nenajdete prakticky bankomat, který by vám nevyúčtoval 5 EUR za každý výběr (rada pro vás). Zmrzlina se pohybuje v rozmezí 2-2,5 EUR za kopeček, ale ten vydá za dva až tři naše kopečky. Trochu nás zklamaly, protože v tom hrozném vedru nás nedokázaly ani pořádně zchladit, přesto jsou chutné a stojí za to.

Trochu horší je situace v půjčovnách čtyřkolek a vodních skútrů. Zde se nedá mluvit o ničem jiném než přemrštěných cenách, jak kdyby půjčovna chtěla vydělat na každý stroj během pouhých 2-3 měsících první sezóny.

Celkově dovolenou v Chorvatsku hodnotím velmi kladně. Místní byli vstřícní a služby na plně dostačující úrovni. Jídlo v drtivé většině případů dobré a kvalitní, čemuž taky odpovídala cena. Běžné atrakce jsou dražší, ale ne likvidační, s výjimkou čtyřkolek, vodních skútrů a motorových lodí. Ty považuji o cca čtvrtinu nad běžné ceny v jiných „lidových“ destinacích. Ubytování bylo skvělé a hostitelé si vysloužili plný počet hvězdiček do hodnocení. Tedy v podstatě mohu přes počáteční skepsi dovolenou v Chorvatsku doporučit.

Přeji všem krásnou dovolenou a hlavně si to koukejte plně užít.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz